آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

خوزستان گرفتار سیلاب فاضلاب و تشنگی/ حتی ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار ندادند!



خوزستان  ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
جلگه خوزستان که روزگاری پرآب‌ترین استان ایران به شمار می‌آمد و یک سوم رودهای ایران به آن سرازیر می‌شود حالا با مدیریت ناکارآمد منابع آب به وضیعتی رسیده است که زمستان‌ها مردم این استان گرفتار سیلاب فاضلاب هستند و تابستان با کم‌آبی و قطع آب شرب دست و پنجه نرم می‌کنند. 

به گزارش تجارت‌نیوز، خوزستان که زمستان با تصاویر مردم به رنج افتاده در سیلاب فاضلاب خبرساز شده بود حالا با تصاویر گاومیش‌ها و ماهی‌های جان داده در کم‌آبی و مزارع سوخته خبرساز شده است.

 

در این میان شرکت آب و فاضلاب این استان هم پاسخگویی درستی به رسانه‌ها ندارد. این در حالی است که کارکنان آبفا خوزستان خبر می‌دهند که برخی از آنها بیشتر از ۱۵ ماه است که حقوق خود را نگرفته‌اند.

 

جالب اینجاست که با وجود اعتراض مردم خوزستان به وضعیت مدیریت منابع آب در این استان، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در مصاحبه‌های اخیر خود این استان را نادیده گرفته و عمده محور مصاحبه‌هایش درباره قطع برق بوده است.

 

بحران آب در حال گسترش به اهواز و آبادان

در این میان به نظر می‌رسد برخی مسئولان محلی استان هم سعی در تقلیل ماجرا دارند. به گونه‌ای که صبح امروز، سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان در گفتگوی زنده با شبکه خبر اعلام کرد که حدود ۷۰۰ روستا در این استان حتی قبل از شروع تنش آبی ۱۴۰۰، آب نداشته‌اند و آب در برخی شهرها جیره‌بندی بوده یا با تانکر آبی به شهروندان می‌رسیده است.

 

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و بحران آب به شهرهای بزرگی مانند اهواز و آبادان هم رسیده است. به گونه‌ای که ایسنا نوشته است فرهاد ایزدجو، مدیرعامل آب و برق خوزستان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان گفته است که اگر ۷۵ مترمکعب بر ثانیه آب به آبادان و خرمشهر نرسد، آب مورد نیاز نخیلات بهمنشیر تامین نمی‌شود و EC  یا همان شوری آب به شدت بالا می‌رود.

 

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و باوی درباره بحران آب و فاضلاب در خوزستان به تجارت‌نیوز می‌گوید که بدون شک بخش بزرگی از قصور این ماجرا بر عهده وزارت نیرو است.

 

او توضیح می‌دهد: وزارت نیرو در سال ۹۸ با عدم مدیریت منابع آب و فاضلاب باعث بروز سیلاب فاضلاب در خوزستان شد و در این سیلاب، اموال مردم از بین رفت، کشاورزان ضرر دیدند و بسیاری از جاده‌ها آسیب جدی دیدند. این روند در سال ۹۹ هم ادامه داشت و بالاخره، در سال ۱۴۰۰ گریبان استان را به صورت جدی‌تر گرفت.

 

او ادامه می‌دهد: پاییز ۹۹ با شروع بارندگی‌ها، سیلابی به ارتفاع یک متر معابر و خیابان‌ها و خانه‌های مردم را در اهواز، آبادان، خرمشهر و ماهشهر و بندر امام بلعید و اکنون مردم در ۷۰۰ روستا دچار تنش شدید آبی هستند؛ یعنی حتی برخی از روستاها آب شرب ندارند و بسیاری از روستاها نمی‌توانند آب آشامیدن دام‌های خود را تامین کنند یا حتی کشاورزی کنند.

 

یوسفی تاکید می‌کند: قرار بود برای یکی از روستاهای دچار بحران، لوله‌آب بخریم و آن روستا را لوله‌کشی کنیم اما به ما می‌گویند آن روستا منابع و بودجه برای لوله‌کشی ندارند. در حالی که تنها ۲۰۰ میلیون تومان برای انجام این پروژه نیاز بود.

 

او با تایید حقوق معوقه کارکنان آبفا خوزستان هم می‌گوید که مبلغ دستمزد این پرسنل هم رقم زیادی نیست اما متاسفانه خلف وعده اتفاق می‌افتد.

 

گفتنی است مشکلات شبکه فاضلاب خوزستان به پوسیدگی شدید زیرساخت‌های آب و فاضلاب این استان نسبت داده شده است و صادق حقیقی‌پور، مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان فروردین امسال به تسنیم گفته است که در حال حاضر پروژه اصلاح فاضلاب شهر اهواز به اعتباری نزدیک به ۳۵۰ میلیون یورویی احتیاج دارد که هنوز این اعتبار تامین نشده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------