اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

باید و نبایدهای "روزه‌داری" در روزهای کرونایی



روزه‌داری,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یک کارشناس تغذیه با اشاره به استمرار شرایط کرونایی در ماه مبارک رمضان، به تشریح مهمترین باید و نبایدهای تغذیه‌ای روزه داران در این ماه پرداخت.

نشاط احمدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به نزدیکی ماه مبارک رمضان و ادای فریضه روزه داری در این ماه، در خصوص نکات و توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه داری در این ماه، گفت: در ماه مبارک رمضان هم مثل دیگر روزهای سال پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی مصرف تمام گروه های غذایی به تناسب و به مقدار کافی جهت تامین نیازهای بدن توصیه می شود.

 

وی افزود: در ماه مبارک رمضان هم مانند روزهای عادی سال، سه وعده غذایی سحری، افطار و شام را داریم و به هیچ عنوان حذف یکی از این وعده ها توصیه نمی شود و افراد برای تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز باید هرسه وعده غذایی را در برنامه خود لحاظ کنند.

 

این کارشناس تغذیه از سحر به عنوان اصلی ترین وعده غذایی در ماه رمضان یاد کرد وافزود: از نظر تغذیه ای روزه گرفتن بدون صرف وعده سحری هرگز توصیه نمی شود، چرا که افرادی که بدون سحری روزه می گیرند دچار کمبود بیش از حد انرژی شده و سوخت ناقص چربی ها در بدن آنها منجر به سردرد و احساس ناخوشایند خستگی در طول روز می شود، پس افراد باید حتما وعده سحری را در ایام روزه داری داشته باشند.

 

وی افزود: در این وعده باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پرانرژی استفاده شود.

 

احمدی گفت: مصرف غداهای شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود، چرا که مواد غدایی شیرین با تحریک ترشح بیشتر انسولین و افت قند خون منجر به گرسنگی زودرس می شوند.

 

این کارشناس تغذیه افزود: همچنین مصرف نوشیدنی های کافیئن دار و گازدار هم به علت اینکه مدر هستند و موجب دفع آب بدن و کم آبی در طول روز می شوند، توصیه نمی شود.

 

احمدی گفت: استفاده از غذاهای با پروتیین بالا مانند انواع کباب و نیز غداهای خشک و پر روغن مانند کتلت و کوکو و غذاهای آماده و کنسروی مثل سوسیس و کالباس و نیز غذاهای پرادویه و چرب مثل کله پاچه که موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می شوند هم در وعده سحری توصیه نمی شود و به طور کلی غذاهای سبک تر مثل انواع پلوها (لوبیا پلو ،عدس پلو و...)همراه با سالاد و انواع خورش در حجم مناسب برای وعده سحر مناسب تر هستند.

 

وی افزود: همچنین افراد در وعده سحر باید از صرف غذاهای شور و چای غلیظ پرهیز کرده و بهتر است از غذاهای آب پز و بخار پز استفاده کرده تا مانع بروز عوارض و مشکلات گوارشی شود.

 

این کارشناس تغذیه در خصوص وعده افطار و باید و نبایدهای آن هم، گفت: شروع افطار باید با صرف مایعات گرمی مانند آب، چای، شیر، سوپ یا آش سبک به همراه چندعدد خرما باشد، همچنین مصرف نان و پنیر و سبزی و مایعات به همراه خرما هم بهترین افطاری محسوب می شود.

 

وی افزود: در وعده افطار باید از مصرف غذاهای چرب و سنگین مانند غذاهای سرخ کردنی که زمینه بروز ناراحتی های گوارشی را فراهم می کند، پرهیز کرد.

 

وی عنوان کرد: مصرف زولبیا و بامیه در وعده افطار توصیه نمی شود و بهتر است افراد خرما و کشمش را جایگزین این خوراکی ها کنند.

 

احمدی در ادامه بر فاصله انداختن میان وعده افطار و شام تاکید کرد و افزود: بهتر است صرف وعده شام به فاصله زمانی یک تا دو ساعت بعد از افطار موکول شود و در این فاصله افراد می توانند مصرف آب را داشته باشند و در وعده شام نیز باید از غذاهای سبک استفاده شود تا روزه داران خواب راحتی داشته باشند.

 

احمدی در ادامه با اشاره به استمرار شیوع کرونا در ماه مبارک امسال گفت: در این شرایط داشتن تغذیه صحیح جهت تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت دوچندان می یابد و افراد باید به این مسئله مهم توجه داشته باشند.

 

وی افزود: باتوجه به نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی باید حفظ تنوع و تعادل در رژیم غذایی را در ماه مبارک رمضان در اولویت قرار دهیم و بامصرف کافی میوه و سبزی و تامین ویتامین ها و املاح و آنتی اکسیدان ها از این طریق و نیز مصرف پروتئین کافی از طریق مصرف گروه گوشت و لبنیات کم چرب و حبوبات و نوشیدن هشت لیوان آب در فاصله افطار تا سحر سیستم ایمنی را تقویت کنیم.

 

احمدی گفت: مصرف میوه و سبزیجات علاوه بر دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب می تواند ویتامین هایی مثل ویتامین A و C  و نیز املاحی مثل منیزیم و ... که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند را برای بدن تامین کند.

 

این کارشناس تغذیه گفت: در روزهای روزه داری در شرایط کرونایی باید مصرف غذاهای شیرین و پرادویه و چرب، زولبیا و بامیه و قند و شکر به دلیل تحلیل سیستم ایمنی بدن و استفاده از ترشیجات و شوریجات و انواع سس های تند و  پرادویه که سبب خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن می شود، محدود شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------