محاکمه خريداران «رمدسیویر» به جاي واکسن



رمدسیویر,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

«ایران با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی پیشرفته و کادر درمانی متخصص، دلسوز و پرتلاش، توانست جزء کشورهای برتر جهان در درمان بیماری کرونا باشد. در برخی کشورهای غربی حتی از پذیرش و درمان بیماران مسن نیز خودداری می‌شد». این جملــه‌ای است که در کتاب مطــالعات اجتماعــی پــایه نوشته شده است و موجب واکنش‌های بسیاری از مردم در شبکــه‌هــای اجتماعی شده است، اما برخلاف این جمله که مطابق با تحریف تاریخ در گذشته در کتب درسی نوشته شده،

 

 کشور ما در 19 ماه گذشته همچنان در کنترل شیوع کرونا ناتوان بوده و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، «ایران در دو هفته گذشته آلوده‌ترین نقطه دنیا به کرونا بوده است.» به باور این سازمان و بسیاری از کارشناسان کُند بودن روند واکسیناسیون از یک سو و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دیگر دلیل اوج‌گیری کرونا در کشور بوده است، درحالی‌که طبق مشاهدات نیز اعمال محدودیت‌های اخیر در کشور بی‌تاثیر بوده است.

 

این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، از یکسال گذشته تمرکز خود را برروی تولید واکسن داخلی گذاشته‌اند و همان‌طور که پیش‌تر نیز علیرضا زالی گفته بود: «آنها به دلیل گرانی واکسن کرونا، از واردات آن چشم پوشی کردند» و حالا حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس نیز در یک برنامه‌ رادیویی به‌نوعی اعتراف می‌کند که «مدیران پروژه واکسن برکت خودشان هم نمی‌دانستند که نمی‌توانند به قول 20 میلیون واکسن تا پایان مرداد عمل کنند. پروژه خرید واکسن به خاطر واکسن‌های داخلی به تاخیر انداخته شده است.» ثمره این جملات ساده از سوی مسئولان، ابعاد فاجعه‌باری برای مردم دارد و روزانه حدود 600 خانواده بر داغ عزیزانشان می‌نشینند. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، از پنج شنبه تا جمعه (29 مرداد) ۵۵۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۰ هزار و ۸۱۰ نفر رسید.

 

همچنین در این مدت ۲۸ هزار و ۸۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۰۶۴ نفر از آنها بستری شدند. طبق گفته قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت: «حدود ۵۰ هزار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی کشور بستری هستند و حدود ۳۰ هزار نفر هم خدمات سرپایی دریافت می‌کنند. در برخی استان‌ها، از جمله اصفهان، فارس و خراسان رضوی، همچنان روند ابتلا افزایشی است.» شکرا... سلمان‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در رابطه با این موضوع گفته است: «خون بیمارانی که روزانه کشته می‌شوند بر گردن کسانی است که نسبت به اوضاع کنونی بی‌مسئولیت هستند. امروز باید بگوییم در اوج بحران و در دل فاجعه کرونایی قرار داریم اما باز هم می‌بینیم که هیچ همراهی خاصی انجام نمی‌شود.» 

 

 نقش مافیای در جلوگیری از واردات واکسن 

اما سوالی که این روزها بیش از هر زمان دیگری ذهن مردم را درگیر کرده، این است که چرا اراده‌ای برای مهار کرونا در کشور وجود ندارد؟! در شرایطی که در 19 ماه گذشته همواره آزمون و خطای مسئولان سبب شده که هم‌اکنون ایران آلوده‌ترین کشور دنیا باشد؟‌ برخی انگشت اتهام را به سمت مافیای داروی نشانه می‌گیرند و معتقدند که وقتی داروهای بی‌تاثیری مانند فاویپیراویر و رمدسیویر که از ماه‌های گذشته سازمان جهانی بهداشت، هرگونه تاثیر آن را بر درمان کرونا رد کرده، با مبالغ میلیونی به بیماران تجویز می‌شود چرا باید کرونا در ایران با واکسن ریشه کن شود. روز 25 مرداد بود که رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که «در پیک پنجم مصرف رمدسیویر در ظرف ٧٢ ساعت، ۱۰ برابر افزایش یافت، نسبت به عوارض جسمی و هزینه‌های تحمیل شده ناشی از تجویز فاویپیراویر هشدار داد.» این درحالی است که هزینه تجویز و تزریق این آمپول بی‌تاثیر که از سوی پزشکان تجویز به بیماران مبتلا به کرونا، بیش از 5 میلیون تومان است!. چند روز پیش «آرمان ملی» با انتشار یادداشتی از محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، به صورت جزئی به این موضوع اشاره کرد که اعمال قرنطینه و محدودیت تا زمانی‌که افزایش بیماری به سود برخی در کشور است، هیچگونه تاثیر مثبتی نخواهد داشت، با این حال برای بررسی بیشتر شریفی مقدم به «آرمان ملی» می‌گوید: «همان‌طور که در یادداشت روز سه شنبه نیز به این موضوع اشاره کردم منافع برخی در گرو شیوع کروناست، این موضوع به دلیل وجود مافیای دارو در ایران است که داروهای بی‌تاثیر برای درمان کرونا با هزینه‌های وحشتناک وارد کردند. وقتی از منافع عده‌ای در گسترش بیماری در میان مردم سخن می‌گوییم، به این نتیجه می‌رسیم که سال گذشته یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار کرونا برداشت شد. واکسن‌های چینی سینوفارم حدود سه تا پنج دلار است و با یک میلیارد دلار،  دویست میلیون دُز واکسن می‌توان خرید که کل جمعیت ایران (از طفلی که متولد می‌شد تا پیرمرد 80 ساله) را می‌توان واکسیناسیون کرد و حتی 50 درصد جمعیت نیز می‌توانند دُز سوم را دریافت کنند، و اگر این اتفاق سال گذشته رخ می‌داد، حالا کرونا در ایران تمام شده بود. 

 

 اگر واکسن وارد می‌کردید... 

اما این پول در کجا هزینه شد؟‌ دبیرکل خانه پرستار ایران در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید: با  720 میلیون یورو از این پول آمپول رمدسیویر که به باور سازمان جهانی بهداشت تاثیری برروی کرونا ندارد، هزینه شد و حالا پزشکی که به خانه بیمار مبتلا به کرونا می‌رود و آمپول رمدسیویر تجویز می‌کند، حدود پنج میلیون تومان پول ویزیت و دارو می‌گیرد!.  این دارو برای درمان ابولا در آفریقای جنوبی استفاده می‌شد و به دلیل مرگ و میری که ایجاد می‌کرد، دیگر تجویز نشد. اما در کشور ما مافیا این دارو را وارد کرده، به‌طوری که طی چند وقت گذشته پزشکان تجویز آن را برای بیماران کرونایی 10 برابر کردند. همچنین داروی بی‌تاثیر دیگری مانند فاویپیراویر که به مردم تجویز می‌شود و در بازار آزاد میلیون‌ها تومان خرید و فروش می‌شود.

 

به‌نظر من، مسئولان به صورت آگاهانه می‌گذارند مردم بیمار شوند و از طریق این دارو به ثروت برسند. یکی از بستگان ما پزشک برای درمان او به منزل آمده و آمپول رمدسیویر تجویز کرده و بابت ویزیت چهار میلیون تومان پول گرفته است!. سیاست سیستم نظامت سلامت ما این است که مردم بیمار شوند، چون منافع آن در بیماری مردم است. شریفی مقدم در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه برفرض محال رمدسیویر تاثیرگذار است، ولی اگر به‌جای آن واکسن وارد می‌شد و مردم را واکسینه می‌کردند، اصلا کسی کرونا نمی‌گرفت که برای درمان آن رمدسیویر استفاده شود. متاسفانه مدیریت در سیستم مدیریت کرونا وجود ندارد و بدون تدبیر همه چیز را رها کرده‌اند و تقصیرها را به گردن مردم می‌اندازند. همان‌طور که هند در شرف انفجار کرونایی قرار داشت، اما مدیریت و تدبیر در مدت چندماه شیوع کرونا را کنترل کرد ولی ما در ایران مرگ و میر پرستاران بیشترین میزان جهان را دارد و ایران آلوده‌ترین کشور دنیا در شیوع کرونا پس از 19 است. 

 

 8.5 میلیون دُز واکسن، کمک سازمان جهانی  

تاکنون ۳۸ محموله واکسن وارداتی، به تعداد ۲۵ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۶۱۰ دوز از کشورهای مختلف از جمله چین، ژاپن، روسیه، ایتالیا، کره جنوبی و هند وارد کشور و از پای پرواز به صورت حمل یکسره ترخیص شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است. بیش از ۷۰ درصد واکسن‌های وارداتی مربوط به مبدا چین هستند. سازمان جهانی بهداشت نیز از روند واکسیناسیون در ایران و افزایش آلودگی نگران است و وعده داده 8.5 میلیون دُز واکسن کرونا تا اواخر مرداد وارد ایران می‌شود. حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

آرمان ملی

وحید استرون

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------