آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

بلیت مترو چقدر است، نماینده:‌یادم نیست



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , آلودگی

 

هفته گذشته تهران هوایی آلوده را تجربه کرد. آنقدر آلودگی که یک هفته مدارس را به تعطیلی کشاند. طبیعی است در چنین شرایطی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی باید مورد توجه قرار بگیرد. به همین دلیل، این روزها مسئولان اجرایی مردم را به استفاده از مترو و وسایل حمل و نقل عمومی دعوت می‌کنند.

 

اما آیا خود این مدیران از مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند؟‌ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این سوال همدلی پاسخ داده‌اند. برخی از آنان می‌گویند از مترو یا اتوبوس در موارد خاص استفاده می‌کنند و تعدادی هم می‌گویند استفاده کرده‌اند، ولی از هزینه بلیت آن خبر ندارند. با این حال تعداد کمی مداوم از مترو یا اتوبوس‌های درون شهری استفاده می‌کنند.

 

اعضای دفترم بلیت مترو را برایم خریدند

مصطفی کواکبیان، نماینده تهران از زمان آخرین باری که از وسیله نقلیه عمومی استفاده کرده است، به «همدلی» می‌گوید:«دو یا سه ماه پیش برنامه‌ای در بازار بود که با مترو رفتم.» کواکبیان درباره قیمت بلیت مترو، توضیح می‌دهد:«واقعیتش را بگویم نمی‌دانم، چون از دفترم برایم خریدند.» او درباره علت این که از وسیله نقلیه عمومی کم استفاده می‌کند، می‌افزاید:«چون ماشین شخصی دارم.»

 

مترو وسیله نقلیه همیشگی‌ام بود

داوود محمدی، نماینده تهران درباره آخرین باری که از وسیله نقلیه عمومی استفاده کرده است، می‌گوید: «خیلی نزدیک. دقیق بگویم دو یا سه هفته قبل. در گذشته که زیاد استفاده می‌کردم و مترو، وسیله نقلیه همیشگی‌ام بود، اما از اتوبوس کمتر استفاده می‌کنم؛ چون معطلی‌اش زیاد است. بعضی اوقات هم از تاکسی استفاده می‌کنم. مثلا هفته قبل از تاکسی استفاده کردم و از مترو دو یا سه هفته قبل. از اتوبوس چون در مسیرم کم بوده، استفاده زیادی نمی‌کنم.» محمدی در پاسخ به این که هزینه بلیت وسایل نقلیه عمومی چقدر است، عنوان می‌کند:«برای تاکسی ۶ هزار تومان بود، برای مترو هم کارت گرفتم، ولی دقیق‌اش را یادم نیست.»

 

هفته‌ای یکبار حداقل از مترو استفاده می‌کنم

محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر از دیگر نمایندگانی است که در این باره به «همدلی» می‌گوید: «آخرین بار سه شنبه دو هفته گذشته سوار مترو شده‌ام. هفته‌ای یک بار گاهی هم بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنم.»

 

او مشکلات وسایل نقلیه عمومی را این‌گونه عنوان می‌کند:«مشکلات زیادی وجود دارد. روغن، لاستیک و گازوئیل گران شده است. این‌طور نیست که بگوییم شما گازوئیل می‌گرفتید و آن گران نشده است، درمقابل چیزهای دیگر گران شده است. من معتقد هستم علم اقتصاد این نیست که با آن بازی کنیم، وقتی یک پارامتر را دست‌کاری می‌کنید، ده‌ها و صدها پارامتر دیگر تغییر می‌کند. متاسفانه جامعه نخبگانی ما و دوستان ما در مجلس به این مسئله توجهی ندارند و فقط نوک‌بینی‌شان را می‌بینند.»

 

از وسایل نقلیه عمومی کم استفاده می‌کنم

کمال دهقانی‌فیروزآبادی، نماینده مردم تفت و میبد هم در پاسخ به این سوال که آیا از وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند، می‌گوید:«من از اسنپ استفاده می‌کنم.» این نماینده مجلس درباره دلیل استفاده نکردنش از وسایل حمل‌ونقل و عمومی مانند مترو، بیان می‌کند:«گاهی پیش آمده از مترو استفاده کنم، اما به این دلیل که وقتی می‌خواهم به ایستگاه مترو بروم، باید از تاکسی استفاده کنم، کمتر با مترو رفت‌و‌آمد می‌کنم. همچنین ایستگاه مترو نزدیک منزلم نیست.»

 

او تصریح می‌‎کند:«اتوبوس هم استفاده کرده‌ام، ولی متاسفانه شلوغ است و من چون از خط خیابان ولیعصر استفاده می‌کنم مستلزم این است که چند بار خط عوض کنم. من از وسایل نقلیه عمومی کم استفاده می‌کنم. از مجلس با ماشین شخصی‌ام که 206 است و بدون راننده به دستگاه‌های دولتی می‌روم که معمولا پارکینگ دارند. اما مصیبت آنجا است که برای کار شخصی جایی بروم که پارکینگ نداشته باشد، در این مواقع از اسنپ استفاده می‌کنم، این بهترین وسیله است برای من چون اسنپ هم به نوعی وسیله نقلیه عمومی محسوب می‌شود.»

 

اگر ضروری باشد از مترو استفاده می‌کنم

داوود محمدی نماینده قزوین می‌گوید:«آخرین باری که از مترو استفاده کردم یک ماه و نیم پیش بود. بنابر ضرورت اگرعجله داشته باشم و ببینم با وسیله نقلیه شخصی زود نمی‌رسم، از مترو استفاده می‌کنم که سریع تر برسم.»

 

او در تشریح علت این که کمتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کند می‌گوید:«منزل من نزدیک است و غالبا پیاده به مجلس می‌روم، ولی در مواقعی که ضرورت داشته باشد مثل وزارتخانه‌ها با ماشین شخصی می‌روم.» محمدی درباره مشکلات وسایل نقلیه عمومی می‌گوید:«ما باید شرایط را تسهیل کنیم، هم برای مردم و هم برای کسانی که علاقه‌مندند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، چون امکانات کافی نیست، صف‌ها شلوغ است و مردم باید در مترو و اتوبوس در صف بایستند. اگر ما ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم، هم از آلودگی هوا کم می‌شود و هم رغبت برای استفاده بیشتر می‌شود.»

 

راننده شخصی دارم

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره این که آخرین باری که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده است، چه زمانی بوده، می‌گوید:«سه ماه قبل از مترو استفاده کردم، چون جایی رفتم که با ماشین نمی‌توانستم بروم.» وی در پاسخ به این پرسش که چه مقدار برای بلیت مترو هزینه کرده است، عنوان می کند: «هزینه‌اش را نمی‌دانم چون شخصی همراهم بود و ایشان هزینه را پرداخت کرد، همچنین بعد از یک یا دوسال بود که سوار مترو می‌شدم.»

 

فلاحت پیشه درباره این که چرا از وسایل نقلیه عمومی کم استفاده می‌کند، می‌گوید:«یک سال که رئیس کمیسیون بودم ماشین و محافظ داشتم. الان هم راننده دارم و برای آن هزینه پرداخت می‌کنم. انشاءالله اگر نماینده نباشم، حتما بیشتر استفاده می‌کنم.»

 

دو هفته قبل از مترو استفاده کردم

قاسم میرزایی نیکو درباره آخرین باری که از وسیله نقلیه عمومی استفاده کرده است، عنوان می‌کند:«دو هفته قبل از مترو استفاده کردم. از بازار تا خیابان طالقانی با مترو آمدم.» عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره قیمت بلیت مترو می‌گوید:«کارت داشتم، اما فکر می‌کنم 2 هزار یا 3 هزار تومان شد.»

 

از وسایل نقلیه عمومی معمولا زیاد استفاده می‌کنم

فاطمه ذوالقدر در پاسخ به این سوال که آخرین بار چه زمانی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده است، عنوان می‌کند:«آخرین بار سه‌شنبه دو هفته پیش بود که جلسه کمیسیون داشتیم و از مجلس ساعت ۱۹با مترو برگشتم. من معمولا از وسایل حمل و نقل عمومی زیاد استفاده می‌کنم، چون دانشگاه هم تدریس می‌کنم، بی‌آرتی سوار می‌شوم، گاهی اوقات از میدان ونک به میدان ولیعصرمی‌روم. از مجلس هم اگر عجله نداشته باشم از مترو استفاده می‌کنم.»

 

ذوالقدر درباره مشکلات حمل و نقل عمومی می‌گوید:«بعضی از ساعت‌ها به خصوص قسمت خانم‌ها به دلیل ازدحام جمعیت خیلی فشار وجود دارد یا خانم‌های مسن نمی‌توانند روی صندلی بشینند. اما گاهی اوقات هم خوب است، مثلا ساعت ۱۹ که من برگشتم، مترو خوب و خلوت بود، اما بعضی ساعت‌ها که پیک تردد است، باید واگن‌ها بیشتر و فاصله‌ها کمتر شود، همچنین اتوبوس‌ها هم فرسوده و دودزا هستند که باید به آن‌ها رسیدگی شود.»

 

هفته‌ای یک بار و گاهی هم هفته‌ای دو بار از مترو استفاده می‌کنم

عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده تهران از زمان آخرین باری که از وسیله نقلیه عمومی استفاده کرده است، می‌گوید:«حدودا ده روز قبل از مترو استفاده کردم. بعضی وقت‌ها هفته‌ای دو بار از مترو استفاده می‌کنم. اگر وقت داشته باشم با مترو به مجلس می‌آیم، در غیر این صورت هم با ماشین می‌آیم.» هاشم‌زایی درباره هزینه بلیت مترو می‌گوید:«کارت داشتم و نگاه نکردم، ولی زیاد نبود. هزار تومان یا ۸۰۰ تومان بود.»

 

اگر ماشین شخصی‌ام خراب شود از مترو استفاده می‌کنم

شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده تنکابن و رامسر درباره استفاده‌ از وسایل نقلیه عمومی می‌گوید:«اگر ماشین شخصی‌ام خراب شود معمولا با مترو رفت و آمد می‌کنم.» وی در پاسخ به این سوال که برای خرید بلیت مترو، آخرین بار چه قدر هزینه کرده است؟ توضیح می‌دهد:«برای مترو بلیت می‌گیرم و قیمت آن هزار تا هزار و پانصد تومان است.»

 

این نماینده مجلس درباره مشکلات حمل و نقل عمومی مطرح می‌کند:«شلوغ است، ولی این شلوغی در همه جای دنیا وجود دارد. من ایتالیا هم که قبلا رفته بودم، مترو بسیار شلوغ بود. فقط موردی که در متروهای ایران وجود دارد و درخارج از ایران نیست، معاملاتی است که داخل واگن‌ها انجام می‌شود و همه چیز فروش می‌رود که این خارج از کشور وجود ندارد.»

 

هفته گذشته سوار مترو شدم

سیدحسین نقوی حسینی می‌گوید:«آخرین باری که از وسیله نقلیه عمومی استفاده کردم هفته گذشته بود که از بهارستان تا ایستگاه شهید نواب صفوی سوار مترو شدم. هر وقت وسیله‌ای نباشد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنم.» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درپاسخ به این سوال که هزینه بلیتش چه قدر شد، بیان می کند:«حدودا 800 تومان شد فکر کنم. چون کارت داشتم دقیقش را نمی‌دانم.»

 

گاهی اگر ترافیک باشد از حمل ونقل عمومی استفاده می‌کنم

حسن کامران دستجردی نماینده اصفهان درباره استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌گوید:«از اتوبوس‌های درون‌شهری اصفهان و تهران استفاده می‌کنم و البته گاهی اوقات اگر ترافیکی باشد استفاده می‌کنم.» وی در این باره ادامه می‌دهد:«فرصتش پیش بیاید استفاده می‌کنم. من تا ظهر جلسه علنی مجلس هستم. بعد از ظهر جلسه کمیسیون‌ها است، بعدش هم می‌روم ملاقات. وقتی هم که در اصفهانم، یک پژو نقره‌ای‌رنگ فرسوده دارم که اگر خراب شود، یا کسی من را می‌رساند یا با موتور و ماشین می‌روم چون شش دوره من ماشین نگرفتم.» این نماینده مجلس درباره این که آیا از هزینه بلیت‌ها اطلاعی دارد، می‌گوید:«نمی دانم، دقت نکردم.» 

 

همدلی/ هلیا برزویی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------