خواب ناکافی ترمیم سلول های بنیادی قرنیه را مختل می کند



 ترمیم سلول های بنیادی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
کم خوابی می تواند باعث خشکی و چشم درد و همچنین مشکلات جدی تری در درازمدت شود. 

به گزارش مهر به نقل از مدیکال نیوز، محققان اخیراً در آزمایشی با استفاده از موش‌ها، تأثیر کم خوابی را بر چشم‌ها بررسی کردند.

 

آنها پی بردند کمبود خواب می‌تواند باعث شود قرنیه توانایی خود را برای ترمیم مناسب از دست بدهد، که ممکن است منجر به مشکلاتی مانند خشکی چشم شود.

 

محققان همچنین دریافتند که قطره‌های چشمی حاوی آنتی اکسیدان می‌تواند به ترمیم آسیب‌های ناشی از کم خوابی کمک کند.

 

محققان چینی و آمریکایی اخیراً مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد کم خوابی چگونه می‌تواند بر چشم تأثیر بگذارد. آنها دریافتند که کمبود خواب می‌تواند هم سلول‌های بنیادی قرنیه و هم سطح لایه اشکی قرنیه را تحت تأثیر قرار دهد.

 

داشتن یک خواب خوب شبانه منظم مهم است، اما بیش از یک سوم بزرگسالان به اندازه کافی نمی‌خوابند. پزشکان توصیه می‌کنند که بزرگسالان حداقل ۷ ساعت در شب بخوابند.

 

نداشتن خواب کافی می‌تواند باعث مشکلات سلامتی بیشماری مانند افزایش خطر چاقی، ابتلاء به دیابت و فشار خون بالا شود.

 

بهترین راه برای داشتن خواب کافی منظم، رعایت بهداشت خواب خوب است. افراد می‌توانند این کار را با رفتن به رختخواب هر شب در زمان مشخص، اجتناب از استفاده از موبایل و تبلت ۱ تا ۲ ساعت قبل از خواب و عدم مصرف الکل قبل از خواب انجام دهند.

 

محققان علاقه مند بودند تا دریابند کمبود خواب تا چه اندازه بر سلول‌های بنیادی قرنیه تأثیر می‌گذارد. سلول‌های بنیادی «قدرت شفابخشی» دارند و تمام ترمیم بافت در بدن توسط سلول‌های بنیادی آغاز می‌شود.

 

محققان مطالعه حاضر بیان ژن را در موش‌ها پس از ۲ روز محرومیت از خواب و سپس پس از ۱۰ روز محرومیت از خواب ارزیابی کردند.

 

در مدت ۲ روز، محققان دریافتند که ۲۸۷ ژن در قرنیه به خوبی تنظیم شدند و تنظیم بیان ۸۸ ژن مختل شد. در مرحله ۱۰ روزه، ۲۷۲ ژن به خوبی تنظیم شدند و ۱۵۰ ژن دچار اختلال شدند.

 

محققان موش‌ها را پس از ۱ و ۲ ماه محرومیت بیشتر از خواب آزمایش کردند و دریافتند که شفافیت قرنیه کاهش یافته و سطح چشم ناهموار است.

 

در حالی که سلول‌های بنیادی در موش‌های محروم از خواب در اوایل تنظیم مجدد شدند، در نهایت منجر به چیزی شد که نویسندگان از آن به عنوان «تظاهرات اولیه کمبود سلول‌های بنیادی» یاد کردند. تنظیم مجدد در طولانی مدت، سلول‌های بنیادی را تضعیف کرد.

 

محققان خاطرنشان می‌کنند: «عوارض کوتاه‌مدت خواب ناکافی یا تأخیر در خواب باعث ناراحتی چشمی، از جمله خشکی، درد، خارش و خون افتادن چشم می‌شود».

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------