اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

ریز پلاستیک‌ها باعث تغییر شکل سلول‌های ریه می‌شوند



 ریز پلاستیک‌ها ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک بررسی جدید در مورد تأثیر ریز پلاستیک‌ها بر روی سلول‌های ریه نشان می‌دهد، این مواد مضر بر روی کارکرد این سلول‌ها تأثیر منفی می‌گذارند. 

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، تا به حال در مورد تأثیر انتشار ریز پلاستیک‌ها در محیط زیست و تأثیر این ماده بر روی سلامت انسان و دیگر موجودات تحقیقات متنوعی انجام شده اما یک پژوهش تازه که به طور خاص در مورد اثرات این ماده بر روی سلول‌های ریه افراد صورت گرفته، نشان می‌دهد ریز پلاستیک‌ها شکل سلول‌های ریه اشخاص را تغییر می‌دهند و متابولیسم آنها را نیز کند می‌کنند.

 

این تحقیق در دانشگاه ایالتی فلوریدا انجام شده و نشان می‌دهد وسعت آلودگی به انواع ریز پلاستیک در حدی است که حتی در یخ‌های دریای قطب جنوب، نزدیکی قله کوه اورست، در برف‌های قطب شمال و در نمونه‌های مدفوع انسانی که در سراسر جهان جمع‌آوری شده وجود داشته است.

 

تا به حال مشخص شده که ریز پلاستیک‌ها باعث بیمار شدن ماهی‌ها، اختلال در اعصاب خرچنگ‌ها، کاهش رشد گیاهان و آسیب دیدن سلول‌های مغز انسان‌ها می‌شوند. اما این اولین بار است که تحقیقی مستقل نشان می‌دهد ریز پلاستیک‌ها سلول‌های ریه را نیز به طور جدی تحت تأثیر قرار می‌دهند.

 

بر اساس این پژوهش ذرات پلاستیک موجب کند شدن متابولیسم سلول‌های ریه نیز می‌شوند و از رشد و تکثیر آنها جلوگیری می‌کنند. در نتیجه این سلول‌ها شکل اولیه خود را از دست می‌دهند و اگر چه از بین نمی‌روند، اما دیگر نمی‌توانند مثل سابق عملکردی عادی داشته باشند.

 

ریز پلاستیک‌ها باعث ایجاد شکاف‌هایی در برخی لایه‌های سلول‌های ریه نیز می‌شوند و در برخی موارد با ایجاد حلقه‌هایی مزاحم بر روی این سلول‌ها عملکرد آنها را مختل می‌کنند. بعد از ورود ریز پلاستیک‌ها به بدن تنها ۲۴ ساعت طول می‌کشد که تأثیرگذاری منفی آنها بر روی سلول‌های ریه آغاز شود. پژوهشگران هشدار می‌دهند که این روند در درازمدت باعث ابتلای افراد به انواع بیماری‌های تنفسی شده و بر کیفیت تنفس اشخاص نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------