تا سال ۲۰۳۰ دریاهای قطبی فاقد یخ می شوند



دریاهای قطبی،اخبار علمی،خبرهای علمی
نتایج یک مطالعه مدل ‌سازی شده جدید نشان می‌ دهد: دریاهای قطب شمال می‌ تواند در طول ماه سپتامبر در اوایل دهه ۲۰۳۰ عاری از یخ باشد. این پیش بینی حتی تحت سناریوی انتشار کم کربن و آلاینده های جوی حدود یک دهه زودتر از آنچه قبلاً پیش ‌بینی شده بود، رخ خواهد داد.

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد: دریاهای قطب شمال در دهه آینده میلادی بدون یخ خواهند بود و این یافته ‌های به ‌روز شده تأثیر قابل ‌توجه فعالیت ‌های انسانی بر قطب شمال را برجسته کرده و اهمیت برنامه ‌ریزی و انطباق با شرایط فصلی عاری از یخ در دریاهای اقیانوس منجمد شمالی را در آینده نزدیک نشان می‌ دهد.

 

به گفته پژوهشگران، یخ های دریای قطب شمال در طول دهه های اخیر در تمام فصول به سرعت در حال کاهش بوده این امر از سال ۲۰۰۰ میلادی سرعت بیشتری پیدا کرده است.

 

متاسفانه شرایط تغییرات جوی و گرمایش زمین روند گرم شدن قطب شمال را تسریع کرده و چرخه کربن را تغییر می دهد. با این حال، عدم قطعیت در مورد سهم فعالیت های انسانی در کاهش یخ دریا و این که آیا قطب شمال تحت سناریوهای انتشار کم آلاینده ها عاری از یخ دریا خواهد شد، وجود دارد.

 

در این پژوهش دکتر سئونگ کی مین و همکارانش برای تجزیه و تحلیل سهم انسان در کاهش حجم یخ های دریای قطب شمال و پروژه مسیر آینده آن، از داده ‌های رصدی بین سال ‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۹ برای محدود کردن شبیه ‌سازی مدل آب و هوا استفاده کردند.

 

این یافته ها نشان می دهد: تأثیر انسان بر کاهش یخ دریاها در قطب شمال را می توان در طول سال مشاهده کرده و تا حد زیادی می توان آن را به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای نسبت داد.

 

در این میان سهم ذرات معلق در هوا و عوامل طبیعی مانند فعالیت خورشیدی و آتشفشانی بسیار کمتر از تاثیرات انسانی بود. علاوه بر این، نویسندگان پیش‌ بینی می ‌کنند که دریاهای قطب شمال ممکن است در فاصله سپتامبر ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ تحت همه سناریوهای انتشار، عاری از یخ باشند. متاسفانه این  یافته در تضاد با ارزیابی ‌های قبلی است که در ششمین گزارش ارزیابی IPCC مورد بحث قرار گرفت که در آن قطب شمال بدون یخ دریا در تابستان و تحت انتشار گاز های گلخانه‌ ای کم پیش‌بینی نشده بود.

 

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Communications منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------