آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صادق زیباکلام: خطر جنگ رفع شده است | اسرائیل دست بالای نظامی را دارد

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید اسرائیل دست بالای نظامی را دارد و این قید جدید ایران که گفته هر حمله‌ای به منافع…

واکنش فاضل میبدی به تخریب قبور جان باختگان اعتراضات



فاضل میبدی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی فعال سیاسی و استاد حوزه درباره تخریب برخی قبور کشته شدگان اعتراض های سال گذشته گفت: ما در اسلام فقط حجاب را شناختیم که دختر 4 تار مویش پیدا نباشد. اما کرامت انسان را باید نگه داشت زیر پا گذاشتن کرامت انسان از هر منکری منکر تر و از هر جرمی جرمتر است. حتی اگر کسی زندان رفت و محکوم شد و به هر دلیلی اعدام شد قبرش و دفنش احترام دارد. هم احترام به خود میت و هم احترام به بازماندگانش در اسلام تاکید شده است و فرقی نمی کند دلیل مرگ فرد چه باشد. اگر جرمی هم کرده نباید باقی کرامات او را از بین ببرند و بازماندگانش را بیازارند.

در روزهای گذشته قبور کشته شدگان در اعتراض های سال گذشته مورد حمله برخی افراد قرار گرفته و تخریب شده است. تخریب و اهانت به قبور مهسا امینی در سقز، جواد حیدری در قزوین، ابوالفضل آدینه‌زاده در مشهد و... از جمله اقدامات گروهی بوده که با واکنش منفی جامعه روبرو شده است. هنوز مشخص نشده عوامل این تخریب ها چه کسانی هستند و از سوی چه نهاد یا جریانی سازماندهی می شود و اهداف آنها از توهین به قبور  جان باختگان و تحریک اطرافیان و خانواده آنها چیست؟ اما نوع رویکردی که یک جریان خاص مذهبی در ۴۰ سال گذشته دنبال کرده نشان می دهد، هدف این جریان خاص فکری و مذهبی به تصور خود اهانت به قبور معترضان را  وسیله ای برای آزار بازماندگان و تحریک جامعه می دانند، اما پیشوایان اسلام به خصوص در مذهب تشیع، توهین به قبور را اقدامی شرعاً حرام می دانند.

 

حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی فعال سیاسی و استاد حوزه درباره تخریب برخی قبور کشته شدگان اعتراض های سال گذشته به دیدبان ایران گفت: طبیعی است این کار شرعا حرام و عرفا قبیح است و برای هیچ انسانی قابل قبول نیست که هتک حرمت به انسانی شود که از دنیا رفته است. ما که از کرامت انسان سخن می گوییم فقط منظور کرامت در طول زندگی اش نیست، اگر کرامت کسی را در زندگی زیر پا گذاشتیم حداقل بعد از مرگش این کار را نکنیم، به نظر من دست هایی در کار است که هم می خواهد کشور را از بین ببرد، هم اسلام را بدنام و هم دین را خراب کند. دست های مرموزی در کارند. آدم عاقل مسلمان متدین هیچ وقت دست به این کارها نمی زند من تعجب می کنم چرا بزرگان ما جلوی این کارها را نمیگیرند؟ چرا آن را تقبیح نمی کنند؟ من تعجب می کنم چرا در این مملکت باید هر کسی بخواهد سرخود دست به هر کاری بزند که خلاف دین و عرف است.

 

فاضل میبدی در باره آنچه در دین اسلام پیرامون حفظ حرمت انسان از دنیا رفته؛ آمده است، می گوید: موقعی که انسان از دنیا میرود از کفن او گرفته تا غسل دادن تا نحوه دفنش تا نمازش و دعایی که باید بعد از مرگش بخوانند، همواره از احترام به میت و تسکین به بازماندگان یاد شده است. این سفارشی که اسلام روی تسکین خاطر بازماندگان یک میت گفته و سفارش کرده که برایشان احترام بگذارید بسیار مهم است. گفته می شود برای بازماندگانش غذا ببرید، تسکین خاطر آن ها باشیم نه اینکه روح آن ها را جریحه دار کنیم.

 

فاضل میبدی گفت: ما در اسلام فقط حجاب را شناختیم که دختر 4 تار مویش پیدا نباشد. اما کرامت انسان را باید نگه داشت زیر پا گذاشتن کرامت انسان از هر منکری منکر تر و از هر جرمی جرمتر است. حتی اگر کسی زندان رفت و محکوم شد و به هر دلیلی اعدام شد قبرش و دفنش احترام دارد. هم احترام به خود میت و هم احترام به بازماندگانش در اسلام تاکید شده است و فرقی نمی کند دلیل مرگ فرد چه باشد. اگر جرمی هم کرده نباید باقی کرامات او را از بین ببرند و بازماندگانش را بیازارند.

 

این استاد حوزه علمیه در ادامه به انتقاد از رویکردهای یک گروه خاص فکری- مذهبی در توهین به قبور معترضان پرداخت و به دیده بان ایران گفت: حالا یک عده ای پیدا شدند که یا مسلمان نیستند و برنامه ای دارند یا کاسه داغتر از آش شدند دست به این کارها میزنند باید به شدت جلوی این کار گرفته شود. آقایانی که فقط برای 4 تار موی دختر فریادشان بلند میشود در اینجا هم برای هتک حرمت انسان باید فریادشان بلند شود.

 

وی درباره اینکه تداوم این روند به کجا ختم خواهد شد؟ گفت: بستگی دارد که مسئولین چه واکنشی از خود نشان دهند. اگر واکنش از خود نشان ندهند ممکن است که این جرم ها و زشتی ها ادامه پیدا کند، اما اگر در مقابلش بایستند ادامه این روند تلخ ختم خواهد شد. انسان به هر دلیلی از دنیا برود احترام دارد و بازماندگانش هم همینطور.

 

فاضل میبدی در پاسخ به این سوال که در قبال بازماندگان معترضانی که سنگ قبرشان تخریب شده باید چه کاری باید صورت بگیرد تا این اقدام جبران شود به دیده بان ایران گفت: مسئولین باید به سراغ خانواده شان رفته تسکین قلوب کنند و تسلیت بگویند. این کار هر انسانی است. کسی که از این دنیا رفته یا کشته شده خانواده اش چه گناهی کردند که اینگونه برای این داغ بسوزند. باید بروند خانه اش احترام بگذارند. من سوال دارم که چرا اقایان این را فراموش کردند و مرتب شعارهای تند و تیز می دهند،  فرهنگ و دین ما این نبوده است. یک فرهنگ جاهلانه است که دوباره ریشه دوانده است و باید حل وجبران شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------