اشتباه نکنیم؛ کرونا در کشور هنوز در موج اول است| واکسیناسیون هم این موج را مهار نمی کند



کرونا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در روزنامه ایران نوشت:متأسفانه طبق آمار وزارت بهداشت دلتای هندی ۲۵ استان کشور را فرا گرفته است و این نشاندهنده پیک پنجم موج اول کرونا است. 

در ابتدای شیوع این بیماری تصور بر این بود که با یک بیماری روبه‌رو هستیم، اما پس از گذر زمان متخصصان متوجه شدند که این یک بیماری با چندین چهره و گونه است. از ابتدا تا به امروز این بیماری چهار جهش عمده داشته که کشور ما همه گونه‌های آن را تجربه کرده است.

 

ویروس بریتانیایی در ابتدای فروردین ماه گونه غالب در کشور ما بود که اکثر شهرها و استان‌های کشور را درگیر و تعداد میلیونی از مردم به آن مبتلا شدند.

 

چند عامل مهم موجب آن شد که نتوانیم این بیماری را مهار کنیم. اول آنکه این بیماری از ابتدای شیوع لحظه‌ای کشور ما را رها نکرد برای همین است که ما همچنان در پیک پنجم موج اول هستیم در صورتی که بسیاری از کشورها موج دوم و سوم را هم پشت سر گذاشتند.

 

متأسفانه در ایران تصور می‌شود ما در موج پنجم هستیم که این اشتباه است. زمانی می‌توانیم اعلام کنیم که از موج اول عبور کرده ایم که حداقل در بازه‌ای از زمان در کشور هیچ فرد مبتلا به این ویروس وجود نداشته باشد و اگر پس از مدتی مجدد مواردی از این بیماری ظهور کرد، می‌توان گفت وارد موج دوم شده ایم.

 

با این تعریف و با تفسیر همه‌گیری این بیماری در کشور درمی‌یابیم که ما هیچ مقطع زمانی طی این دو سال نداشتیم که تعداد ابتلا به صفر رسیده باشد. پس ما همچنان در پیک پنجم موج اول هستیم.

 

دوم آنکه ما دارای کشوری پهناور با جمعیت ۸۵ میلیونی هستیم و تنوع فرهنگی، اقتصادی و... در رفتار مردم برای مقابله با این بیماری تأثیرگذار است. سوم آنکه در بحث واکسیناسیون بسیار ضعیف عمل کردیم و روند آن به صورت قطره چکانی پیش رفت. در حال حاضر همسایه جنوبی کشور به طرف رفع محدودیت حرکت کرده و یا ترکیه بیش از ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشورش را واکسن زده است. کل واکسنی که در ایران وارد شده بیش از هشت میلیون دوز است که تاکنون یک الی دو میلیون نفر دو دوز واکسن  را گرفته‌اند و کمتر از چهار میلیون یک دوز دریافت کرده‌اند.این نشاندهنده آن است که نسبت به رقم کل جمعیت کشور فقط سه الی چهار درصد مردم واکسن را دریافت کرده‌اند. این روند باعث ایمنی افراد نمی‌شود.

 

علاوه بر اینها ما در تشخیص بموقع و جلوگیری از پیشروی گونه‌های جدید هم خوب عمل نکردیم. برای مثال زمانی که ویروس برای اولین بار در استان هرمزگان پیدا شد، باید سریعاً این استان قرنطینه جدی می‌شد که این موضوع رخ نداد. همچنین تحریمی که گرفتار آن هستیم نیز مزید بر علت شده است؛ خیلی از کشورها تمایلی برای آنکه ما به خودکفایی برای تولید واکسن برسیم، نشان ندادند و کمکی نکردند. شرکت‌های تولیدکننده ما عمدتاً تجربه‌ای در ساخت واکسن نداشتند و در فرایند ساخت دچار مشکل شدند.

 

ما در بحث آموزش و فرهنگ‌سازی هم ضعف داشتیم. تمامی کشورهای دنیا حداقل یک شبکه برای فرهنگ‌سازی جلوگیری از شیوع کرونا دارند که چنین امکانی در کشور ما وجود ندارد. هنوز بسیاری از سؤالات مردم در مورد واکسن یا حتی پیشگیری از بیماری پاسخ داده نشده است.

 

public education  در کشور ما به صورت معیوب انجام شد. بدین معنا که ما باید آموزش‌ها را به سمت مردم کوچه، بازار و مناطق محروم ببریم. از طرفی مردم گرفتار ساده‌انگاری شده‌اند و تصور می‌کنند چون تا به حال این بیماری را نگرفته‌اند همچنان مصون می‌مانند. 

 

باقرزاده: واکسیناسیون هم موج پنجم کرونا را مهار نمی کند / عادی انگاری مردم خطرناک است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اکنون وارد پیک پنجم کرونا شده ایم، ابراز داشت که انجام واکسیناسیون علیه کرونا هم اکنون فایده ای ندارد و تنها ممکن است برای مهار موج های بعدی کرونا مفید واقع شود. 

 

کرونا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

نوع جدید ویروس کرونا و سرعت کُند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور باعث بروز پیک پنجم کرونا در ایران شده است. به نظر می رسد کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی نیز در افزایش آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور بی تاثیر نبوده است. به گفته مسئولان بهداشتی سرعت واکسیناسیون علیه کرونا از این هفته سرعت می یابد اما برای مهار پیک پنجم چنین اتفاقاتی کافی نیست.

 

به گزارش رکنا، در حالی که مسئولان بهداشت و درمان کشور اعلام کرده اند وارد پیک پنجم کرونا شده ایم و طی هفته های آتی احتمالاً ویروس کرونای دلتا سراسر کشور را فرا خواهد گرفت، سرعت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور به کُندی جلو می رود. با این حال برای مهار این بیماری تزریق واکسن کرونا فایده ای ندارد و لازم است تا با قرنطینه خانگی، سفرها و تجمعات غیر ضروری به حداقل برسد و قدری صبر مردم تا هنگام کمرنگ شدن ابتلا به این بیماری افزایش  یابد.

 

علی اصغرباقرزاده، عضو کمیسیون بهداشت در مجلس در مورد وضعیت شیوع کرونا در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین مسئله رعایت پروتکل های بهداشتی، قرنطینه و موارد توصیه شده گذشته است. امیدواریم دولت به قول هایی که در مورد واکسیناسیون علیه کرونا عمل کنند. ضمناً مردم نیز از رعایت پروتکل های بهداشتی دست کشیده اند و آمار ها می گویند میزان رعایت پروتکل های بهداشتی تا ۶۰ درصد کاهش یافته است، اگرچه اینجانب معتقدم که آمار رعایت پروتکل های بهداشتی کمتر از این است.

 

وی در مورد لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه داد: پروتکل های بهداشتی باید تا ۹۵ درصد بیشتر شود. اکنون توصیه جدیدی به مردم نمی توان داشت غیر از آن که بهداشت فردی را رعایت کنند، در قرنطینه خانگی بمانند، از سفر کردن بپرهیزند و... . متاسفانه عادی انگاری در بین مردم نیز بسیار زیاد شده و ترس آن ها از کرونا ریخته است. با این حال توصیه همیشگی ما همان اجرای محدودیت های کرونایی است.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مورد سرعت کُند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور افزود: دولت موظف است تا به قول هایی که در راستای واکسیناسیون کرونا در کشور داده است عمل کند. علاوه بر این عادی انگاری خطرناک مردم، برداشتن ماسک ها، مهمانی رفتن ها و تجمعات غیر ضروری باید منحل شود. باید توجه داشت که اکنون وارد پیک پنجم کرونا شده ایم و واکسیناسیون کرونا نیز برای مهار آن فایده ای ندارد، تزریق واکسن کرونا برای موج های بعدی ممکن است مفید واقع شود.

 

 سرپوش

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------