چربی بدن موجب کاهش ماده خاکستری مغز می شود



چربی بدن ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که برخی از انواع چاقی منجر به کاهش ماده خاکستری مغز می شود و ارتباط آن با خطر زوال عقل و سکته مغزی را نشان می دهد.

 به گزارش مهر به نقل از مدیکال نیوز، مطالعه جدید محققان دانشگاه استرالیای جنوبی ارتباط بین چربی بدن و خطر ابتلاء به زوال عقل یا سکته مغزی را کشف کرد.

 

با افزایش روزافزون چاقی، ارتباط بین چربی بدن و سلامت شناختی زنگ خطر را به صدا در می‌آورد.

 

محققان گزارش می‌دهند افرادی که دارای چاقی نامطلوب هستند، با بیشترین خطر کاهش ماده خاکستری مغز روبرو هستند.

 

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد بین برخی از انواع چربی بدن و کاهش ماده خاکستری، بخشی از مغز که بیشتر نورون‌های آن را شامل می‌شود و برای عملکرد شناختی حیاتی است، ارتباط وجود دارد.

 

«آنوار مالاگتا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم افراد دارای میزان چاقی بیشتر، به ویژه افراد دارای زیرگونه‌های چربی نامطلوب از نظر متابولیک، میزان بسیار کمی از ماده خاکستری مغز را دارند که نشان می‌دهد این افراد ممکن است با اختلال در عملکرد مغز روبرو باشند که نیاز به بررسی بیشتر دارد.»

 

به گفته وی، «ماده خاکستری جز ضروری مغز است که غنی از سلول‌های عصبی، سلول‌های گلیال و مویرگها است. از آنجا که در مناطق مختلف مغز قرار دارد نقش‌های متعددی از جمله یادگیری، حافظه، عملکرد شناختی، توجه و کنترل ماهیچه‌ها را بر عهده دارد.»

 

به گفته محققان، زوال شناختی مرتبط با افزایش سن و زوال عقل اغلب با کاهش ماده خاکستری همراه است که آتروفی نامیده می‌شود.

 

چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیارد بزرگسال دچار اضافه وزن و ۶۵۰ میلیون نفر از آنها چاق هستند.

 

این مطالعه نشان داد که به ازای هر ۳ کیلوگرم اضافه وزن در فردی با قد متوسط، میزان ماده خاکستری ۰.۳ درصد کاهش می‌یابد.

 

نتایج این مطالعه نقش احتمالی التهاب و ناهنجاری‌های متابولیکی و چگونگی نقش آنها در چاقی و کاهش حجم ماده خاکستری را نشان می‌دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------