آیا درمان با پادتن مونوکلونال می‌تواند جایگزین واکسیناسیون کرونا شود؟



پادتن مونوکلونال ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
افزایش موارد ابتلا به کرونا، تقاضا برای درمان پادتن‌های مونوکلونال به ویژه در مناطقی که میزان واکسیناسیون پایینی دارند، افزایش یافته است. با وجودی که تولید پادتن‌های مونوکلونال روبه افزایش است و موفقیت قابل توجهی هم در درمان کرونا دارد، این شیوه درمانی هرگز جایگزین واکسیناسیون نیست. 

پادتن‌های مونوکلونال پروتئین‌هایی هستند که در آزمایشگاه ساخته می‌شوند و مانند پادتن‌های سیستم ایمنی، توانایی آن را در مقابله با آنتی ژن‌های مضر مانند انواع ویروس‌ها افزایش می‌دهند.

 

نحوه تولید و کارکرد پادتن‌های مونوکلونال

محققان برای تولید این آنتی بادی‌ها نوعی سلول ایمنی موسوم به سلول B را از بدن افرادی که با موفقیت از یک عفونت مانند کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند، جداسازی می‌کنند و از آن برای بازسازی انبوه پادتن‌های مونوکلونال در آزمایشگاه بهره می‌برند. اغلب این نوع پادتن‌ها، یک آنتی ژن خاص مانند پروتئین تاجدار ویروس کووید را هدف قرار می‌دهند و بدین ترتیب مانع اتصال آن به سلول‌های انسان می‌شوند.

 

بر اساس تحقیقات علمی، برخی از پادتن‌های مونوکلونال می‌توانند خطر بستری شدن و مرگ را در افراد مبتلا به کووید ۱۹ خفیف یا بدون علایم کاهش دهند.

 

استفاده از پادتن مونوکلونال برای چه کسی مناسب است؟

سازمان غذا و داروی آمریکا تا کنون چندین پادتن مونوکلونال شامل REGEN-COV، Sotrovimab و Bamlanivima را برای درمان کرونای خفیف تا متوسط در افراد ۱۲ سال به بالا که در معرض ابتلا به علایم شدید این بیماری قرار دارند، به صورت اضطراری مورد تایید قرار داده است.

 

این افراد شامل کهنسالان، زنان باردار، افراد چاق، مبتلایان به دیابت و سایر بیماری‌های مزمن و همچنین اشخاصی است که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند.

 

درمان پادتن مونوکلونال معمولا ظرف ۱۰ روز پس از مثبت شدن آزمایش کووید ۱۹ انجام می‌شود. این پادتن‌ها قادر هستند ظرف چند ساعت پس از تزریق وریدی، بدن را از وجود ویروس‌ها از جمله ویروس کووید ۱۹ پاکسازی کنند. با وجود این، ممکن است این نوع درمان برای همه افراد موثر نباشد.

 

هزینه درمان پادتن مونوکلونال چقدر است؟

هزینه درمان با استفاده از پادتن‌های مونوکلونال بین هزار و ۲۵۰ تا ۲ هزار و ۱۰۰ دلار برای هربار تزریق است. در حالی که هزینه تزریق هر دز واکسن در حدود ۲۰ دلار است.

این نوع درمان ظرف ۱۰ روز پس از ابتلا به بیماری انجام می‌شود و علاوه بر هزینه‌های سنگین مالی ممکن است در طول این مدت سلامتی شخص بیمار نیز تهدید شود.

 

با وجود استفاده از این شیوه درمانی برای افرادی که هنوز موفق به دریافت واکسن نشده‌اند یا پس از دریافت دز اول واکسن به کووید ۱۹ مبتلا شدند، توصیه می‌شود.

به گفته محققان با وجود این که تولید پادتن‌های مونوکلونال روبه افزایش است و موفقیت قابل توجهی هم در درمان کووید ۱۹ دارند، این شیوه درمانی هرگز جای واکسیناسیون را نمی‌گیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------