آخرین اخبار سیاسی

جعفرزاده,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

جعفرزاده: نفت را به‌ قیمتی می‌فروشیم که انگار مال‌دزدی را به حراج گذاشته ایم/وقتی روسیه تا ۶۰ دلار معاف است ما چطور می توانیم زیر این قیمت بفروشیم؟

جعفرزاده ایمن‌آبادی از قیمت پایین فروش نفت ایران انتقاد کرد و گفت: وقتی روسیه تا ۶۰ دلار معاف است، ما چگونه می‌توانیم زیر قیمت ۶۰ دلار او…

45 نماینده مجلس ناپدید شدند!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

انتشار اسامی افرادی که در شش ماه گذشته، حضور کمرنگ تری در صحن علنی مجلس داشتند و نام آن‌ها از سوی هیأت رئیسه اعلام شده بود، یکی از نمونه‌هایی بود که انجام گرفت؛ هرچند هیأت رئیسه مجلس با انتشار نامه‌ای که به درخواست یکی از نمایندگان مجلس صادر شده بود، به کلی منکر چنین آماری شد.

در روزهای گذشته، انتقادات بسیاری به روش حضور و غیاب نمایندگان مجلس از سوی هیأت رئیسه مجلس شده بود، به گونه‌ای که حتی خود نمایندگان نیز از نبود سازوکار مناسب برای ارزیابی نمایندگان انتقاداتی داشتند و حتی برخی نمایندگان، دلیل عدم برخود با غایبان را نوعی مماشات هیأت رئیسه با نمایندگان مجلس می‌دانستند.

به گزارش تابناک، به دلیل این نوع برخورد مجلس با غایبان و بی‌توجهی به این موضوع ـ که اتفاقا از جمله دغدغه‌های اصلی مردم برای شناخت وکلای خود و آگاهی از نحوه فعالیت نمایندگان مجلس است ـ رسانه‌ها به این رفتار در روزهای گذشته انتقادات زیادی کردند.

بنا بر این گزارش، انتشار اسامی افرادی که در شش ماه گذشته، حضور کمرنگ تری در صحن علنی مجلس داشتند و نام آن‌ها از سوی هیأت رئیسه اعلام شده بود، یکی از نمونه‌هایی بود که انجام گرفت؛ هرچند هیأت رئیسه مجلس با انتشار نامه‌ای که به درخواست یکی از نمایندگان مجلس صادر شده بود، به کلی منکر چنین آماری شد.

با این حال، مجلس در جلسات قبل، رویه خود را تغییر داده و انتقادات در این زمینه، باعث تغییر نگرش هیأت رئیسه مجلس در شیوه گذشته شد، به گونه ای که هیأت رئیسه، روز یکشنبه بر خلاف همیشه، علاوه بر اینکه نام غایبان و متأخرین را اعلام کرد؛ یعنی نام کسانی که بعد از نواخته شدن زنگ وارد مجلس شدند. همچنین به دستور هیأت رئیسه مجلس، دستغیب اسامی کسانی که در ماه گذشته دو بار غیبت غیر موجه داشتند نیز اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، اما گویا قرار نیست این روش برای همیشه تداوم داشته باشد، زیرا هیأت رئیسه از روز گذشته به روال قبلی خود بازگشته و در جلسه علنی امروز نیز تنها به نام متأخران بسنده کرد؛ هرچند امروز محمد رضا باهنر، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز پارلمان در سخنان کوتاهی اظهار داشت: با توجه به اینکه هم‌اکنون مقداری فشار مرخصی‌های نمایندگان مجلس زیاد شده است، بنابراین از نمایندگان می‌خواهم تا زمانی که مرخصی درخواست نکرده‌اند و عضو هیأت رئیسه مجلس ـ که مسئول مرخصی‌هاست ـ کتباً با مرخصی آنان موافقت نکرده، در جلسات علنی مجلس حضور یابند تا ما با مشکل عدد روبه رو نشویم، زیرا اگر با مرخصی آنان موافقت نشود، مرخصی محسوب نمی‌شود.

ولی گویا حکایت همچنان باقی است. اتفاقی که امروز در مجلس رخ داد، شاید ناشی از همین نوع مماشات هیأت رئیسه مجلس با نمایندگان غایب باشد، در صحن علنی امروز مجلس و در زمان بررسی کلیات طرح جرم سیاسی، تنها ۱۹۴ نفر در صحن علنی حضور داشتند.

جدای از اینکه برای به رسمیت رسیدن صحن علنی حداقل حضور ۱۹۸ نماینده مجلس الزامی است و این لایحه با حضور ۱۹۴ نفر چگونه به تصویب رسیده است و جای سوال دارد، تعداد غایبان امروز مجلس حدود ۱۰۰ نفر بوده است.

نکته دیگر در این میان، اینکه از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن، ۱۲۰ نماینده به طرح رأی موافق داده و ۲۱ مخالف داشته است و تنها ۸ نماینده رای ممتنع دادند؛ بنابراین، ۴۵ نماینده مجلس به رغم حضور در مجلس در رأی گیری شرکت نکردند.

دغدغه‌ای که «تابناک» و دیگر رسانه‌ها در خصوص حضور و غیاب نمایندگان در صحن علنی و انتشار میزان مشارکت وکلای خود در مجلس دارند، دقیقا به دلیل جلوگیری از اتفاقاتی نظیر اتفاق امروز است. طرح حساسی مانند طرح جرم سیاسی که به گفته اعضای کمیسیون حقوقی، بیش از یک سال روی آن کار شده بود، در اوج بی‌توجی نمایندگان به تصویب رسید، معلوم نیست چند طرح و لایحه دیگری که با زندگی مردم کشور و حتی خود نمایندگان ارتباط مستقیم دارد، به این شیوه در مجلس تصویب یا رد شده است!

مماشات و بی‌توجهی به این موضوع، قطعا صدمات زیانبار جبران ناپذیری برای کشور در آینده به وجود خواهد آورد؛ هر چند به نظر نمی‌رسد در فرصت کوتاه مانده از عمر مجلس نهم، این موضوع مورد توجه قرار گیرد، ولی امید است مجلس دهم حداقل از این حیث، توجه جدیدی تری به موضوع داشته باشد.

 

اخبار سیاسی  - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------