‌واکسن‌سازان داخلی از دولت بازی خوردند / تاریخ مصرف واکسن‌ها رو به اتمام است



واکسن‌,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

واکسن‌سازان داخلی در نشست مشترک با مدیران وزارت بهداشت و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از اینکه دولت نسبت به وعده‌اش برای خرید واکسن‌های تولید داخل کوتاهی کرده است، به‌شدت گلایه‌مند شدند.‌در شرایط کنونی، هفت واکسن‌ساز داخلی مشغول تولید واکسن کووید ۱۹ هستند.

 

این در حالی است که دولت قول داده بود واکسن‌های تولیدی را خریداری کند. عبدالحسین روح‌الامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که واکسن‌سازهای داخلی تلاش کردند نیاز داخل را برطرف کنند، گفت: قرار شد دولت واکسن را پیش‌خرید و از آنها حمایت کند؛

 

‌حبیب احسنی‌پور: واکسن‌سازان داخلی در نشست مشترک با مدیران وزارت بهداشت و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از اینکه دولت نسبت به وعده‌اش برای خرید واکسن‌های تولید داخل کوتاهی کرده است، به‌شدت گلایه‌مند شدند.‌در شرایط کنونی، هفت واکسن‌ساز داخلی مشغول تولید واکسن کووید ۱۹ هستند. این در حالی است که دولت قول داده بود واکسن‌های تولیدی را خریداری کند.

 

عبدالحسین روح‌الامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که واکسن‌سازهای داخلی تلاش کردند نیاز داخل را برطرف کنند، گفت: قرار شد دولت واکسن را پیش‌خرید و از آنها حمایت کند؛ اما متأسفانه نه‌تنها این کار انجام نشد؛ بلکه طلب آنها را پرداخت نکرده و ما به این موضوع ورود و حتی از تریبون مجلس مطرح خواهیم کرد.‌

 

او با بیان اینکه نباید سرمایه‌ها و نیروی انسانی را تلف کنیم؛ بلکه باید از آنها حمایت کرد، افزود: باید آماده مقابله با ویروس‌های جدید باشیم و نباید زیرساخت‌های تولید واکسن را رها کرد، البته می‌توان واکسن را تهاتر کرد و این کار دستگاه دیپلماسی است و دولت باید برای نگهداشت صنعت واکسن هزینه کند.‌عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه گلوگاه‌های موضوع و راهکارهای پیشنهادی مشخص است، گفت: از هیئت دولت و سازمان برنامه و بودجه پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت تا در قالب متمم یا استفساریه این موضوع دنبال شود. در‌حال‌حاضر محصول بر‌اساس سفارش تولید شده و نباید صنعت را رها کرد.

 

روح‌الامینی یادآور شد: به غیر از ۷۳ هزار میلیارد تومان، ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای ارز ترجیحی به صورت عمومی پیش‌بینی شد و اختیار جابه‌جایی آن با دولت است؛ یعنی دولت بر روی ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اختیار جابه‌جایی و مانور دارد و اگر برای حفظ و نجات این مجموعه به ۱۱ همت نیاز است، در مقایسه با ۲۵۰ همت مبلغ چندانی نیست، در این باره باید دلایل توجیهی داشته باشیم و اگر وزارت بهداشت از ما بخواهد در قالب استفساریه می‌توانیم دولت را الزام کنیم که در ردیف یا جداول بودجه مبلغی را تعیین کنند؛ دستگاه‌های دفاعی دنیا در حوزه واکسن و بیولوژی هزینه می‌کنند؛ اما تاریخ واکسن‌های ما در حال اتمام است و به آن توجهی نمی‌شود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: به طور قطع از شرکت‌های دولتی تولیدکننده واکسن مانند رازی، پاستور و برکت بازدیدهایی را خواهیم داشت و در کنار حمایت مسائل نظارتی را نیز دنبال می‌کنیم.‌در‌حال‌حاضر در سبد واکسن دنیا ۱۶ واکسن و در سبد کشور ما ۹ واکسن وجود دارد. ضمن اینکه ۵۰ میلیون دوز ذخیره واکسن داریم و اثبات شده که تزریق سه دوز واکسن بستری و مرگ‌و‌میرها را کاهش می‌دهد. ۶۵ درصد کشور واکسن زده‌اند و ۳۵ درصد تمایلی ندارند.‌

 

اگر دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نکند، ورشکست می‌شوند؛ کشورها قبل از تولید، واکسن تولیدکنندگان را پیش‌خرید کردند و پلتفرم‌ها در آینده پزشکی و دارو اثرگذار هستند و استراتژی کشور باید این باشد که واکسن‌سازها از این حوزه خارج نشوند. هاله حامدی‌فر، مدیرعامل شرکت تولید‌کننده واکسن اسپایکوژن، با عنوان این مطلب که ما می‌توانیم سه میلیون دوز واکسن کرونا تولید و تحویل دهیم، گفت: در بهمن ۱۴۰۰ با ارسال نامه‌ای تأکید شد که به هشت میلیون دوز واکسن نیاز دارند و ما نهایت تلاش خود را برای تولید این میزان به کار بردیم و به‌سرعت آماده کردیم؛ اما متأسفانه در نامه بعدی به ما اعلام کردند که فقط دو میلیون دوز خریداری می‌شود.‌

 

او افزود: در‌حال‌حاضر شش میلیون دوز واکسن در انبارها و چهار میلیون دوز ماده اولیه داریم و از زمان فروش واکسن تاکنون تنها شش میلیون دوز با ما قرارداد منعقد شده که تنها حدود ۵۰ درصد پول آن نیز پرداخت شده است.‌حامدی‌فر ادامه داد: در‌حال‌حاضر ظرفیت تولید ما به چهار میلیون دوز در ماه رسیده و با توجه به اینکه امسال سال حمایت از دانش‌بنیان است، اگر تولیدکنندگان واکسن نقره‌داغ شوند، بی‌شک در بحران‌های آینده تمایل چندانی برای ورود از خود نشان نمی‌دهند. در سال جاری ما با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد و ممکن است حتی تعدیل نیرو داشته باشیم.

 

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوی پاستور ایران، نیز گفت: تاکنون حدود ۱۷ میلیون دوز واکسن تولید کرده‌ایم، ۱۵ میلیون دوز قرارداد داریم که بیش از ۱۲ میلیون دوز تحویل داده‌ایم و مابقی آن هم آماده تحویل است. البته پول کمتر از ۳۰ درصد آن را دریافت کرده‌ایم. در‌حال‌حاضر هم موجودی ما در انبارها سه میلیون دوز است.

 

او ادامه داد: هم‌اکنون کمبود نقدینگی و عدم حمایت‌های ارزی مناسب از اصلی‌ترین مشکلات ماست. به نظر می‌رسد با توجه به آرام‌شدن اوضاع کرونایی کشور و کاهش استقبال از تزریق دوز سوم واکسن کرونا، باعث شده تا دولت نیز تمایل چندانی به خرید واکسن‌های تولید داخل نداشته باشد؛ زیرا در شرایط کنونی نیز ۵۰ میلیون دوز واکسن ذخیره‌سازی شده است.‌حال باید دید تکلیف سرمایه‌های شرکت‌های داخلی برای تولید واکسن کرونا، چه خواهد شد.

 

  شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------