آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صدیقه وسمقی آزاد شد

صدیقه وسمقی آزاد شد. در پی تشدید بیماری صدیقه وسمقی که پیشتر منجر به نابینایی او شده بود ساعتی قبل با آزادی وی موافقت و او از زندان اوین…

ردپای "شهرام امیری" در موضوع جنجالی ایمیل های کلینتون



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,شهرام امیری

از تاثیرات داخلی موضوع اعدام دانشمند هسته ای در آستانه انتخابات تا احتمال پیش کشیده شده این موضوع علیه کلینتون از سوی ترامپ در امریکا همگی از جمله پیامدهای این مسئله خواهند بود.

 روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارشی مفصل با اشاره به این که شهرام امیری دانشمند هسته ای به جرم جاسوسی به اعدام محکوم شد می نویسد:"روز یکشنبه برای نخستین بار اشاره شد که این فرد متهم به جاسوسی هسته ای برای امریکا بوده است. این در حالیست که پیش تر همانند یک قهرمان از او استقبال شده بود امیری در اوج تلاش های امریکا برای خنثی کردن برنامه هسته ای ایران به امریکا رفت. او در سال 2010 میلادی بازگشت و با گل مورد استقبال مقام های وقت دولتی قرار گرفت.

 

پس از آن اما او ناپدید شد. امیری برای نخستین بار در سال 2009 میلادی برای زیارت به مکه رفت و یک سال پس از آن او در مجموعه فیلم های آنلاینی اظهارات متناقضی را بیان کرد. او سپس به بخش حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در امریکا رفت و خواست تا به ایران بازگردانده شود. مقام های امریکایی گفته اند که او خواستار دریافت میلیون ها دلار در ازای ارائه اسرار مربوط به برنامه هسته ای ایران شده است".

به گزارش خرداد، این روزنامه در ادامه می نویسد:"او متولد 1977 میلادی بود. سال گذشته بود که پدرش به بخش فارسی بی بی سی گفته بود که پسرش در مکانی مخفی به سر می برد این در حالیست که سخنگوی قوه قضاییه می گوید که خانواده امیری به اشتباه فکر می کردند که او 10 سال حکم زندان گرفته است".

این روزنامه اشاره می کند که اعدام امیری همزمان با اعدام اعضای وابسته به گروه های تروریستی در شمال غربی ایران بوده و گویا امیری نیز در کرمانشاه اعدام شده است. نیویورک تایمز در ادامه می نویسد:"شبکه تلویزیونی "من و تو" که گفته می شود توسط سلطنت طلبان اداره می شود نیز روز شنبه گزارش داد که امیری اعدام شده است. بی بی سی فارسی نیز به نقل از مادر امیری  گفت که علائم روی گردن پسرش نشان می دهند که او به دار آویخته شده است. اسوشیتدپرس اما گزارش داده که نتوانسته با خانواده امیری تماس بگیرد".

این روزنامه در ادامه می نویسد:"ناپدید شدن امیری درست در زمانی بود که غرب بیش ترین تلاش ها را برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای ایران بعمل می آورد در آن زمان احمدی نژاد با شعارهای تندش رییس جمهوری بود. بیش از چهار دانشمند هسته ای در فاصله سال های 2010 تا 2012 میلادی ترور شدند و ایران در تمام این ترورها انگشت اتهام را به سوی غرب و اسرائیل گرفت. استاکس نت ویروس رایانه ای نیز که به طور مشترک توسط امریکا و اسرائیل ساخته شده بود هزاران سانتریفیوژ در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در ایران را مختل کرد.

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که امیری در ژوئن 2010 میلادی در ویدئویی با حالت لرزان گفت که توسط امریکایی ها و سعودی ها ربوده شد است و در آن زمان در اریزونا بود اما مدت زمان کوتاه پس از آن او در ویدئویی ظاهر شد و گفت اگر شرایط امن باشد به ایران باز می گردد. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت امریکا در آن زمان گفت که امیری در انتخابش ازاد است.

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که مقام های امریکایی به اسوشیتدپرس گفته اند که امیری در آن زمان برای ارائه اطلاعات پیشنهادی 5 میلیون دلاری به سیا اعلام کرد اما بدون پول به ایران بازگشت.

نیویورک تایمز در ادامه می نویسد:"او پس از بازگشت به ایران در بحث های تلویزیونی حضور پیدا می کرد. او گفته بود عربستان و امریکا او را ربوده بودند و ماموران اسرائیلی هم در بازجویی هایش به گفته او شرکت داشتند".

این روزنامه اشاره می کند که مورد امیری به طور غیر مستقیم مرتبط با ایمیل های وزارت امور خارجه است که توسط کلینتون دریافت و ارسال می شده اند و در کانون بحث ها قرار دارد. این روزنامه می نویسد:"ترامپ درباره ایمیل های خصوصی کلینتون و استفاده از آن توسط آدرس دولتی او انتقادات زیادی را مطرح کرده است. اکنون معلوم شده تنها نه روز پیش از بازگشت امیری به تهران "جیک سولیوان" در حولای 2010 ایمیلی رابرای کلینتون فرستاده بود که به نظر می رسد درباره این دانشمند هسته ای بوده باشد. ریچارد مورنینگ استار یکی از نمایندگان ویژه وزارت امور خارجه در حوزه انرژی اوراسیا در این باره می گوید که در این نامه آمده است:"ما با یک مسئله دیپلماتیک و روانی و نه یک چالش حقوقی مواجه هستیم. گفته شده که ایمیل دیگری توسط سولیوان در جولای سال 2010 میلادی نیز ارسال شده بود که اشاره اش به ساعت ها پیش از حضور امیری در سفارت پاکستان بود.

روزنامه بریتانیایی "گاردین" اما از زاویه ای دیگر به این موضوع پرداخته و می نویسد:"دینا اسفندیاری پژوهشگر مرکز مطالعات امنیت کینگز کالج لندن بر این باور است که این اعدام سیگنالی از سوی برخی نهادها در درون ایران به امریکا بود که آن کشور حساب کار دستش بیاید او معتقد است در داخل ایران هم این اعدام می تواند نقش مهمی داشته باشند به خصوص آن که انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و این موضوع می تواند فشاری بر جناح اعتدالی باشد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------