آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

محاکمه روحانی؛ فرصت یا تهدید؟



 روحانی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

اصول‌گرایان خیلی وقت است که تلاش میکنند با به‌کارگیری ابزارهای قانونی در مقابل اصلاحات و چهرههای این جریان سیاسی ایستادگی کنند. از جمله آن که در دولت قبلی دادستان تهران دستور داد محدودیتهای ویژهای علیه سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات وضع کردند.

 

حالا که دولت حسن روحانی هم تمام شده است، مداوم بر طبل محاکمه او میکوبند. البته موضوع محاکمه حسن روحانی و وزرای دولت او از همان زمان که دولتش برسر کار بود مطرح میشد، اما با توجه به نظرات رهبری که مخالف این کار بود، ترجیح دادند این کار را به بعد از اتمام ریاست جمهوریاش محول کنند. هرچند که تاکنون موفق نشدهاند، اما برخی از نمایندگان مجلس به طور جدی پیگیر طرح این موضوع هستند و میخواهند هر طور که شده یا حسن روحانی یا حداقل چند تن از وزرای دولت او را به پای میز محاکمه بکشانند. 

 

این که این محاکمه میتواند چه عواقبی داشته باشد مورد اختلاف است. برخی معتقدند که محاکمه حسن روحانی یا وزرای دولت او میتواند یک هشدار جدی در عرصه سیاست باشد و بسیاری از دولتمردان را از حرکت در مسیر اصلاحات بترساند.

 

ضمن این که باعث میشود که حلقه قدرت بستهتر شود و یک انجماد سیاسی کشور را فرابگیرد.  اما در عین حال برخی معتقد هستند که موضوع محاکمه میتواند یک فرصت برای طرح صریح موضوعات با افکار عمومی باشد.  در این رابطه محمدرضا خاتمی از چهرههای اصلاح‌طلب در کلاب‌هاوس صحبت کرده است.

 

به گزارش جماران، محمدرضا خاتمی پنج شنبه شب در این باره توضیح داده: «از محاکمه نترسیم، به شرطی که عادلانه و علنی باشد. چه اشکالی دارد یک محاکمه علنی دادگاه برگزار شود و آقای روحانی بتواند حرفهایش را بزند؟!» پیش از این درباره ماجرای حصر هم همین موضوع مطرح میشد. برخی تأکید داشتند به جای این که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و حسین کروبی در حصر باشند، آنان به طور علنی و رسمی محاکمه شوند تا هم فرصت دفاع از خود را پیدا کنند و هم این که افکار عمومی درباره برخی موضوعات روشن و آگاه شود. 

 

 خاتمی در تشریح نظر خود تأکید کرده که در محاکمه برخی موضوعات به طور شفاف‌تر برای مردم بیان‌‌ می‌شود.یکی از مواردی مخالفان روحانی به عنوان اتهام او برمی‌شمارند، تعلل روحانی در خرید واکسن است، در حالی که محمدرضا خاتمی گفته است: «از جهانگیری مستقیما شنیدم که تمام واکسن‌ها در دولت سابق پیش خرید شدند. به جز ۵ میلیون دز واکسن آسترازنکا که دوستان (دولت جدید) آن از کارخانه‌‌ای در امارات به جای ۹ دلار، ۱۴دلار خریده اند.»

 

موضوع مواجهه و ایجاد محدودیتهای قانونی سالهاست که گریبانگیر اصلاح‌طلبان است. پیش از این هم جعفری دولت‌آبادی دادستانی تهران محدودیتهایی را برای سیدمحمد خاتمی وضع کرده بود که معلوم نیست همچنان این محدودیتها برقرار است یا خیر؟ محمدرضا خاتمی در همین جلسه کلاب‌هاوس در این باره توضیح داده: «ظاهرا قانونی که آقای جعفری دولت‌آبادی «شخصا» درباره محدودیت‌های آقای خاتمی ابلاغ کردند هنوز باقی است. باید دوران کرونا تمام شود تا بدانیم محدودیت رفت و آمدها در مورد ایشان هنوز باقی است یا خیر؟!» با توجه به تجربه هایی که درباره خاتمی وجود دارد برخی پیش بینی می‌کنند چنانچه برخورد قضایی با روحانی نشود احتمال این وجود دارد که اگر او بخواهد فعالیت سیاسی انجام دهد برای او محدودیت هایی وضع میکنند. 

 

همدلی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------