ایستادن خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد



بیماری‌های مزمن,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
انسولین هورمونی کلیدی در سوخت و ساز انرژی و تنظیم قند خون است. عملکرد طبیعی این هورمون ممکن است به دلایل مختلفی مثل چاقی مختل شده و با کاهش حساسیت بدن نسبت به این هورمون خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می‌یابد. اکنون محققان دریافتند که مدت زمان ایستادن افراد با اثرگذاری این هورمون ارتباط دارد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، در مطالعه‌ای مشترک میان مرکز "Turku PET" و موسسه "UKK" محققان دریافتند که ایستادن با واکنش بهتر بدن نسبت به انسولین ارتباط دارد بنابراین افزایش مدت زمان ایستادن در طول روز می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های مزمن کمک کند.

 

دیابت نوع دوم یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است. این بیماری به طور معمول با عدم واکنش بدن به انسولین نمایان می‌شود. در این حالت بدن در برابر انسولین مقاومت پیدا کرده و با ترشح آن قند خون کاهش نمی‌یابد.

 

سبک زندگی نقش مهمی در ایجاد مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت نوع دوم دارد. فعالیت بدنی منظم نقش مهمی در جلوگیری از این بیماری ایفا می‌کند. با این حال تاکنون اطلاعات کمی در مورد تاثیر نشستن و ایستادن بر ایجاد مقاومت در برابر انسولین وجود داشته است.

 

در این مطالعه محققان به بررسی ارتباط میان نشستن، فعالیت بدنی و تناسب اندام در افراد بزرگسال کم تحرک و احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی عروقی پرداختند.

 

این مطالعه که در مجله‌ی "Science and Medicine in Sport" منتشر شده است نشان می‌دهد که ایستادن با واکنش بهتر بدن در برابر هورمون انسولین ارتباط دارد.

 

"تارو گارتویت" (Taru Garthwaite) از دانشگاه "تورکو" (Turku) می‌گوید: این ارتباط پیش از این دیده نشده بود. این یافته‌ها افراد را تشویق به ایستادن بیشتر در طول روز می‌کند به خصوص اگر فعالیت بدنی ندارند.

 

علاوه بر این در این مطالعه به اهمیت سلامت بدن اشاره می‌شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش میزان چربی بدن بیشتر از فعالیت بدنی بر واکنش بدن نسبت به انسولین اهمیت دارد. با این حال ارتباط ایستادن و تاثیر انسولین فارغ از مواردی مثل چربی بدن و فعالیت بدنی بررسی شده است.

 

براساس این مطالعه نمی‌توان اثرات ایستادن را پیش‌بینی کرد اما به گفته‌ی "گارتویت" نتایج نشان می‌دهد که افزایش مدت زمان ایستادن در روز به خصوص اگر فعالیت بدنی ندارید می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری کند.

 

محققان اکنون قصد دارند با بررسی دو گروه از افراد به مطالعه اثرات تغییر فعالیت روزانه بر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بپردازند.

 

"گارتویت" می‌گوید: ما می‌خواهیم بدانیم که آیا کاهش یک ساعته مدت زمان نشستن در روز می‌تواند بر سوخت‌وساز انرژی و تجمع چربی در کبد و بدن اثر بگذارد و با افزایش حساسیت بدن به انسلوین به تنظیم قند خون کمک کند یا خیر.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------