آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دردسرهای مدارک بذرپاش



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , بذرپاش

 

علی‌رغم گذشت بیش از 7ماه، جنجال‌های موضوع انتصاب پرحاشیه مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات هنوز ادامه دارد. روز گذشته الیاس نادران نماینده تهران، در گفت‌وگویی مفصل به این موضوع پرداخته ومجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف، دیوان محاسبات و قوه قضائیه را به چالش کشیده است. او بعد از مدت‌ها دوباره پرونده انتصاب جنجالی مهرداد بذرپاش را باز کرده و می‌گوید بذرپاش در تهیه مدارک برای رسیدن به دیوان محاسبات تقلب کرده و مجلس و قالیباف به عنوان رئیس مجلس نیز این جعل سند را نادیده گرفته‌اند. 

 

تابستان امسال مجلس یازدهم قصد داشت از بین گزینه‌های مطرح، ریاست دیوان محاسبات را انتخاب کند. یکی از گزینه‌ها مهرداد بذرپاش بود. طرح نام او با انتقادات جدی نه از سوی دیگر گروه‌ها بلکه از سوی اصول‌گرایان مواجه شد. احمد توکلی قبل از رأی‌گیری بهارستان برای انتخاب او روز اول مرداد در نامه‌ای به «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس متذکر شد: «پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی‌رسد.

 

وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی بیست سال سابقه کار ندارید و سابقه‌تراشی نیز در شأن شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال ۱۳۷۸ در تاسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم و بعدا در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم. در حالی که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن، و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است.»

 

دفاع قالیباف از بذرپاش

در همان ایام بذرپاش نسبت به انتقادات توضیح داد و در توئیتی نوشت: «بنده از سال ۷۹ تا نیمه ۸۲ در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار بوده و افتخار همکاری با شهید مصطفی احمدی روشن را داشتم.»

 

ساعاتی پس از این توئیت یکی از کاربران فضای مجازی در حمایت از بذرپاش نامه اشتغال به کار وی از سال ۷۹ تا ۸۲ را در پژوهشگاه شهید رضایی منتشر کرد و به این ترتیب بر شدت شائبه‌ها افزوده شد. با بررسی این نامه از سوی کاربران توئیتر مشخص شد که تاریخ آن با زمان بازگشایی پژوهشکده همخوانی ندارد. بحث‌ها در فضای مجازی بیشتر شد. بعد از این که بذرپاش در نهایت به عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب شد، انتقادات همچنان ادامه یافت و الیاس نادران نیز به غیر قانونی بودن این انتخاب اعتراض کرد. با این حال قالیباف از این انتخاب دفاع کرد. 

 

به غیر از شائبه‌هایی که درباره سوابق کاری بذرپاش وجود دارد، برخی نیز اعلام کردند که مدرک تحصیلی بذرپاش نیز مشکل دارد؛ چرا که پایان‌نامه او تقلبی است. در واکنش به این ادعا بذرپاش از کسانی که علیه او و مدارک تحصیلی‌اش در فضای مجازی مطلب نوشته بودند، طرح شکایت کرد. به هرحال کمی بعد موج انتقادات فروکش کرد. حالا باگذشت چندین ماه اما الیاس نادران در مصاحبه‌ای مفصل با ایسنا می‌گوید: «حتی اگر تنها بمانم موضوع آقای بذرپاش را پیگیری می‌کنم.»

 

جعل مدرک سابقه کار

نادران گفته: «آیین‌نامه می‌گوید رئیس دیوان محاسبات باید ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد. انتخاب رئیس دیوان محاسبات یک آیین‌نامه اجرایی دارد که کمیسیون بودجه پیشنهاد می‌دهد و کمیسیون آیین‌نامه آن را مصوب می‌کند. آقای بحرینی در کمیسیون تدوین آیین‎نامه این را تغییر دادند به این که باید ۲۰ سال سابقه مدیریتی داشته باشد نه فقط سابقه کار. آقای بذرپاش سند کار در یک موسسه پژوهشی را آورد که امضاکننده نامه بعدا اقرار کرد برگه جعلی است. ولی ایشان با توجه به سن و سال و دوره‌هایی که مدعی بود کار کرده، نتوانست ۲۰ سال سابقه کار را به مجلس ارائه کند؛ لذا سند گواهی کارش در آن موسسه پژوهشی را آورد که به نظرم پذیرفتنی نبود. بعدا کسی که نامه را امضا کرده بود در کمیسیون اصل ۹۰ اقرار کرد که برگه جعلی است و البته گفت با حسن نیت این کار را کردیم. اما من خیلی این جور حسن‌نیت‌ها را نمی‌فهمم! جور کردن سابقه کار با سند جعلی حداقل برای من پذیرفتنی نیست.»

 

این برای اولین بار است که یک مقام رسمی می‌گوید مدارک بذرپاش جعلی بوده است. البته این سخنان نادران بدون پاسخ نمانده است. دیروز عصر نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با صدور اطلاعیه‌ای به او واکنش نشان داده و در این باره نوشت: « به اطلاع می‌رساند کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی پیرو شکایت مطرح شده به روند انتخاب رئیس کل دیوان محاسبات کشور، موضوع را در دستور کار قرار داد و جناب آقای مهندس میرسلیم به عنوان مسئول کمیته مجلس کمیسیون اصل 90 آن را پیگیری نمودند. پس از تحقیقات، گزارش کمیته در جلسه کمیسیون ارائه شد و کمیسیون ضمن دعوت از روسای فعلی و سابق پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی و روسای فعلی و اسبق دانشگاه صنعتی شریف، موضوع را مورد بررسی قرار داد که اکثریت قاطع اعضای محترم کمیسیون به صحت فرآیند قانونی انتخاب رئیس کل دیوان محاسبات کشور رای دادند. لازم به ذکر است ادعاهای نامبرده مبنی بر اعتراف به جعلی بودن گواهی صادرکننده، از اساس تکذیب می‌شود.»

 

بر این اساس در ماجرای بذرپاش در صورت اثبات هر طرف دعوا دیگر حتما مرتکب یک جرم شده است. چنانچه ادعای نادران صحت داشته باشد،‌ هم بذرپاش مرتکب جرم شده و هم کسانی که تخلف او را نادیده گرفته‌اند. در صورتی هم که ادعای او به گفته پژمانفر کذب باشد، در این صورت نادران تهمت زده است. 

 

 انتصاب بذرپاش از نقاط ضعف مجلس است

با این حال نادران آن‌چنان مصمم است که می‌گوید این ماجرا را پیگیری می‌کند. نادران در مصاحبه خود ادامه داد:«مجلس ورود به سابقه کار نکرد و کسی این را نقد نکرد. جمعی از افراد به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کردند.

 

آقای پژمانفر یک بار من را صدا کرد چون می‌دانست من پیگیرم و می‌خواست برایم توضیح دهد که چه اتفاقاتی افتاده است. کمیسیون اصل ۹۰ گفت ما تصمیم گرفته‌ایم جواب کتبی بدهیم، ما گفتیم جواب کتبی بدهید ما هم تکلیف خودمان را می‌فهمیم. یک ماه و نیم گذشت و گفتند جواب را شفاهی می‌دهیم، اما شفاهی هم جواب ندادند تا امروز و من دلایل کمیسیون را برای پذیرش سه سال و نیم اول کار آقای بذرپاش تا امروز دلایل کمیسیون اصل نود برای پذیرش سه سال و نیم اول کار آقای بذرپاش را نمی‌دانم که آن ۲۰ سال را تکمیل می‌کند، نمی‌دانم، چون آن موسسه که مدعی هستند، فارغ از جعلی بودن سند، در آن زمان وجود نداشته و بعدا از شورای گسترش وزارت علوم مجوز گرفته است. تا آن موقع اصلا همچین موسسه‌ای نبوده که او در آن مسئولیتی داشته باشد. ممکن است ما در یک محیط دانشگاهی تابلو بزنیم ولی تابلو وجاهت قانونی برای کسی نمی‌آورد و باید مراجع ذی‌صلاح آن را تأیید کنند که نکردند.»

 

  اقدام نشود مدارک را برای رهبری می‌فرستم

وی افزود: «من هم خودم این را جزو نقاط ضعف مجلس یازدهم می‌دانم که به سادگی از این مسئله عبور کرد. وقتی من از کمیسیون اصل ۹۰ ناامید شدم که جواب متقن و مستدل به من بدهند از قوه قضائیه پیگیر شدم و منتظرم آن‌ها فرصتی بدهند. مدارک را برای آن‌ها هم فرستادم. نمی‌دانم آنجا چه اتفاقی بیفتد.آقای قالیباف در جلسه معارفه گفت گذشته‌ها گذشته، بیاییم کار کنیم. من به عنوان کسی که قانون‌گذاری می‌کند و قانون ملاک رفتارش است این استدلال را نمی‌پذیرم.»

 

وی ادامه داد:«حتی اگر تنها بمانم موضوع آقای بذرپاش را پیگیری می‌کنم. مهرماه بود که ما شکایت کردیم و برای برج ۱۰ فرصتی دادند که من با وکیل مشورت کردم و ایشان گفت باید نامه دومی بیاید که نیامد. در ۴۰ روز گذشته هم من درگیر بودجه بودم و فرصت نکردم. ان شاءالله در اولین فرصت از بازپرسی مربوطه پیگیر این موضوع می‌شوم تا ببینم کار به کجا رسیده است.»

 

نادران افزود:«نظام باید تکلیفش را مشخص کند و مجلس و قوه قضاییه هم باید تکلیفشان را روشن کنند. من حتی اگر از قوه قضاییه اقدام موثری نبینم، مدارک و مستندات مربوط به آقای بذرپاش را برای رهبری می‌فرستم که تعیین تکلیف کنند می‌فرستم که تعیین تکلیف کنند. این امر با حیثیت نظام مرتبط است. بحث فرد مطرح نیست. اتفاق جالبی که افتاده این است که دوستان کمیسیون اصل ۹۰ ایراداتی به قانون محاسبات عمومی داشتند. در این قانون در ماده ۱۱ نحوه انتخاب رئیس دیوان ذکر شده که این‌ها به نوعی با آیین نامه داخلی مکمل هم هستند. آنجا دوستان پیشنهاد کردند بنویسیم ۲۰ سال سابقه کار رسمی برای رئیس دیوان محاسبات. من گفتم این باید از ابتدای مجلس یازدهم باشد زیرا وقتی مجلس یازدهم تمام شود آقای بذرپاش ۲۰ سالش کامل می‌شود. گفتم اگر از اول مجلس یازدهم این را بنویسید موافقم. چطور آنجا نپذیرفتید و اینجا پیشنهاد می‌دهید.»

 

این سخنان نادران می‌تواند یک دردسر جدید برای قالیباف هم باشد. قالیباف به طور جدی در تلاش است تا در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 کاندیدا شود. چنانچه ادعای نادران درست باشد، در نتیجه قالیباف از یک تخلف و جعل سند برای انتخاب بذرپاش حمایت کرده است، در این صورت افکار عمومی انتظار دارد که شورای نگهبان این تخلف را در بررسی صلاحیت او مد نظر قرار دهد، به‌علاوه همین اتفاق هم احتمالا بر تبلیغات انتخاباتی او اثر می‌گذارد.

 

همدلی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------