اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

جلوگیری از پیر شدن امکان‌پذیر نیست



,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
گروهی از محققان در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، هرچه درباره داروهای ضد پیری شنیده‌اید فراموش کنید چرا که راهی برای جلوگیری از پیری وجود ندارد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، سالانه داروهای زیادی تحت عنوان داروی جوانسازی و یا داروهای ضدپیری روانه بازار می‌شوند که برخی از آنها نه تنها در جوانسازی بافت‌های بدن نقشی ایفا نمی‌کنند بلکه برخی از آنها عوارض جبران ناپذیری نیز دارند. ضد پیری یکی از واژه‌های باب روز است که ممکن است شما در طول روز حداقل یک بار این عبارت را از زبان اشخاص بشنوید. طبق آمار شرکت "استاتیستا"(Statista) تنها در سال ۲۰۲۰ ، ارزش بازار جهانی داروهای ضد پیری حدود ۵۸.۵ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

 

بله در واقع فروش داروهای ضد پیری کلاهبرداری است که روند آن ادامه دارد. اخیرا در یک مطالعه جدید گروهی از دانشمندان ۱۴ کشور مختلف همه تحقیقات انجام شده درباره موارد ضد پیری را فریب و تقلبی دانسته‌اند. آنها در این مطالعه فرضیه "نرخ ثابت پیری" را آزمایش کردند که این فرضیه نشان می‌دهد که یک گونه، از بزرگسالی دارای یک نرخ پیری ثابت است که این نرخ پیری تحت تاثیر اقدامات ضد پیری قرار نمی‌گیرد.

 

در این مطالعه که در مجله "Nature Communications" منتشر شده مجموعه‌ای از ۳۹ داده از انسان‌ها و نخستی سانان از هفت گونه مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

 

محققان این مطالعه اظهار کردند: یافته‌های ما از فرضیه نرخ ثابت پیری پشتیابی می‌کند و این بدان معناست که محدودیت‌های بیولوژیکی برای کند کردن روند پیری در انسان وجود دارد. شاید بپرسید این به چه معنا است که باید بگویم به آن معناست که نمی‌توانید روند پیری را دور بزنید. امید به زندگی یا متوسط طول عمر ممکن است در صورت عوامل محیطی مناسب افزایش پیدا کند اما در انتها همه ما به سمت پیری و در آخر مرگ پیش می‌رویم.

 

"خوزه مانوئل آبرتو"(José Manuel Aburto) از مرکز علوم جمعیتی "لوورهالم" دانشگاه آکسفورد گفت: یافته‌های ما تأیید می‌کنند که امید به زندگی در جمعیت افرادی که سالیان پیش زندگی می‌کردند، پایین بود و به همین دلیل بسیاری از افراد جوان فوت می‌کردند. اما با پیشرفت علم پزشکی، اجتماعی و محیطی امید به زندگی افزایش یافته است و میزان طول عمر افراد افزایش یافته است. البته گفتنی است در این سالها مسیر حرکت به سمت مرگ در پیری تغییر نکرده است و زیست‌شناسی تکاملی بر هر چیزی پیروز شده و با وجود پیشرفت‌های پزشکی، محققان قادر به بر طرف کردن این محدودیت‌ها نبوده‌اند. بنابراین بهتر است خوب زندگی کنید و تاجای ممکن از زندگی لذت ببرید.

 

دانشمندان دهه‌ها تلاش کرده‌اند تا از قدرت ژنومیک و هوش مصنوعی برای پیدا کردن راهی برای جلوگیری یا حتی معکوس کردن روند پیری استفاده کنند.

 

بحث در مورد اینکه چه مدت بیشتری می‌توانیم زندگی کنیم، چندین دهه است که ذهن جامعه دانشگاهی را به خود مشغول کرده است و آنها به دنبال جستجوی راز زندگی طولانی مدت و سلامت هستند که این مورد به ویژه در انگلستان برجسته است چرا که در آنجا حداقل ۲۶۰ شرکت، ۲۵۰ سرمایه گذار، ۱۰ موسسه غیرانتفاعی و ۱۰ آزمایشگاه تحقیقاتی با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها به صورت فعالانه به بررسی این موضوع می‌پردازند. دولت انگلیس حتی بخش‌های جداگانه هوش مصنوعی و طول عمر را با قرار دادن هر دو در چهار چالش بزرگ استراتژی صنعتی که هدف آنها قرار دادن انگلیس در خط مقدم صنایع آینده است، در اولویت قرار داده است. اما آنچه در این بحث جا مانده است، تحقیق درباره مقایسه طول عمر جمعیت‌های متعدد حیوانات با انسان‌ها و بررسی آنچه که باعث مرگ و میر می‌شود، است که محققان این مطالعه این شکاف جا مانده را پر کرده‌اند. آبرتو در این باره گفت: این مجموعه فوق‌العاده متنوع از داده‌ها به ما امکان مقایسه اختلافات مرگ و میر بین گونه‌های مختلف را داد.

 

آبرتو در ادامه افزود: ما داده‌های تولد و مرگ انسان‌ها و نخستی سانان غیرانسانی را مقایسه کردیم و دریافتیم که این الگوی کلی مرگ و میر در همه آنها یکسان است. این نشان می‌دهد که عوامل بیولوژیکی(و نه عوامل محیطی) در نهایت طول عمر را کنترل می‌کنند.

 

"دیوید جمز"(David Gems) استاد کهولت شناسی از موسسه پیری سالم کالج دانشگاهی لندن گفت که خلاصه این مطالعه حاکی از آن است که مطالعه ذکر شده یک مطالعه بسیار قوی است که یک موضوع را ستیزه جویانه و درست اثبات می‌کند.تمام مجموعه داده‌های بررسی شده توسط این گروه از محققان همان الگوی کلی مرگ و میر را نشان می‌دهد: خطر بالای مرگ و میر در نوزادی که این روند به سرعت در سال‌های نوجوانی که شخص به طور کامل رشد نیافته  کاهش می‌یابد و تا اوایل بزرگسالی نیز کاهشی است و سپس به طور مداوم با افزایش سن افزایش می‌یابد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------