کشف یک گونه زنبور با بینی بزرگ



زنبور،اخبار علمی،خبرهای علمی
گونه ‌ای از زنبور عسل با ظاهری غیرعادی و با پوزه ‌ای پهن در استرالیای غربی کشف شده است. با توجه به برجستگی پوزه این زنبور و تشابه آن با سگ ها، این گونه به نام یک سگ نامگذاری شده است.

به گزارش سیناپرس، کشف این گونه از زنبور توسط دکتر کیت پرندرگاست (Kit Prendergast) انجام شد و او نام سگ خود به نام زفیر (zephyr) را به دلیل تشابه صورت آن با این نوع زنبور روی این گونه گذارد. این کشف جدید متعلق به نوعی بسیار متنوع از گونه لئوپروکتوس(Leioproctus) است که از بیش از ۳۰۰ گونه زنبور در سراسر استرالیا و آمریکای جنوبی را شامل می شود.  

 

پرندرگاست در بیانیه ‌ای توضیح می ‌دهد: زفیر دارای فراوانی بسیار محدودی است و تا به امروز فقط در هفت مکان در جنوب غربی استرالیا یافت شده است. این مقاله در ادامه به توصیف عادات غذایی شدید این گونه می ‌پردازد که فقط روی چند گونه از درختچه‌ های گلدار جکسونیا به دنبال غذا می گردد. 

 

به گفته محققان، این نمونه با استفاده از یک کیسه توری کوچک جمع ‌آوری شد. پرندرگاست متوجه ظاهر غیرمعمول پوزه بیرون زده این زنبور شده و پس از مشورت با دکتر تری هیوستون (Terry Houston) از موزه استرالیای غربی، متوجه شد که این گونه علیرغم اینکه برای اولین بار در سال ۱۹۷۹ پیدا شد، اما هنوز به صورت علمی توصیف نشده است.  

 

متمایز از همه گونه های دیگر در خانواده زنبورهای لئوپروکتوس، زفیر دارای یک برآمدگی میانی بزرگ است که از جلوی سر زنبور شروع شده و به طور برجسته در نیمه بالایی بیرون زده است. علیرغم پوزه برآمده نسبتاً عظیمش، طول بدن این زنبور ریز به طور متوسط بین ۶ تا ۶.۹ میلی متر است.

 

 

با توجه به اینکه این گونه علیرغم ویژگی ‌های قابل شناسایی متمایزش به تازگی شناسایی رسمی شده است، می ‌توان فرض کرد که جمعیت ‌های منطقه ای این گونه فراوان نیست. با توجه به توزیع محدود این زنبورها تنها در حدود ۴۰ کیلومتر مربع و گزینه های غذایی محدود آن ها، پرندرگاست نگرانی خود را در مورد حفاظت از این گونه ابراز کرده و توضیح می دهد که با وجود افزایش شهرنشینی مداوم، حیات این نوع به شدت تهدید می شود. 

 

شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصیJournal of Hymenoptera Research منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------