ثبت نخستین تصاویر از یک سیاره فراخورشیدی درخشان



سیاره فراخورشیدی درخشان،اخبار علمی،خبرهای علمی
پس از اینکه اطلاعات دو ماهواره آژانس فضایی اروپا، وجود کشش گرانشی بین ستاره میزبان و سیاره آن را نشان دادند، تلسکوپ رادیویی بزرگ شیلی به بررسی این پدیده پرداخته و توانست تصاویر مستقیمی از یک سیاره فراخورشیدی درخشان و مشتری مانند دریافت کند.

به گزارش سیناپرس، در پی یک همکاری مشترک بین آژانس فضایی اتحادیه اروپا و تلسکوپ بزرگ رادیویی شیلی، تصاویری از یک سیاره فراخورشیدی درخشان ثبت شد. رصدخانه جنوبی اروپا روز دوشنبه این تصاویر را منتشر کرد.

 

مطالعه این عکس نشان می دهد، ستاره شناسان با پدیده سبک ترین سیاره فراخورشیدی مواجه هستند. این سیاره به دور ستاره جوان AF Leporis، در صورت فلکی Lepus، در فاصله هشتاد و هفت و نیم سال نوری از زمین، می چرخد.

 

در ادامه، ستاره شناسان با بررسی داده های تلسکوپ فضایی هیپارکوس و گایا آژانس فضایی اروپا، بخشی را در مدار این ستاره پیدا کردند که سیاره ای بسیار بزرگ در آن قرار دارد.

 

آژانس فضایی اتحادیه اروپا در این رابطه گفت: ستاره شناسان دریافتند که ستاره AF Leporis مسیر آشفته ‌ای را دنبال می کند که این موضوع می تواند بیانگر پنهان شدن احتمالی یک سیاره در اطراف آن باشد.

 

باید به این نکته توجه داشت که سیارات یک کشش گرانشی روی ستارگان میزبان خود اعمال و حتی می توانند مسیر حرکت آنها را در آسمان مختل کنند.

 

ویدئویی که روز گذشته توسط آژانس فضایی اتحادیه اروپا منتشر شد، مشاهدات مادون قرمز از این سیاره بزرگ را نشان می ‌دهد که به شکل منبع نورانی در سمت چپ تصویر دیده می شود.

 

مطالعات اخترشناسان نشان داد: این سیاره فراخورشیدی چهار تا شش برابر مشتری است و تقریباً در همان فاصله ای که زحل به دور خورشید می چرخد، به دور ستاره خود یعنی AF Leporis می چرخد.

 

از آنجایی که سیارات فراخورشیدی تیره ‌تر از ستاره‌ های میزبان خود هستند، عکاسی از آنها بسیار دشوار است.

 

در حالی که به نظر می رسد این سیاره فرا خورشیدی کشف شده جدید بسیار بزرگتر از مشتری است، AF Leporis تقریباً به اندازه و دمای خورشید بوده و مداری مملو از زباله شبیه به کمربند کویپر منظومه شمسی دارد.

 

منظومه AF Leporis تنها ۲۴ میلیون سال سن داشته و حدود ۲۰۰ برابر جوانتر از خورشید است. به همین دلیل مطالعات بیشتر در مورد این منظومه می تواند چگونگی شکل گیری منظومه شمسی را روشن کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------