آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

سخنگوی دولت: دولت حداقلی نمی تواند مطالبات حداکثری جامعه را پیگیری کند



 سخنگوی دولت,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سخنگوی دولت گفت: متاسفانه برخی از نامزدها با بی انصافی و بدون توجه به جنگ اقتصادی و تحریم‌های بی سابقه و فراگیری کرونا، برنامه تبلیغاتی خود را بر پایه حمله و هجمه به هشت سال گذشته بنا نهاده‌اند و با رویکردی نفی‌انگارانه به میدان آمده‌اند و امیدواریم شاهد برنامه‌های ایجابی کاندیداها هم باشیم.   

به گزارش ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در ابتدای نشست خبری  با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه، اظهار کرد: این روزها در فلسطین، آسمان در بامداد سربی است و در شبها نارنجی است. این روزها شاهدیم که رژیم صهیونیستی بی توجه به ابتدایی ترین اصول و معاهدات و قطعنامه های جهانی به روشی مبتنی بر زور و ظالمانه، جنایات خود را علیه مردم مظلوم فلسطین بطور وقیحانه انجام می دهد.

 

بار دیگر مسئله فلسطین به پویش اخلاقی جهانی تبدیل شد

وی با بیان اینکه بار دیگر مسئله فلسطین به پویش اخلاقی جهانی تبدیل شده است، گفت: ایرانیان از دیرباز با فرهنگ آزادی خواهانه و دفاع از حق مظلومان در کنار مردم فلسطین بوده اند و این روزها خصلت نژادپرستانه و آپارتاید رژیم صهیونیستی در تمام جهان مشهود شده است.

 

ربیعی اضافه کرد: امروز شاهدیم که صدای حمایت از عدالت و آزادی خواهی مردم فلسطین از پنج قاره جهان شنیده می شود. امروز که وجدان جهانی در برابر این بربریت رخنه کرده در قرن بیست و یکم بیدار شده، ما همچنان پشتیبانی از این دادخواهی جهانی در کنار مردم فلسطین ایستاده ایم و به احقاق حق این مردم تحت ستم مطابق قوانین و هنجارهای بین المللی اصرار داریم.

 

سخنگوی دولت با اشاره به انتخابات  ۱۴۰۰ اظهار کرد: این روزها کشور وارد فضای انتخاباتی شده است. در مورد انتخابات ابتدا سپاس خود را از بیانات روشنگرانه رهبری معظم انقلاب ابزار می کنم. این رویکرد باید سرمشق همه دستگاهها و نهادهایی قرار گیرد که به نحوی در فرآیند اتتخابات تاثیر دارند. معظم له مشارکت حداکثری را اولویت اول همه دست اندرکاران و ملت اعلام کردند.

 

وی ادامه داد: همچنین در بیانات دیگری که فرمودند "بنده در مورد انتخاب اشخاص هیچ دخالتی نمی کنم. در دوره های گذشته افرادی که قصد کاندیداتوری داشتند نظر من را می پرسیدند که می گفتم نه موافقم نه مخالفم یعنی نظری ندارم، اما در این دوره گفتم همین مطلب را نیز نمی گویم." موضع قاطع و غیرقابل خدشه ای که اعلام کردند و راه را برای هر گونه القائات شیطنت آمیز رسانه های خارجی علیه مشارکت حداکثری مردم و سوء استفاده های احتمالی در داخل بستند.

 

ربیعی با تاکید بر اینکه مشارکت حداکثری در ۱۴۰۰ بیش از هر دوره دیگری برای حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران ضروری است، بیان کرد: بی تردید دولتی بدون پشتوانه آرای قاطبه ملت، از آنچنان سرمایه اجتماعی برخوردار نخواهد بود که بتواند در دورانی که تحریم و کرونا، فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی را بر جامعه تحمیل کرده و مردمی که نیازمند بهره برداری از مقاومت خود و تحولات پساتحریمی و پساکرونایی در زندگی خود هستند را پاسخگو باشد.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: از سویی دیگر در دنیای پرتلاطم و در حال شکل گیری تحولات منطقه ای و نظم جهانی جدید، نخواهد توانست در جایگاهی مناسب برای منافع ملی ایران قرار گیرد؛ زیرا کسب جایگاه شایسته ایران در منطقه و جهان امروز حد بالایی از سرمایه اجتماعی را طلب می کند که نیازمند مشارکت حداکثری مردم در انتخاب رییس جمهور و دولت آینده است. غلبه بر مسائل داخلی و حضور پرقدرت در عرصه های بین المللی مستلزم یک دولت قوی است و دولت قوی با مشارکتی بالا حاصل خواهد شد.

 

همگان باید به مشارکت حداکثری متعهد باشیم

وی ادامه داد: همگان باید به مشارکت حداکثری متعهد بوده و تمام تلاش خود را برای تحقق آن بکار گیریم، به نحوی که تمام آحاد جامعه در یک سبد انتخاباتی بتوانند خواست و مطالبه خود را در سیمای نامزدها تجلی یافته ببینند. دولت همانگونه که در ثبت نام ها مطابق مر قانون اساسی عمل کرد، از این پس نیز در امتداد همین حرکت دولت برای فراهم آوردن زمینه حضور مردم در پای صندوق ها و نیز حراست از آرا با شفافیت تمام تلاش خواهد نمود.

 

ربیعی گفت: قطعا رسانه ملی و همه رسانه هایی که به نحوی مستقیم و غیرمستقیم از بودجه عمومی استفاده می کنند، رفتاری منصفانه و با فرصت های برابر برای همه نامزدها خواهند داشت؛ هم فرصت های برابر به همه آنان باید داده شود و هم از اقدامات سلبی و تخریبی مستقیم و غیرمستقیم ، اجتناب صورت گیرد.

 

وی اظهار کرد: به رغم اینکه همواره تبلیغات بدخواهان و برخی مواضع در داخل بی اثر نشان دادن آرای مردم را القا کرده اند، اما شاهد بودیم که در این سالها با رای قاطع مردم ایران در سالهای ۹۲ و ۹۶  و تکیه بر دیدگاه مورد نظر اکثریت جامعه، چطور دولت توانست از تداوم روندی که در نتیجه فهم غلط از جهان، ایران را به سمت دام تعارض های صهیونیست ساخته، سوق می داد ، جلوگیری کند، تله هایی که منجر به ضایع شدن حق و منافع مردم از اقتصاد جهان می شد و نیز ایران را در معرض تهدیدات بین المللی قرار داده بود. اما با وجود به قدرت رسیدن ترامپ و حامیان صهیونیستی اش، آمریکای قدرتمند بالاخره وادار به اعتراف به شکست در جنگ اقتصادی شد و بالاخره در همین روزها به سمت حضوری قدرتمند و عزتمند در معاهدات بین المللی حرکت می کند.

 

سخنگوی دولت گفت: هر چند ترامپ دستاوردهای دولتهای یازدهم و دوازدهم را دچار چالش کرد و خسارت بزرگی به ملت ایران وارد آمد، اما می خواهم بگویم که باز هم دولت برخاسته از آرای مردم بود که ترامپ با آن همه قدرت شیطانی،  به انزوای اخلاقی در جهان کشیده شد، و حتی در ایالات متحده آمریکا دولتی با وعده بازگشت به برجام به روی کار آمد. اگر در این سالها که ترامپ بود، دولتی ناشی از  اکثریت جامعه ایران ، در مسند قرار نگرفته بود؛ در این صورت فشارها به مراتب به مردم و کشور بیشتر می شد و اگر دولت، همراهی  مردم را با خود نداشت، مقاومت سه ساله و پیروزمندانه را به دست نمی آورد، هرچند مردم در این دوره فشارهایی را نیز متحمل شدند و دولت، نقدها و نگرانی های آنان را نیز به جان خریداری کرد و برای حفظ مصالح و آرامش جامعه پاسخهای آنانی که سهم زیادی در نگرانی ها را داشتند نیز ندارد.

 

دولت حداقلی نمی تواند مطالبات حداکثری جامعه را پیگیری کند

ربیعی تاکید کرد: دولت حداقلی نمی تواند و نخواهد توانست مطالبات حداکثری جامعه را پیگیری کند. امیدواریم که همه نهادها، سازمانها و دستگاههای دخیل در انتخابات به الزامات مشارکت حداکثری مردم پای صندوق های رای متعهد باشند و شاهد باشیم که مردم هم در پاسخ و با اعتماد به اثرگذاری رایشان برای آینده کشور، سپردن سکان کشور را به دست دولتی بدون رای اکثریت بر خود روا بدارند.

 

ربیعی در ادامه به مسئله کرونا و واکسن اشاره و خاطرنشان کرد: دولت موضوع خرید واکسن و واردات آن از تمامی کشورها و شرکتهایی که امکان پذیر می باشد و نیز حمایت از تولید داخلی را در چند جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت با حضور وزیر بهداشت مورد بحث و بررسی قرار داده است. خوشبختانه با پیگیری های دغدغه مند همه اعضای دولت و تلاش های بی وقفه در وزارت امور خارجه به علاوه همکاری تنگاتنگ بانک مرکزی و با پیگیری های وزارت بهداشت امروز به نتایج امیدوار کننده و قابل اطمینان رسیده ایم.

 

برنامه واکسیناسیون به صورت شفاف و عادلانه در حال پیگیری هست

وی اظهار کرد: امروز اعلام می کنم دولت با شفافیت و عدالت، واکسیناسیون گروه های سنی را با اولویت مشخص شده دنبال کرده و امکانات اجرای آن را به سامان رسانده است و در راستای اجرای عدالت سلامت نیز، از همان روزهای اول با برخی سوءاستفاده ها جزیی برخورد جدی صورت داد و امروز نیز برنامه واکسیناسیون به صورت شفاف و عادلانه در حال پیگیری هست و این روند تا پایان ادامه خواهد یافت. امروز خرسندم اعلام کنم با تمهیداتی که اندیشیده شد حدود ۱۵ میلیون نفر از سالمندان و افرادی که در معرض خطر هستند به زودی واکسینه خواهند شد. 

 

سخنگوی دولت اضافه کرد: تلاش های جمعی دولت، ترتیبی را ایجاد کرده است که روند واردات و تولید داخلی در چند مرکز در ماههای آینده، به گونه ای خواهد بود که دیگر، همه ایرانیان دغدغه  واکسیناسیون را نداشته باشند. این تعهد دولت به مردم بوده و قطعا دولت آینده با بهره مندی از این دستاوردها ادامه این روند را با زیرساخت های ایجاد شده ادامه خواهد داد. همه اینها در شرایطی رخ داد که با شدیدترین تحریم و جنگ اقتصادی روبرو بودیم.

 

سرمایه گذاری برای تولید واکسن در داخل، بسیار راهبردی بوده است

ربیعی بیان کرد: آمار پنج کشور با بیشترین میزان واکسیناسیون در جهان نشان می دهد این کشورها خود سازنده واکسن هستند. این واقعیت نشان می دهد که سرمایه گذاری ایران برای تولید واکسن در داخل، بسیار درست و راهبردی بوده است. با تولید انبوه واکسن ایرانی که به زودی در برنامه واکسیناسیون عمومی قرار خواهد گرفت، ایران به یکی از کشورهای دنیا با بیشترین میزان تزریق واکسن تبدیل خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، ربیعی مصوبات دولت را مورد اشاره قرار داد و افزود: در هفته گذشته افزایش کمک هزینه مسکن کارگران به تصویب دولت رسید و از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ با حدود ۵۰ درصد افزایش، به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال رسید. قابل ذکر است حداقل دستمزد کارگری طی سه سال اخیر، ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در مصوبه‌ای دیگر، تامین بار مالی افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه ، برای زنان مشمول قانون تامین اجتماعی ، به تصویب دولت رسید. این یک درخواست دیرین زنان شاغل در بخش کارگری تحت پوشش تامین اجتماعی بوده است.

 

وی اضافه کرد: پیش از این اجرای این قانون ،‌مشمول کارکنان بخش دولتی بود و این در حالی است که عمده زنان شاغل ما در بخش‌های تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می باشند که تاکنون، از این حق محروم بودند. دولت با قبول بار مالی این طرح، زمینه را برای بهره‌مندی قریب به سه میلیون از زنان ایران را فراهم ساخت.

 

سخنگوی دولت گفت: در روز یکشنبه، دولت برای حفظ امنیت حریم خانواده‌ و حمایت از اخلاق‌گرایی در مواجهه با قتل عمدی پدر، مادر، همسر و فرزند، لایحه‌ای را به تصویب رساند که هدف آن، گسترس عدالت قضایی و نیز برقراری حمایتهای خاص قانونی در مورد قتل افراد آسیب‌پذیر مانند کودکان، زنان باردار و بیماران روانی‌ و همچنین افزایش میزان بازدارندگی مجازات این گونه قتل‌ها  است. در مصوبه‌ای دیگر، با توجه به کاهش چشمگیر ریزهاش جوی در سال جاری، دولت با اختصاص  ۳۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با خشکسالی و تامین آب شرب شهری در سطح کشور موافقت کرد. همچنین دولت با اختصاص تا مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های تامین آب اضطراری و برای اولین بار تا مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال و آبرسانی سیار عشایری و روستایی،‌ موافقت کرد.

 

ربیعی با بیان اینکه جمعه پیش‌رو، روز ملی اهدای عضو است، ادامه داد: مرگ مغزی،  یک درصد از مرگها را شامل می شود و این اهدا، فرصت استثنایی است برای افراد و خانواده‌ها که با تصمیمی‌ سخت ولی صحیح، بتوانند از مرگ عزیزانشان برای آنان جاودانگی ، صدقه جاریه و نامی‌نیک‌تر بیافرینند. در مرگ مغزی می توان به جای خاکسپاری، با اهدای هشت عضو حیاتی ( شامل‌ دو کلیه، دو ریه ، کبد، قلب ، روده و ‌لوزالمعده ) جان هشت انسان را نجات دهند. همچنین با اهدای یک تا ۵۳ نَسَج و بافت‌ هر فرد دچار مرگ مغزی‌شده (‌مثل قرنیه، ‌دریچه قلب،‌ تاندون و غیره) ، میتوان افراد زنده را از معلولیت برهاند.

 

وی اضافه کرد: اهدای عضو، سنت حسنه‌ای  است که از پشتوانه فتاوی شرعی نیز برخوردار است و می‌تواند به تعالی و انسانی‌ترشدن جامعه‌ و افزایش زیستی عاطفی و فداکارانه بین مردم کمک کند. با اهدای عضو، داستان همه ما اینگونه به پایان می‌رسد :« یکی بود و همیشه هست».

 

سخنگوی دولت با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی، گفت: دیروز روز جهانی ارتباطات بود. این روز را به همه کنش گران عرضه رسانه، ارتباطات و روابط عمومی‌ها تبریک می‌گویم. بدون شک، امروزه ارتباطات ، نه نتیجه توسعه، بلکه عامل توسعه وپیشرفت یک جامعه است. خوشبختانه با سیاست‌های دولت، تدبیری اتخاذ شد تا همه ایرانیان از حق دسترسی آزاد به اطلاعات بهره‌مند.

 

ربیعی در ادامه گفت: متاسفانه در روزهای گذشته کشور مدیری فهیم، با پشتکار، صادق،‌صریح و سالم را از دست داد. زنده‌یاد اکبر ترکان از پیشگامان حرکت و نهضت انقلاب اسلامی بود که تا واپسین روزهای زندگی بدون توجه به جایگاه و سمت، هیچ فرصتی را برای خدمت به مردم از دست نداد. مرحوم ترکان از حضور در حرکت انقلاب اسلامی، مقابله با دشمن بعثی و دفاع از ایران، ارتقای توان دفاعی کشور تا ایجاد زیرساخت‌هایی برای رشد و توسعه را در تجربه موفق خود داشت.

 

وی ادامه داد: مفتخرم که چهار دهه آشنایی را با مرحوم ترکان داشتم. وی فردی مملو از دانش و معرفت بود و از فرهنگ جوانمردی، مرام، فداکاری و مردم یاری ایرانیان به طور وافری بهره‌مند بود. درگذشت این خدوم را به مردم، دوستان و خانواده وی تسلیت می‌گویم.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره حوادث اخیر در فلسطین و موضع ایران نسبت به اقدامات اسراییل گفت: ما این جنایت سازمان یافته علیه مردم فلسطین را که به مرحله وقیحانه ای رسیده و رژیم صهیونیستی حتی در پرده پوشی شناعت خود نیز تلاشی نمی کند، قویاً محکوم می کنیم و از ملت ها و مجامع ذی صلاح بین المللی می خواهیم که در برابر این آپارتاید شرم آور متحد شوند.

 

وی افزود: امروز رژیم صهیونیستی بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات منطقه است و تعداد موارد قانون شکنی و یاغی گری آن از شمار بیرون رفته است. این رژیم و حامیان آن سالهاست که با هرگونه کوششی برای ایجاد صلح و ثبات در این منطقه به مخالفت برخاسته اند و دیدیم که چگونه در برابر برجام که یکی از نمادها و دستاوردهای ثبات سازی و صلح آفرینی بود، صف آرایی کردند.

 

ربیعی تاکید کرد: امروز که با ناامیدی شاهد پیشرفت های چشمگیر در احیای برجام و بازگشت همه طرف ها به تعهدات شان هستند، شمشیر شرارت آلود خود را به سوی فلسطین بی پناه گرفته اند و در همان حال حتی از این بهانه هم برای متوقف کردن مسیر شکوفایی دیپلماسی و مانع تراشی برای مذاکرات ایران و طرف های ۵+۱ خودداری نمی کنند. ما هیچ بهایی به این لفاظی های بی پایه و شکست خورده نمی دهیم و به خوبی می دانیم که تداوم تلاش های دیپلماتیک، گامی بلند برای به بن بست کشاندن این رژیم درمانده و حامیان سرخورده آن است.

 

در عصر ارتباطات دل خوش کردن به گزاره فراموش‌کاری، خطای فاحش است

 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که عده‌ای معتقدند حضور اعضای دولت در صحنه ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری احتمالا با هماهنگی یا دست کم چراغ سبز رئیس و سایر اعضای دولت بوده است تا با توجه به اینکه عملکرد دولت مورد نقد شدید نامزدها قرار می گیرد، نمایندگانی در مناظره ها باشند تا از کارنامه دولت دفاع کنند تصریح کرد: فارغ از اینکه سوال شما در خصوص ثبت نام برخی از افراد دولت درانتخابات غیر منصفانه و القایی است و عملکرد دولت قابل دفاع هست لازم میدانم این توضیح را بدهم که اولا ما سال ۹۲ را فراموش نکرده ایم که چه تعداد از اعضای دولت وقت در انتخابات شرکت کرده، برخی از اعضای دولت اعم از  وزیر - معاون اول - رییس دفتر و  شماری دیگر وارد عرصه انتخابات شدند و حتی رئیس جمهور وقت برخی افراد را تا وزارت کشور برای ثبت نام همراهی کرد. در حافظه ما مانده است که چطور آنروز خیلی ها این امر را مذموم نمی دانستند و حتی خوشحال هم بودند و یقین بدانید در عصر ارتباطات دل خوش کردن به گزاره فراموش‌کاری جامعه یک خطای فاحش است.

 

ربیعی در ادامه در خصوص پرسش خبرنگار مبنی بر هماهنگی افراد برای ثبت نام در انتخابات و اینکه آیا افراد با چراغ سبز رئیس جمهور در انتخابات شرکت کرده اند، تاکید کرد: با اطمینان و یقین کامل می گویم هیچگونه تصمیم تشکیلاتی و برنامه ریزی شده در این خصوص وجود نداشته و هر کدام از همکاران من بر اساس یک تصمیم شخصی و حق شهروندی خود و بطور طبیعی مانند افراد وابسته به سایر نهادها وارد انتخابات شده اند. احتمالا این امر از نظر مخالفان دولت فقط برای این ۳ نفر مشکل زا هست.

 

دولت به کسی ‌نمایندگی برای حضور در رقابت های انتخاباتی نداده است

ربیعی ادامه داد: تاکید می کنم نه این افراد خود را نماینده دولت می دانند و نه دولت به کسی، ‌نمایندگی برای حضور در رقابتهای انتخاباتی داده است. من کاری به سوال شما در مورد بغض آقای جهانگیری ندارم اما باور دارم، وقتی شاهد تحمیل این همه فشار بر جامعه بودم و در عین حال ضمن آنکه نمی شد علتها را بیان کرد و انواع تهمت ها و قضاوتهای نارواها نیز شنیده می شد ناخودآگاه بغض به سراغ هر کسی می آید.

 

سخنگوی دولت یادآور شد: تا امروز نیز به سنت این ۸ سال گذشته، مخالفان دولت ، همواره به بیان القائاتی بغض‌آور پرداخته‌اند و طوری صحبت کرده و منفی‌انگاری می‌کنند که انگار دولت در بهترین شرایط قرار داشته است. آنها تمایل دارند تا به مردم نگویند که دولت در بدترین شرایط تحمیل‌ شده نه تنها در طول تاریخ بلکه در جهان قرار گرفته بود اما دولت به همراه ملت شریف، ایستادگی کرد و اجازه نداد تا رویای بدخواهان درباره فروپاشی ایران و به استیصال‌رسیدن مردم تا حد انفجار، تعبیر شود.

 

ربیعی با تاکید بر اینکه همه ما در دولت متعهد بودیم تا مردم کمتر در معرض این ناروایی‌ها قرار بگیرند، تصریح کرد: این سه سال گذشته به قدری سخت بود که آرزو نمی کنم چنین شرایطی برای هیچ دولتی تکرار شود. اما تنها در صورت تکرار آن شرایط می‌توان ادعای آنانی را به محک گذاشت و اعتبار سنجی کرد که در این ۸ سال، حتی یک کلمه درباره تحریم صحبت نکردند؛ آنها تحریم‌ها را نادیده گرفتند و ضمن تبرئه ترامپ از اقدامات جنایتکارانه‌اش، حتی بطور عجیبی برخی نگران رای‌نیاوردن مجدد ترامپ هم بودند.

 

وی یادآور شد: بیشترین فشار به دولت و متعاقب آن معیشت و زندگی مردم در نقطه ای آغاز شد که رسانه های برانداز نظام در خارج و مخالفان دولت در داخل به هم رسیدند  و مخالفان داخلی، می‌خواستند دولت برآمده از صندوق رای را هدف قرار دهند و تخریب نمایند اما نمی دانستند امید مردم و جامعه را هدف قرار داده‌اند.

 

ثبت نام اعضای دولت در انتخابات تصمیم تشکیلاتی نبوده است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا کاندیداتوری برخی اعضای دولت در انتخابات ریاست جمهوری با هماهنگی رئیس‌جمهور بوده است؟ اظهار کرد: مجددا تاکید می کنم ثبت نام اعضای دولت در انتخابات تصمیم تشکیلاتی نبوده و هر کدام از این افراد با عنوان یک خواست شخصی وارد عرصه انتخابات شدند و یقین دارم برای ثبت نام نه با هم هماهنگ بوده اند و نه از اقدام هم مطلع بوده اند.

 

وی افزود: اولویت دولت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است و تلاش برای حضور همه سلایق و اجرای مر قانون اساسی و برگزاری انتخاباتی همراه با سلامت مردم در شرایط کرونا است.

 

ربیعی با اشاره به منع حمایت و فعالیت اعضای دولت به نفع کاندیداها در قانون انتخابات و آیین نامه مربوط به آن، تاکید کرد: دولت خود را متعهد به اجرای کامل قانون می داند و صرفا در راستای تحقق هدف مشارکت حداکثری و با توجه به شرایط کرونایی تلاش می کند، در همین راستا تاکید کرده‌ایم تمام مراکز روابط عمومی دستگاههای اجرایی نیز از هرگونه فعالیتی که شائبه حمایت و سوگیری انتخاباتی داشته باشد پرهیز نمایند.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: امیدواریم تمام ارکان و رسانه هایی که مستقیم و غیرمستقیم از پول بیت المال استفاده می کنند در کنار تریبون های عمومی و نهادها اصل بی طرفی را رعایت کنند. متاسفانه سابقه خوبی در این خصوص در اذهان جامعه وجود ندارد.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره کاندیداتوری‌ معاون اول رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری و اینکه آیا وی با توجه به اینکه ممکن است در ایام تبلیغات وارد فضای رقابتهای انتخاباتی شود از سمت خود استعفا خواهد داد یا خیر، گفت: مجددا تاکید می کنم ثبت نام اعضای دولت در انتخابات تصمیم تشکیلاتی نبوده و هر کدام از این افراد با عنوان یک خواست شخصی وارد عرصه انتخابات شدند و یقین دارم برای ثبت نام با هم هماهنگ نبوده اند و از اقدام هم مطلع نبوده اند.

 

ربیعی یادآور شد: همانطور که گفتم اولویت دولت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است که این امر را به مصلحت و منافع ملی نزدیک می داند. مردم بدانند اگر مایل به ایجاد هر نوع تحولی که در ذهن دارند، هستند باید صندوق های رای را برای این تغییرخواهی ها پاس بدارند. امیدواریم همه سلایق آنچنان حضوری در انتخابات داشته باشند که مردم تجلی دیدگاهها، امال، آرزوها و رویاهای خود را در این زمینه بیابند.

 

در مورد استعفا و عدم استعفا جهانگیری قوانین انتخابات حاکم است

سخنگوی دولت تاکید کرد: در مورد آقای جهانگیری، ایشان شخصیتی روشن و مشی مستقلی دارد و در مورد استعفا و عدم استعفا وی قوانین انتخابات حاکم است.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره اتهاماتی که درباره نقش ایران درباره کمک تسلیحاتی به غزه مطرح می شود اظهار کرد: اساسا این جنگ، جنگی بین گروهی خاص با رژیم صهیونیستی نیست بلکه مقاومتی ستودنی از سوی مردم فلسطین در برابر تجاوزگری بی شرمانه آن رژیم است. رسانه های صهونیستی تلاش دارند مسئله مقاومت ملت فلسطین و روح آزادگی در مقابل رژیم صهیونیستی را به سطح یک گروه مقاومت تقلیل دهند و با فرافکنی موضوع ظلم فاحش و جنایت در روز روشن و گسترش سرزمین به زور و آپارتاید منتهی به نژاد پرستی را توجیه کنند.

 

ربیعی با بیان اینکه مقاومت مردم فلسطین در مقابل یک یورش ددمنشانه بر ضد قدس شریف و مردم فلسطین است، ادامه داد: از ویژگی های جدید این مقاومت میزان فراگیری هم در سرزمین های اشغالی و هم در عرصه بین المللی است و اقشار جدیدی وارد این عرصه شده اند.

 

سخنگوی دولت افزود: هیچ سطحی از تبلیغات و جعل واقعیات نمی تواند این حقیقت درخشان را پنهان کند که رژیم صهیونیستی با یک رسوایی اخلاقی و راهبردی رو به روست و تنها عامل این رسوایی، خطاهای مکرر سران آن رژیم و اراده شکست ناپذیر مردم آزادی خواه فلسطین برای احقاق حقوق بدیهی و اولیه خود منطبق بر اسناد بین المللی و ارزش های جهانشمول است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت کشور مطابق بخشنامه رئیس جمهور، ثبت‌نام‌ها از داوطلبان ریاست جمهوری را انجام داد، اظهار کرد: وزارت کشور پیرو تاکید رئیس جمهور و استفساریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری، طبق مُر قانون اساسی اقدام کرد و مطابق قانون فعلی انتخابات‌، از همه کاندیداها ثبت‌نام به عمل آورده است. مطلعم حتی شورای نگهبان، ‌خواستار تحویل پرونده‌ها طبق غربالگری مدنظر خود در مصوبه‌اخیرشان شده بود اما وزارت کشور مطابق با قانون فعلی انتخابات، تمام مدارک و پرونده‌ها را برای تصمیم گیری به شورای نگهبان تحویل داده است.

 

ربیعی افزود: در مورد انعکاس خبری نامه رئیس جمهور به وزارت کشور نیز، نکته شما درست است. متاسفانه رسانه ملی ، نه تنها آنچنان که شایسته بود نامه رئیس‌جمهور را منعکس نکرد بلکه بطور غیرقابل توجیهی، در یکی از بخش‌های خبری‌،  یکی از شهروندان مسن را که برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرده بود، به شیوه غیرمناسب به نمایش گذاشت و گفت که نامزدی این فرد، نتیجه دیدگاه رئیس جمهور است!

 

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره جزییات حمایت دولت از واحدهای تولیدی اسیب دیده ناشی از کرونا تاکید کرد: در سال  ۹۹ و جهت حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بیماری کرونا، بیش از ۹۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس چندماهه پرداخت شده است.

 

وی یادآور شد: حدود ۶۷۰۰میلیارد تومان از این تسهیلات به صورت عام و به رسته‌های چهارده‌گانه آسیب‌دیده اختصاص یافته و ۲۵۰۰میلیارد تومان نیز به بخش‌های خاص نظیر گردشگری، حمل‌ونقل هوایی و مجموعه‌های ورزشی پرداخت شده است. البته برای این شرکت‌ها به دلیل تداوم اثرات بیماری کرونا، دوره تنفس طولانی مدت بوده و بازپرداخت تسهیلات به سال ۱۴۰۰ موکول شده است.

 

ربیعی گفت: برای سال ۱۴۰۰ نیز بسته اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده طراحی شده که در هفته‌های آینده توسط ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصویب و ابلاغ خواهد شد. در کنار حمایت از بنگاه‌ها، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت نیز به خانوارها و اقشار آسیب‌پذیر نظیر مستاجران پرداخت شده که بازپرداخت بخش عمده این تسهیلات از محل یارانه نقدی یا معیشتی خانوارها صورت می‌پذیرد.

 

سخنگوی دولت افزود: علاوه بر این موارد برای بیکار شدگان ناشی از کرونا نیز ۳ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری در نظر گرفته شد که نزدیک به  ۲ هزار میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که دولت برای رفع معضل  بیکاری  قشر آسیب پذیر چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: کلا روندهای اقتصادی کشور را باید به دو فصل تقسیم بندی کرد. بررسی شرایط بعد از سال ۹۲ تا ۹۶نشان می دهد که پس از فضای تعاملی با جهان ارز به ثبات و تورم به حدود تک رقمی رسید، رشد متوسط در بین سالهای ۹۲ تا ۹۶ تا احتساب فروش نفت ۴.۷ درصد و بدون فروش نفت ۴.۴ درصد بوده است. با شروع تحریم ها و  جنگ اقتصادی آمریکا متوسط رشد اقتصادی بین سالهای ۹۷ تا ۹۹ با احتساب فروش نفت منفی ۴.۱ درصد بوده و بدون فروش نفت منفی ۱ درصد بوده است.

 

ربیعی یادآور شد: سالانه حدود ۶۰۰ هزار شغل نیز ایجاد شد. اما پس از جنگ اقتصادی و تقریبا ناچیز یا قطع شدن فروش نفت در برخی ماهها و بستن کامل مبادلات بانکی شرایط اقتصاد تغییر کرد و می خواستند با فشار اقتصادی ایران را تسلیم کنند. متاسفم که بی انصافان حتی یک کلمه از جنگ نمی گویند.  

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه اقتصاد ایران طی سالیان اخیر تحولات زیادی را از بعد شاخص های کلان اقتصاد تجربه کرده که شاخص های بازار کار نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، تاکید کرد: دولت برای تحرک بخشی در بازار کار، ایجاد فرصت‌های شغلی به خصوص برای جوانان، فارغ التحصـیلان دانشگاهی اقدامات و برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است. این برنامه ها ضمن حفظ و صیانت از اشتغال موجود و آسیب‌پذیر، از طریق توانمند سازی و ارائه آموزش‌های شغلی و مهارتی، مداخلات توسعه ای و ظرفیت سازی کسب و کارها و تقویت زنجیره ارزش و کمک های فنی و اعتباری و منابع سرمایه ای و اعتباری بر توسعه اشتغال جدید و پایدار تمرکز دارند.

 

وی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری و مشارکت دستگاههای اجرایی و نهادهای حمایتی، با اجرای برنامه های متعدد و متنوع از جمله حمایت از توسعه کسب و کارهای اشتغال زا در بخشهای مختلف اقتصادی در مناطق شهری و روستایی، اجرای برنامه‌های فعال بازار کار برای اشتغال پذیری افراد بیکار به ویژه جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، اعمال مشوق هایی به کارفرمایان بنگاه های اقتصادی برای جذب نیروی کار جدید، حمایت از مشاغل و کارآفرینی، زمینه ایجاد بیش از ۳۹۸ هزار فرصت جدید شغلی را از ابتدای دولت دوازدهم تا پایان سال ۹۹ فراهم کرده است.

 

ربیعی رویکرد اصلی برنامه های اشتغال زایی دولت را برای رفع بیکاری جوانان با سه کارکرد حمایتی، توسعه ای و برنامه های فعال همراه دانست و افزود: بیش از ۷۲ درصد دستاوردهای ایجاد اشتغال در کشور که حدود ۲۸۶ هزار فرصت شغلی است، با کارکرد حمایتی و تمرکز بر فعالیتهای با زمان بازدهی کوتاه مدت و حدود ۲۳ درصد با کارکرد توسعه ای و ۵ درصد با جهت‌گیری کارآفرینی حاصل شده است. ضمن آنکه، اصلاحات ساختاری و نهادی از جمله تقویت نظام آموزشی و توسعه کارآفرینی، راه اندازی سامانه های شغلی و...  از دیگر اقداماتی است که دنبال شده و در حال تکمیل است.

 

سخنگوی دولت یادآور شد: طی بهار ۹۸-۹۹ حدود ۱.۵ میلیون نفر شغل خود را از دست دادند. مطلب در خور تامل آن که، در حالی که سهم اشتغال جوانان (۱۵-۲۹ ساله) از کل اشتغال در بهار ۹۸ حدود ۲۱ درصد بوده است، ولی بیش از ۵۵ درصد فرصت‌های شغلی از دست رفته که معادل ۸۳۱ هزار است، طی این دوره مربوط به جوانان بوده است. بنابراین، جوانان از شیوع کرونا آسیب بیشتری دیده‌اند.

 

وی با یادآوری اینکه با فراگیری کرونا مساله اشتغال در همه کشورها دچار بحران شد که این شرایط ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرد: نرخ بیکاری جوانان طی بهار ۹۸-۹۹ با حدود ۲ واحد درصد کاهش به ۲۱.۸ درصد رسیده است که علت آن مایوس شدن جوانان از پیدا کردن شغل در شرایط کرونا است. در نتیجه پدیده مذکور، نرخ مشارکت جوانان حدود ۶.۵ واحد درصد کاهش یافته و به ۳۲.۳ درصد رسیده است و در کاهش فشار عرضه نیروی کار جوانان نقش داشته است.

 

ربیعی گفت: البته حدود ۲۹۰ هزار نفر از شاغلان بیکار شده در دوران کرونا، در فصل تابستان مجدداً شاغل شده اند و حدود ۴۰ درصد برگشت به کار (معادل ۱۱۶ هزار نفر) در فصل تابستان مربوط به جوانان بوده است. نرخ بیکاری جوانان طی تابستان ۹۸-۹۹ حدود ۱.۵ واحد درصد کاهش یافته است که از شدت کاهش آن نسبت به دوره بهار ۹۸-۹۹ اندکی کاسته شده است. در نتیجه اثر مایوس شوندگی، نرخ مشارکت جوانان طی این دوره حدود ۵ واحد درصد کاهش یافته که از شدت کاهش آن نسبت به دوره تابستان ۹۸-۹۹ کاسته شده است. جمعیت جوانان نیز طی این دوره ۲.۹ درصد کاهش یافته است.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: حدود ۱۷۶ هزار نفر از شاغلان بیکار شده در دوران کرونا، در فصل پاییز مجدداً شاغل شده اند که ۱۹.۹ درصد برگشت به کار (معادل۳۵ هزار نفر) مربوط به جوانان بوده است. بنابراین، از حدود ۸۳۱ هزار نفر جوان کشور که شغل خود را در بهار سال جاری از دست داده بودند، مجموعاً ۱۵۱ هزار نفر به بازار کار برگشته و شاغل شده اند (معادل ۱۸.۲ درصد) و مابقی در انتظار بازگشت به بازار کار و اشتغال در مشاغل قبلی یا مشاغل جدید هستند.

 

وی تأکید کرد: با توجه به این که در ۹ ماهه امسال هم نرخ بیکاری جوانان و هم تعداد شاغلان و هم جمعیت آنها کاهش یافته است و امیدواریم با کاهش فراگیری کرونا در کشور بازگشت به شغل شتاب بیشتری پیدا کند.

 

ربیعی همچنین با اشاره به قیمت دلار گفت: نکته ای را نیز درباره قیمت دلار اعلام کنم که قیمت ارز در نقطه متعادل خواهد ایستاد و در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.

 

برخی نامزدها برنامه تبلیغاتی خود را بر پایه هجمه به 8 سال گذشته بنا نهاده‌اند

 

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برخی اتهام‌زنی‌ها به دولت و رعایت‌نکردن اخلاق انتخاباتی، تصریح کرد: متاسفانه برخی از نامزدها با بی انصافی و بدون توجه به جنگ اقتصادی و تحریم‌های بی سابقه و فراگیری کرونا، برنامه تبلیغاتی خود را حمله و هجمه به هشت سال گذشته بنا نهاده‌اند و با رویکردی نفی‌انگارانه به میدان آمده‌اند و امیدواریم شاهد برنامه‌های ایجابی کاندیداها هم باشیم و بطور مشخص صورت مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را ترسیم کنند.

 

وی یادآور شد: فکر کنم حدود ۲ سال پیش از همین تریبون اشاره کردم که با تخریب دولت و فرود آوردن آن کسی فرازی نخواهد داشت. همه دولت‌ها بخشی از تاریخ این انقلاب هستند و فراموش نکردیم در دوره‌ای افرادی برای جلب رای، تمامی دولت‌ها و دستاوردهای دولت های پس از انقلاب را تخریب کردند و امروز به کلیه دستاوردهای نظام طعنه می‌زنند.

 

ربیعی افزود: به عنوان یک شهروند امیدوارم در این دوره کاندیداها بگویند که چه برنامه‌ای برای تعامل با جهان دارند و اگر تحریمی پیش بیاید چه اقدامی خواهند کرد؟ و برنامه خود را در خصوص آزادی‌های سیاسی و اجتماعی به صورت شفاف اعلام کنند.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: کاندیداها بگویند چه نگاهی به فضای مجازی دارند و در صورت پیروزی به دنبال توسعه یا محدود کردن فضای مجازی هستند؟ و برای رفاه و معیشت مردم چه برنامه کاربردی و مشخصی دارند؟ مردم بدون تردید در این دوره برنامه کاندیداها را رصد خواهند کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------