کمین خطرناک تغذیه نامناسب برای انسان‌ها و کره زمین



چاقی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یک ارزیابی جهانی نشان داد تقریبا نیمی از جمعیت جهان از تغذیه نامناسب رنج می برد که به دلیل مصرف بیش از حد غذا یا کمبود مواد غذایی است. 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک بررسی و تحلیل سالانه از تازه ترین داده ها در مورد تغذیه و موضوعات مرتبط با سلامت تحت عنوان «گزارش جهانی تغذیه» مشخص کرد که ۴۸ درصد از مردم جهان در حال حاضر یا خیلی زیاد یا خیلی کم می خورند که منجر به اضافه وزن، چاقی یا کمبود وزنشان می شود.

 

با نرخ کنونی، جهان در دستیابی به هشت مورد از ۹ هدف تغذیه ای تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت ناکام مانده است.

 

این موارد، کاهش لاغری بیش از حد کودکان (زمانی که کودکان نسبت به قدشان خیلی لاغر هستند)، کوتاهی قد کودکان (زمانی که کودکان به نسبت سنشان خیلی کوتاه هستند) و همچنین چاقی بزرگسالان را شامل می شود.

 

یافته های این گزارش حاکی است تقریبا ۱۵۰ میلیون کودک زیر ۵ سال کوتاه قد هستند، بیش از ۴۵ میلیون لاغرند و نزدیک به ۴۰ میلیون اضافه وزن دارند.

 

بعلاوه معلوم شد بیش از ۴۰ درصد از بزرگسالان (۲.۲ میلیارد نفر) اضافه وزن دارند یا چاق هستند.

 

«رناتا میچا» رئیس گروه کارشناسی مستقل گزارش جهانی تغذیه به خبرگزاری فرانسه گفت: مرگ و میرهای قابل اجتناب به دلیل رژیم های غذایی نامناسب از سال ۲۰۱۰ به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته و رژیم های غذایی نامناسب اکنون عامل یک چهارم از مرگ و میرهای همه افراد بزرگسال است.

 

وی افزود: یافته های جهانی ما نشان می دهد رژیم های غذایی ما طی ۱۰ سال گذشته بهبود نیافته و در حال حاضر تهدید اصلی برای سلامت انسان ها و کره زمین است.

 

گزارش جهانی تغذیه در سال جاری برای اولین بار به مساله رژیم غذایی جهانی پرداخت و اینکه انتخاب های غذایی چطور بر مردم و سیاره زمین تاثیر می گذارد.

 

این نتیجه حاصل شد که مصرف غذاهای مفید برای سلامت همچون میوه و سبزیجات به ویژه در کشورهایی با درآمد پایین تر کافی نیست.

 

کشورهایی با درآمد بالاتر از بیشترین مصرف غذاهایی با تاثیرات مضر برای سلامتی همچون گوشت قرمز، لبنیات و نوشیدنی های شیرین برخوردار هستند.

 

این گزارش می افزاید، مصرف غذاهای مضر رو به افزایش است به طوری که مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده تقریبا پنج برابر حداکثر میزان توصیه شده یک وعده در هفته است.

 

هم راستا با ارزیابی های دیگر، گزارش جهانی تغذیه همچنین محاسبه کرده که تقاضای غذا حدود ۳۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در سال ۲۰۱۸ را موجب شده است.

 

این گزارش حاکی است غذاهایی با منشا حیوانی به نسبت غذاهای گیاهی به طور کلی رد بیشتری در محیط زیست برجا می گذارند.

 

همچنین این نوع غذاها عامل بخش زیادی از انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با مواد غذایی و استفاده از زمین هستند.

 

در این گزارش، مساله تامین فوری سرمایه برای بهبود وضعیت تغذیه در سراسر جهان مطرح شده است به ویژه به این دلیل که همه گیری کووید -۱۹ تقریبا ۱۵۵ میلیون نفر دیگر را در فقر مطلق فرو برده است.

 

این گزارش به این نتیجه رسید که هزینه های مرتبط با تغذیه باید به میزان تقریبا ۴ میلیارد دلار در سال تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد تا اهداف مربوط به کوتاه قدی، کاهش وزن، کم خونی مادران و شیردهی را تحقق بخشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------