اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

واکسن کرونا، تعداد اسپرم‌ها را کاهش نمی‌دهد



واکسن کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
محققان پیش از نخستین تزریق و ۷۰ روز پس از تزریق دوز دوم، از منی شرکت‌کنندگان نمونه‌برداری کردند.

به  گزارش ایندیپندنت فارسی؛ بر اساس تحقیقی که برای رفع نگرانی‌ها در مورد احتمال ناباروی مردان بر اثر تزریق واکسن انجام شد، واکسن کووید-۱۹ آسیبی به اسپرم‌ مردان وارد نمی‌کند.

 

بنا به این تحقیق که خبر آن برای نخستین بار در سی‌ان‌ان منتشر شد، بعد از تزریق هر دو دوز واکسن کووید «هیچ تغییری» در اسپرم مردان رخ نداده است.

 

واکسن کرونا تعداد، اسپرم‌ها را کاهش نمی‌دهد

 

بنا به این گزارش تمام ۴۵ شرکت‌کننده این پژوهش که تحت غربالگری قرار گرفته بودند دچار مشکلات ناباروری نبوده‌اند.

 

هر دو دوز تزریق شده به این مردان، واکسن ام‌آر‌اِن‌اِی است که گویا ساخت شرکت‌های آمریکایی مُدِرنا یا فایزِر بوده است.

 

محققان پیش از نخستین تزریق و ۷۰ روز پس از تزریق دوز دوم، از منی شرکت‌کنندگان نمونه‌برداری کردند و علاوه بر اندازه، غلظت و تحرک اسپرم، تعداد کل اسپرم‌ها را در آن بررسی کردند.

 

دکتر رانجیت راماسامی، استاد دانشگاه نظام بهداشت و درمان میامی و نویسنده این مقاله، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «در خصوصیات اسپرم مردان جوان سالمی که مورد مطالعه قرار گرفتند و هر دو دوز واکسن ام‌آران‌اِی را دریافت کردند هیچ تغییری مشاهده نکردیم.»

 

او افزود باید مطالعاتی در مورد واکسن‌های غیر ام‌آر‌ان‌اِی مثل جانسون اند جانسون و آسترازِنِکا نیز انجام شود، اگرچه هر دو «واقعا شبیه هم هستند».

 

دکتر راماسامی گفت: «معتقدیم سازوکار این واکسن‌ها، به‌رغم استفاده از مواد اولیه زیستی مختلف در آن‌ها، کاملا مشابه است، پس با توجه به اصول زیست‌شناسی، فکر نمی‌کنیم این واکسن با دو تای دیگر تفاوتی داشته باشد.»

 

به گزارش سی‌ان‌ان، این مطالعه پس از تحقیق ماه ژانویه انجام شد که مدعی کاهش تعداد اسپرم مردان مبتلا به ویروس کووید-۱۹ شده بود. البته محققان معتقدند در این زمینه به مطالعات بیشتری نیاز است.

 

مشکلات سلامت فردی مثل چاقی مفرط و مصرف روزانه دارو نیز از عوامل کاهش باروری در مردان است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------