درخشش یک ستاره در کنار کهکشانی مارپیچی



درخشش یک ستاره در کنار کهکشانی مارپیچی،اخبار علمی،خبرهای علمی
آژانس فضایی اروپا تصویری از یک کهکشان مارپیچی منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، بازوهای مارپیچی شگفت‌انگیز کهکشان ان‌جی‌سی ۵۴۹۵ (NGC ۵۴۹۵) توسط دوربین میدان وسیع ۳ تلسکوپ فضایی هابل ناسا و آژانس فضایی اروپا به تصویر کشیده شده است. این کهکشان در فاصله حدود ۳۰۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی مار باریک (Hydra) قرار دارد و یک کهکشان سیفرت است.

 

کهکشان‌های سیفرت یکی از دو گروه بزرگ هسته‌های کهکشانی فعال با درخشندگی مرکزی بسیار بالا هستند. این هسته‌های درخشان تحت سلطه نور ساطع شده از غبار و گاز کیهانی که به یک سیاهچاله بزرگ می‌ریزند، قرار دارند. این تصویر از مجموعه‌ مشاهدات ستاره‌شناسانی که در حال مطالعه ابرسیاهچاله‌های قلب کهکشان‌ها هستند، به دست آمده است.

 

مطالعه نواحی مرکزی کهکشان‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و علاوه بر آن نوری که توسط ماده‌های در حال سقوط به ابرسیاهچاله ایجاد می‌شود، نواحی تشکیل ستاره‌ها و نور ستاره‌های موجود به درخشندگی هسته‌های کهکشانی کمک می‌کند.

 

دید شفاف هابل به اخترشناسان کمک کرد تا منابع مختلف نور در هسته‌ی کهکشان ان‌جی‌سی ۵۴۹۵ را تفکیک کنند و همچنین به دقت جرم ابرسیاهچاله آن را بسنجند.

 

علاوه بر کهکشان ذکر شده دو ستاره نیز در این تصویر قابل مشاهده است. یکی از آن‌ها درست خارج از مرکز کهکشان ان‌جی‌سی ۵۴۹۵ قرار دارد و دیگری در کنار این کهکشان به طور قابل توجهی دیده می‌شود. این اجرام اگرچه از نظر بصری مکان یکسانی در آسمان دارند اما نسبت به کهکشان ان‌جی‌سی ۵۴۹۵ به ما نزدیک‌ترند. این دو ستاره در کهکشان راه‌شیری قرار گرفته‌اند و با پراش‌های نوری که در نتیجه‌ی تصویر برداری هابل ایجاد شده، احاطه شده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------