اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

۱۰۰ بیمارستان تهران درگیر کرونا/ تخت‌های ICU پُر/ روند صعودی آمار تا ۲ هفته دیگر



کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با اشاره به بالا بودن حجم مراجعات کرونایی به بیمارستان ها، گفت: نزدیک به ۱۰۰ بیمارستان در تهران درگیر بیماری کووید-۱۹ هستند و متاسفانه تمام تخت‌های آی سی یو در تهران پر شده‌اند. 

دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در تهران، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۸۵۰۰ بیمار در تهران بستری داریم. عملا بیماران الکتیو و غیرضروری پذیرش نمی‌شوند و جراحی‌های غیر ضروری عملا انجام نمی‌شود. کلیه تخت‌ها در اختیار بیماران کرونایی و خدمات اورژانس و فوریتی است. بیمارستان‌ها به شدت درگیرند، حجم مراجعات به شدت بالاست.

 

حجم مراجعات سرپایی ۲ برابر شد

وی افزود: اتفاقی که در یکی دو روز اخیر شاهدیم، این است که مراجعات سرپایی هم به خصوص در مراکز بهداشتی دو برابر شده که این خبر خوبی نیست؛ چراکه زمانیکه مراجعات سرپایی افزایش پیدا می‌کند،  با فاصله یک هفته‌ای به صورت ادامه‌دار موج بستری را داریم. بر همین اساس پیش‌بینی ما این است که حداقل تا دو هفته دیگر آمار رو به افزایش باشد.

 

شیوه جدید درمان کرونایی ها در بیمارستان

توکلی ادامه داد: تنها چیزی که مقداری به بیمارستان‌ها کمک کرده، این است که کمیته‌های ترخیص بیمارستانی را فعال کردیم. پزشکان بیشتر بیماران را بررسی می‌کنند. معمولا دوسوم از بیماران‌مان بیماران بدحالی نیستند. در بین این افراد با دستورالعملی که به بیمارستان‌ها ابلاغ کردیم، بیمارانی که به درمان‌های تزریقی نیاز دارند و حال عمومی خوبی هم دارند، ترخیص می‌شوند و روزانه به بیمارستان مراجعه کرده و داروها را به صورت سرپایی دریافت می‌کنند. به این ترتیب خوشبختانه کلینیک‌های سرپایی تخصصی در بیمارستان‌ها راه افتاده و بیماران به این مراکز مراجعه کرده، دارو را دریافت می‌کنند و به منزل بازمی‌گردند. این اقدام کمک زیادی کرده که بتوانیم گردش ۲۰۰۰ تخت را با این دستورالعمل تسریع کنیم. بیماران هم عمدتا با وسیله شخصی می آیند، دوما یکسری شرایط را باید در نظر داشته باشند و در بیمارستان هم فضایشان کاملا در کلینیک تنفسی مجزا است و فضای مجزایی با رفت و آمد و پرسنل مجزا است که این اقدام انجام می‌شود.

 

۱۰۰ بیمارستان تهران درگیر کووید-۱۹

وی با تاکید بر اینکه به هر حال شرایط خوب نیست و کادر درمان به شدت درگیرند، گفت: بیمارستان‌ها اعم از دولتی، خصوصی و عمومی غیر دولتی درگیرند و نزدیک به ۱۰۰ بیمارستان در تهران درگیر بیماری کووید-۱۹ هستند. عملا بیمارستانی هم داریم که تا ۱۰۰ درصدش بیمار مبتلا به کووید-۱۹ بستری شده است. در عین حال از ۲۰ هزار تخت بیمارستانی استان تهران تقریبا ۱۰ هزار تخت را به کووید-۱۹ اختصاص داده‌ایم.

 

تخت های ICU تهران پر شدند

توکلی با بیان اینکه متاسفانه تمام تخت‌های آی سی یو در تهران پر شده‌اند، گفت: حتی تخت‌های عادی را هم تا جایی که امکان داشته باشد، به طور موقت به تخت‌های آی سی یو تبدیل می‌کنیم. بر این اساس اگر بخواهیم در آی سی یو کسی را بستری کنیم باید تخت اضافه کنیم.

 

خیز چهارم و بیمارانی که زودتر بدحال می شوند

وی درباره تفاوت بیماران بدحال در خیز چهارم بیماری با موج‌های قبلی، گفت: تفاوت این است که بیماران در خیز چهارم سریع‌تر بدحال شده و درگیری ریوی متاسفانه در آنها بسیار زیادتر است. باید توجه کرد که در بدو بیماری مراجعه به بیمارستان نیاز نیست. مردم ابتدا به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت مراجعه کنند یا به مطب‌ها و کلینیک‌های سرپایی مراجعه کرده و حتما وضعیت بالینی‌شان را ارزیابی کنند. زیرا ممکن است در دو سه روز اول علائم‌شان خفیف باشد. اگر تب ادامه‌دار بود، کوفتگی بدن تخفیف پیدا نکرد و احساس بدحالی داشتند، مجددا به پزشک مراجعه کنند. در بسیاری موارد دیدیم که بیمار در دو سه روز اول خوب است، اما در دو سه روز دوم می‌بینیم که درگیری ریوی شدید و تب و لرز پیدا می‌کند و علائمش به گونه‌ای می‌شود که بدحال و ناخوش می‌شود. در این مرحله بررسی بیشتر از نظر سی‌تی‌اسکن ریه و ارزیابی‌های التهابی انجام می‌شود و اگر بیمار نیاز به بستری داشته باشد، بستری می‌شود و در غیر این صورت با داروهای تخصصی در منزل مورد درمان قرار می‌گیرد.

 

وی گفت: کماکان در افراد بالای ۶۰ سال بیشترین میزان فوتی‌ها را داریم. در جوانان خیلی کمتر است، اما مواردی را داریم که افراد بالای ۲۰ یا ۲۵ سال فوت می‌شوند. هرچند که میزان آن کمتر است.

 

راه اندازی سامانه اعلام بیمارستان های با تخت خالی طی دو روز آینده

توکلی درباره نیاز به نقاهتگاه یا بیمارستان صحرایی در تهران، گفت: نیازی به نقاهتگاه و بیمارستان صحرایی وجود ندارد. زیرا شرایط نگهداری در بیمارستان صحرایی سخت است و مانند زلزله نیست که بگوییم مجروحان را در آنجا بستری می‌کنیم. از طرفی برپایی این بیمارستان‌ها، ایزوله کردن آن و ایجاد امکانات سرمایشی و گرمایشی و... در آن سخت است. اقدامی که قرار است طی دو روز آینده انجام دهیم، این است که یک سامانه چهار شماره‌ای تلفنی را داریم راه‌اندازی می‌کنیم و مردم اگر نیاز به بستری داشتند، با این سامانه که ستاد هدایتی است که همه بیمارستان‌ها را روی لاین دارد و بیمارستان‌هایی که امکان پذیرش دارند، سریعا معرفی می‌کند و بیمار بستری می‌شود. شماره آن را بعد از راه‌اندازی اعلام می‌کنیم. بنابراین درمان برای بیماران بدحال باید در بیمارستان انجام شود.

 

وی درباره انجام تست سیار کرونا در تهران، گفت: این برنامه‌های بسیج جامعه پزشکی و بهداشت در قالب طرح شهید سلیمانی است که البته در مراکز بهداشتی انجام می‌شود. اگر فردی علائم خفیف داشته یا سابقه تماس با فرد کرونایی داشته باشد، در مرکز بهداشت تست سریع از او گرفته و نتیجه را اعلام می‌کنند و اگر کرونا باشد، توصیه دارویی هم ارائه می‌دهند. به صورت سیار خیلی به ندرت این اقدام انجام می‌شود.

 

نحوه اجرای محدودیتهای کرونایی خوب نیست

توکلی درباره وضعیت اجرای محدودیت‌ها در تهران، گفت: وضعیت اجرای محدودیت‌ها اصلا خوب نیست. از طرفی میزان رعایت پروتکل‌ها بسیار کم شده و متاسفانه نمی‌دانم چرا مردم کمتر رعایت می‌کنند. طبق آخرین آماری که داشتیم میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بود. ۱۰ روز قبل بود که توصیه تعطیلی کامل شهر تهران را دادیم که بنا به شرایطی که وجود داشت، این اقدام انجام نشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------