جمع آوری دی ان ای از هوا ممکن شد



دی ان ای,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
محققان توانسته اند با استفاده از یک پمپ مخصوص دی ان ای موش کور بی مو را در هوا نمونه برداری کنند. این روش در تحقیقات پزشکی قانونی و پزشکی کارآمد است. 

به گزارش مهر به نقل از انگجت، احتمالاً در آینده نیازی نیست محققان برای پژوهش‌های مختلف، دی ان ای را از روی سطوح جمع آوری کنند.

 

طبق گزارشی جدید پژوهشگران دانشگاه «کویین مری لندن» نشان داده‌اند می‌توان «دی ان ای محیطی» (eDNA) را از هوا جمع آوری کرد. برای این منظور آنها از یک «پمپ پریستالتیک»(Peristaltic pump) همراه فیلترهای فشار برای جمع آوری نمونه‌هایی از دی ان ای یک موش کور بی مو به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه استفاده کردند. در مرحله بعد آنها کیت‌های استانداردی را به کار گرفتند تا ژن‌ها در نمونه‌های به دست آمده را بیابند و توالی دهند.

 

با کمک این روش نه تنها دی ان ای موش کور در لانه اش و همچنین در فضای اتاق ردیابی شد، بلکه همزمان مقداری دی ان ای انسان نیز ردیابی شد.

 

«الیزابت کلر» مؤلف ارشد این پژوهش می‌گوید: تحقیق در اصل برای کمک به مطالعه زیست شناختی محیط‌ها انجام شده بود. اما در صورت ادامه پژوهش، می‌توان از آن بهره‌های بیشتری گرفت. واحدهای پزشکی قانونی می‌توانند دی ان ای هوا را جمع آوری کنند و به این ترتیب تشخیص دهند فرد مظنون در صحنه جنایت حاضر بوده است یا خیر. از سوی دیگر این فناوری در پزشکی نیز کارآمد است، به طوری که ویروس شناسان و اپیدمولوژیست ها می‌توانند شیوع گسترش ویروس‌های هوابرد (مانند ویروس کرونا) را درک کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------