آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

گرانی ها و تصمیمات اشتباه دولت رئیسی نطق نمایندگان مجلس را هم باز کرد



 نمایندگان مجلس,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همان طوری که مقام معظم رهبری اشاره داشتند، بیان‌کردن مشکلات و ارائه راهکار برای حل آنان به مردم یکی از جلوه های مردمی بودن است و از دولت انقلابی نیز انتظار می‌رود به این شیوه عمل کند.

 به گزارش ایسنا، مجتبی یوسفی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی گرانی‌های اخیر گفت: حضرت آقا در دیداری که با دولتمردان داشتند تاکید کردند که مطرح کردن مشکلات با مردم و ارائه راهکارها جلوه‌ای از مردمی بودن است. اگر خطایی هم در جایی اتفاق می‌افتد از مردم عذرخواهی کنید. در اینکه در نظام پرداخت یارانه‌ای برای کالاهای اساسی که از سال ۹۷ وارد اقتصاد کشور شد ایراداتی وجود دارد شکی نیست. حدود ۶۵ میلیارد دلار از منابع کشور باید به دست محرومان می‌رسید که بعضا  محقق نشد.

 

نماینده مردم اهواز ادامه داد: اما شیوه ای که اکنون رخ داده و عدم اطلاع رسانی به مردم دچار ایراد است. مردم باید از نحوه تامین کالاهای اساسی خود مطلع باشند، انتظار می‌رفت تا اطلاع رسانی دقیقی به مردم صورت گیرد، تا دشمنان نتوانند از بی اطلاعی مردم سوء استفاده کرده و کار غلط خود را پخش کنند.

 

یوسفی اظهار کرد: لازم است که به سوالات مردم پاسخ داده شود، سوال بعدی این است که چرا این موضوع از نان شروع شد؟ ابتدا به سراغ حیاط خلوت شرکت‌های خصولتی باید می‌رفتیم، مردم نمی‌توانند از فردا به بچه خود بگویند که بیسکویت یک خوراکی لاکچری است و به جای آن نان سنگک به مدرسه ببر. گله مندی مردم در این زمینه است. همه باید دست به دست هم دهیم تا راهکاری مناسب در این زمینه اتخاذ شود.

 

بدری: چرا از بین این همه یارانه پنهان سراغ یارانه نان رفتید؟

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: متأسفانه دولت برای اصلاح نظام یارانه سراغ حوزه‌ای رفته است که چالش آن از همه بیشتر است و قبول مسئولیت هم نمی‌کند و هر جا به مشکل می خورد توپ را به زمین مجلس می‌اندازد.

 

 نمایندگان مجلس,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 صدیف بدری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی گرانی‌های اخیر گفت: از هیأت رئیسه مجلس این انتظار بود که شخص رئیس جمهور و یا یک مسئول تصمیم‌گیرنده به مجلس می‌آمد و درباره گرانی ها قبول مسئولیت می‌کرد، وزرای جهاد کشاورزی و اقتصاد صرفا در حوزه خود صحبت می‌کنند در حالی که رئیس جمهور باید در این موضوع، قبول مسئولیت کند.

 

وی در ادامه اظهار کرد: مسئولان دولتی زمانی که کار را سخت می‌بینند، می‌گویند تکلیف و مصوبه مجلس بوده است، در حالی که خود دولت لایحه دو فوریتی را سال گذشته برای حذف ارز ترجیحی یا همان ۴۲۰۰ تومانی به مجلس اورد و این موضوع را صراحتاً درخواست کرد لذا باید مسئول نهایی به مجلس می‌آمد. متأسفانه هر وزیر و معاون حرف خود را می‌زند و پاسخ و اظهارات آنها با سایر مسئولان دولتی و سخنگوی دولت متفاوت است.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از رئیس جمهور می پرسم چرا از بین این همه یارانه پنهان سراغ یارانه نان، معیشت و امنیت غذایی مردم رفته‌اید؟ باید سراغ فولاد و سیمان می‌رفتید که فولاد تنی ۴۱۰ تومان حقوق مالکانه به دولت می‌دهد در حالی که تنی ۲۵ میلیون فروش دارد و قیمت تمام  شده آن یک سوم ۲۵ میلیون تومان دولت است و در کنار آن از برق، سوخت و گاز یارانه‌ای نیز استفاده می‌کند؛ همچنین در حوزه سیمان این محصول تنی حقوق مالکانه دولتی آن ۲۱۰ تومان است و تنی ۷۵۰ هزارتومان می‌فروشد که به قیمت جهانی بیش از ۱۰ درصد آن نیز فروش دارد که باید از آنها گرفته شده و به حوزه نان و معیشت مردم داده شود.

 

بدری تاکید کرد: متأسفانه دولت سراغ حوزه‌ای رفته است که چالش آن از همه بیشتر است و قبول مسئولیت هم نمی‌کند و هر جا به مشکل می خورد توپ را به زمین مجلس می‌اندازد. متأسفانه دولت هیچ اطلاع‌رسانی در این خصوص نداشت و همان مشکلی است که ما برای افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ داشتیم و به دولت نیز انتقاد کردیم و دولت فعلی نیز همان روش را پیش گرفته است.

 

صباغیان: گرانی‌ها ستون فقرات مردم را می‌شکند

نماینده بافق و مهریز گفت که گرانی‌ها ستون فقرات مردم را می‌شکند و به کار اساسی و بنیادی نیاز دارد.

 

 نمایندگان مجلس,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 محمدرضا صباغیان گفت: با توجه به گرانی‌های اخیر باید کار اساسی و بنیادی انجام شود. باید طراحی اقتصادی وجود داشته باشد که آن را هدفمندی یارانه‌ها نام‌گذاری کرده‌اند، اما مجلس شورای اسلامی و دولت فراموش نکنند که همین جراحی اقتصادی در دولت احمدی‌نژاد انجام شد آن زمان اعلام کردیم آب، برق، نان و انرژی گران می‌شود و بعد یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم داده شد، باز هم می‌خواهیم همین راه را برویم ما باب گرانی‌ها را باز کرده و زیاد کردیم اما یارانه‌ها را بستیم و همان ۴۵ هزار تومان باقی ماند و مردم تجربه خوبی ندارند حال دوباره دولت می‌خواهد همان راه را برود.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی مشکل اصلی کشور را نبود نظارت خواند و گفت: مشکل کشور مافیا، سلاطین مرغ و شکر و تخم‌مرغ و خوراک دام است. این مشکل را باید حل کرد که به دستگاه‌های قوی نظارتی نیاز دارد. دولت می‌خواهد با اسب لنگ کار اقتصادی کند، اما باید اسب لنگ را عوض کند. مگر وزیر کشاورزی نگفت که با متمرکز شدن نظارت مساله حل می‌شود اما چه شد در نهایت ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شد ولی کالاها گران شد، همه چیز به خاطر نبود نظارت است پس آن را به اوکراین و افغانستان و خارج از کشور حواله ندهید. در چنین شرایطی یا اعتراض می‌شود و یارانه می‌گیرند و یا اعتراض نمی‌شود و یارانه در همین محدوده باقی می‌ماند.

 

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی قانون را تصویب کرد که یارانه نقدی داده نشود، اصرار مجلس بر توزیع کالابرگ الکترونیکی و تثبیت قیمت‌هاست و توجه به قدرت خرید مردم است.

 

فیروزی: با اصلاح نظام یارانه‌ای، قیمت‌ها نباید از شهریور ۱۴۰۰ بیشتر شود

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس قانون مصوب مجلس دولت می‌تواند نظام پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کند اما قیمت کالاها نباید هیچ گونه افزایشی نسبت به شهریور ۱۴۰۰ داشته باشد.

 

 نمایندگان مجلس,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 حجت الله فیروزی در جریان بررسی گرانی‌های اخیر بیان کرد: ساماندهی نظا م پرداخت یارانه ها یکی از مهمترین وظایف دولت یازدهم به شمار می‌رود که قطعا در تاریخ کشور خواهد ماند. ما شاهد نابسامانی و افسار گسیختگی در  قیمت تمام کالاها هستیم. مجلس در این زمینه نگران است و نگرانی ‌آن برخاسته از دغدغه مردم است. مجلس  در بودجه سال جاری دولت را مجاز به ساماندهی نظام پرداخت یارانه‌ها کرد اما تاکید کرد که باید قیمت ها متناسب با شهریور ۱۴۰۰ ثابت بماند. تورم باید کنترل شود، نیاز مردم تامین گردد و قیمت‌ها ثابت بماند.

 

نماینده مردم فسا در مجلس اظهار کرد: از سوی دیگر  رفتار دولت نیز در ساماندهی یارانه‌ها بسیار حائز اهمیت است. باید با مردم صحبت شود و این اطمینان خاطر به آنان داده شود که فشار مضاعفی بر آنها تحمیل نشود. اقشار کم درآمد، کارمندان، عشایر و دامداران همگی نگرانند. نظام پرداخت یارانه‌ها هم اکنون اشکالات زیادی دارد اگر قرار است نظامی جدید راه اندازی شود باید نگرانی‌ها مرتفع گردد.

 

عزیزی: تصمیمات خلق‌الساعه مردم را نگران کرده است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که قانون مجلس در بحث پرداخت یارانه ها برای کالاهای اساسی کاملا شفاف است و این قانون نباید با اجتهاد مدیران اجرایی شود.

 

 نمایندگان مجلس,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 ابراهیم عزیزی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی گرانی‌های اخیر بیان کرد: ای کاش  امروز معاون اول رئیس جمهور به مجلس آمده بودند و توضیحات قانع کننده ای را به نمایندگان ارائه می‌کردند.

 

وی ادامه داد: در قانون مجلس در بحث یارانه‌ها تاکید شده که نباید قیمت کالاهای اساسی افزایش یابد و چهارچوب قانون نیز مشخص است. قانون نباید با اجتهاد مدیران اجرایی شود. نان از اولویت‌های مجلس بود چرا دولت بدون اقناع سازی و هماهنگی به سراغ اصلاح نظام یارانه ای در حوزه نان رفت؟ آقای خاندوزی بحث اوکراین و خشکسالی را پیش کشیدند، ‌آیا بی تدبیری برخی مدیران منجر به از بین رفتن کشت استراتژیک گندم نشد؟

 

عزیزی اظهار کرد: بی توجهی به اقناع سازی مردم در کنار تصمیمات خلق الساعه مردم را نگران کرده است. لازم است که مجلس و دولت تمرکز بیشتری بر روی معیشت مردم داشته باشند. اگر مجلس از قانون خود به خوبی پاسداری کند به درستی نیز  اجرایی می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------