پنج تهدید برای روحانی در انتخابات بعدی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

از شعار عوامفریبانه احمدی نژاد تا انفعال در برابر اقدامات محافظه کاران
پنج تهدید برای روحانی در انتخابات بعدی

تنها یک سال به پایان دوره اول ریاست جمهوری روحانی باقی مانده است تندروها در تلاش هستند تا او اولین رییس جمهوری یک دوره ای باشد و از انتخاب در دور دوم باز بماند. آیا آنان موفق خواهند شد؟

سایت تحلیلی "المانیتور" با انتشار گزارشی به پنح دلیلی پرداخته که ممکن است سبب بازماندن روحانی از پیروزی دوباره در دور دوم انتخابات شود. این سایت می نویسد:"جناح تندرو در ایران نمی تواند روحانی تحمل کند. در واقع، هدف آنان در دست گرفتن کنترل قوه مجریه است. آنان به سادگی نمی توانند این موضوع را هضم کند که روحانی برای یک دوره دیگر هم بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند. آنان مصمم هستند که در اسرع وقت این کرسی را از او بازپس گیرند. حرکت آنان در جهت دامن زدن به موضوع فیش های حقوقی در این راستا است".

به گزارش خرداد، این سایت می افزاید:"همانند روسای جمهوری پیشین پیش بینی درباره سرنوشت روحانی نیز کار دشواری است. بسیار از نخبگان حاکم در ایران باور دارند که او در دور دوم انتخابات نیز پیروز خواهد شد. برای مثال، علی لاریجانی رییس مجلس که اصولگرا است تاکید کرده است که روحانی در حال حرکت در مسیر درستی است و مردم نیز باور دارند که او خدمتگزار بوده است. آیت الله هاشمی نیز باور دارند که روحانی بدلیل عملکرد موفق در برجام بدون رقیب است".

این سایت اما به پنج متغیر کلیدی اشاره می کند که ممکن است معادلات را به ضرر روحانی تغییر دهند و به آن ها اشاره کرده است:

برای نخسیتن بار محمود احمدی نژاد رییس جمهوری سابق به سیاست بازگشته و وعده داده که مشکلات اقتصادی کنونی را حل می کند. او به آسیب پذیرها وعده داده که یارانه بیش تری را به آنان ارائه می دهد. این در حالیست که روحانی و کابینه اش باور دارند که مشکلات کنونی نتیجه سیاست های اشتباه دوران احمدی نژاد هستند. آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیش تر پروژه مسکن مهر احمدی نژاد را یک فاجعه خوانده بود. در نتیجه، سیاست های پوپولیستی احمدی نژاد می تواند برای طبقات پایین دست جذاب باشند. هر چند پرداخت یارانه نقدی برای اقتصاد ایران مضر بوده اما روحانی قادر به متقاعد کردن اقشار کم درآمد درباره مشکل ساز بودن این سیاست ها نبوده است.

نکته دوم آن است که برخی از اعضای کابینه روحانی در حلقه بسته یا قرار دارند و در همکاری سازنده با دایره بیرونی نخبگان موفق نبوده اند. اقتصاددانانی چون فرشاد مومنی، محمد راغفر و جمشید پژوهان نارضایتی خود را از استراتژی های اقتصادی دولت اعلام کرده اند. کابینه روحانی عموما متشکل از مقام های قدیمی است. در واقع کابینه او جوان نیست و میانگین سنی اعضای کابینه روحانی 57 سال است و یکی از پیرترین کابینه ها در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. این سیاستمداران مسن محافظه کار هستند و قادر به تغییرات اساسی اقتصادی و سیاسی نیستند و تمایل به حفظ وضع موجود دارند. این موضوع می تواند به ناامیدی هواداران روحانی بیانجامد.

نکته سوم رکود اقتصادی و تداوم آن است. تداوم این موضوع پیامدهای زیادی برای بازار کار داشته است. تنها امید دولت به تغییری مثبت در دوران پسا تحریم بوده است. این در حالیست که در عمل تغییر عمده ای روی نداده است. اقتصاد ایران در سال 93 خورشیدی شاهد رشدی مثبت بود اما یک سال پس از آن وقفه ای ایجاد شد. پیش بینی می شود در سال جاری رشد اقتصادی ایران آن هم تنها به دلیل افزایش صادرات نفت به 3 درصد برسد. در نتیجه دولت نمی تواند انتظارات مردم را در کوتاه مدت و زمان باقی مانده تا انتخابات براورده کند.

نکته چهارم تداوم فشار از صورت ایالات متحده در زمینه مسدود کردن عملیات بانکی به دلیل تهدید درباره اعمال تحریم ها ومحدودیت های دوباره علیه ایران است. در این راستا دستگاه قضایی امریکا بخشی از پول های بلوکه شده ایران را به خانواده به اصطلاح قربانیان تروریسم داده است. لحن تهاجمی کنگره امریکا و نگرش نامزد های جمهوریخواه به خصوص ترامپ به ایران خود یک مانع عمده در مسیر بهبود روابط دو کشور است.

نکته پنجم اما ناتوانی دولت روحانی در جلوگیری از اقدامات نهادهای قدرتمند خارج از کنترل دولت بوده است. رد صلاحیت جمع کثیری از نامزدهای برجسته اصلاح طلبان در انتخابات مجلس و مجلس خبرگان به خوبی این موضوع را نشان داد. علاوه بر این پس از انتخابات رد صلاحیت مینو خالقی نامزد اصفهان علیرغم آن که رای قابل توجهی کسب کرده بود نارضایتی ها را افزایش داد.

این سایت در پایان اشاره می کند که ریاست ایت الله جنتی بر مجلس خبرگان، نارضایتی اصلاح طلبان از انفعال روحانی در وارد شدن به مشکلات ایجاد شده برای نامزدهای آن جریان در مناطقی چون اهر، تبریز و بندر لنگه پس از انتخابات، لغو کنسرت های موسیقی مجاز و اقدامات پلیس امنیت اخلاقی و عدم مقابله روحانی با این موارد باعث نارضایتی شده اند.

 

 اخبار سیاسی - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------