شناسایی جهش‌های دی ان ای عامل سرطان مغز برای نخستین بار



 جهش‌های دی ان ای ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
محققان می‌گویند با انجام یک آزمایش خلاقانه موفق به شناسایی جهش‌های دی ان ای در خون و ادرار شده‌اند که به شناسایی تومورهای سرطان مغز کمک شایانی می‌کند.

 به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، تشخیص سریع انواع سرطان در مراحل اولیه شکل‌گیری به درمان موفق این بیماری کمک شایانی می‌کند و آزمایش‌های خون و ادرار یکی از ابزار این شناسایی است. پژوهشگران انگلیسی برای اولین بار توانسته‌اند از طریق این آزمایش‌ها، جهش‌های ژنتیکی خاصی را در دی ان ای افراد شناسایی کنند که ناشی از مرگ سلول‌های تشکیل دهنده تومورها و ریخته شدن ضایعات آنها در مایعات مختلف بدن است.

 

محققان می‌گویند از این روش خلاقانه می‌توان برای شناسایی سریع سرطان‌های پروستات یا مثانه، لوزالمعده و ریه استفاده کرد، زیرا ضایعات تومورهای عامل سرطان‌های مذکور در ادرار یا خون قابل شناسایی است.

 

دی ان ای هایی که بدین شیوه شناسایی می‌شوند، cfDNA نام دارند که قطعات بسیار کوچکی از دی ان ای های جهش یافته هستند که بعد از مرگ تومورها وارد جریان خون و سپس ادرار می‌شوند. ابعاد این دی ان ای ها در نمونه‌های خون و ادرار افراد مبتلا به سرطان مغز متفاوت با افراد سالم است. همین مساله به محققان انگلیسی کمک کرد تا یک الگوریتم هوش مصنوعی برای شناسایی آنها ابداع کنند تا نمونه‌های ادرار بیماران مبتلا به سرطان مغز را از سایر افراد جدا کند. فناوری یادشده در مراحل اولیه شکل‌گیری است و با افزایش دقت می‌توان از آن در مقیاس انبوه استفاده کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------