اولین کارخانه فضایی جهان راه‌اندازی شد



کارخانه فضایی،اخبار علمی،خبرهای علمی
«صنایع فضایی واردا» قصد دارد عصر جدیدی از تولید انبوه داروها و سایر مواد را در مدار زمین آغاز کند.

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، یک استارتاپ مستقر در کالیفرنیا که توسط یکی از کهنه‌کارهای شرکت اسپیس‌ایکس تأسیس شده و Varda Space Industries نام گرفته است، اعلام کرده که اولین ماهواره خود موسوم به «W-Series ۱» را با موفقیت در مدار زمین قرار داده است.

 

این شرکت قصد دارد تولید انبوه موادی را در فضا آغاز کند که یا نمی‌توانند در زمین تولید شوند یا در شرایط ریزگرانش سریع‌تر و با کیفیت‌تر توسعه می‌یابند.

 

این شرکت اندکی پس از آنکه این ماهواره در ماموریت «ترنسپورتر-۸» شرکت اسپیس‌ایکس به مدار زمین فرستاده شد، در توییتر اعلام کرد: پنل‌های خورشیدی اولین کارخانه فضایی جهان، خورشید را یافته‌اند و شروع به باز شدن کرده‌اند.

 

راه‌اندازی اولین کارخانه فضایی جهان

ماهواره W-Series ۱ بر موشک فوتون شرکت راکت‌لب سوار شده است. گفتنی است که ناسا نیز برای دو ماموریت مریخی خود در سال آینده با این شرکت برای استفاده از این موشک قرارداد بسته است.

 

پرتاب ماهواره واردا بخشی از کمپین آزمایشی این شرکت برای تعیین این است که آیا راه حل ماهواره‌ای آن می‌تواند برای توسعه داروها در فضا استفاده شود یا خیر.

 

این شرکت توسط ویل بروی(Will Bruey)، مهندس اسبق شرکت اسپیس‌ایکس و دلیان آسپاروهوف(Delian Asparouhov) از بنیان‌گذاران صندوق پیتر تیل تأسیس شده است و هدف آن امکان تولید انبوه محصولات خاص در فضا است.

 

این امر عمدتاً با افزایش دسترسی به فضا در سال‌های اخیر به لطف ارائه دهندگان خدمات پرتاب خصوصی مانند اسپیس‌ایکس و راکت‌لب امکان‌پذیر می‌شود.

 

واردا در وب‌سایت خود توضیح می‌دهد: از کابل‌های فیبر نوری قوی‌تر گرفته تا داروهای جدید و نجات‌بخش، دنیایی از محصولات امروزی روی زمین استفاده می‌شود که فقط در فضا قابل تولید هستند.

 

تولید دارو در فضا

کار شرکت واردا بر پایه تحقیقات علمی استوار است که نشان می‌دهد کریستال‌های پروتئینی که در فضا رشد می‌کنند، می‌توانند ساختارهای کامل‌تری نسبت به آن‌هایی که روی زمین تولید می‌شوند، تشکیل دهند، چرا که این فرآیند روی زمین تحت تأثیر گرانش است.

 

یک نمونه از تحقیقات انجام شده توسط شرکت داروسازی مِرک(Merck) در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شده است. آن مطالعه نشان داد که یک نسخه پایدارتر از ماده فعال پمبرولیزوماب(pembrolizumab) که در داروی سرطان کیترودا(Keytruda) استفاده می‌شود، می‌تواند در شرایط ریزگرانش تولید شود.

 

اولین ماموریت واردا بر روی تحقیق در مورد توسعه داروی ریتوناویر در فضا متمرکز خواهد شد، دارویی که به طور سنتی برای درمان HIV استفاده می‌شود، اما اخیراً در داروی Paxlovid نیز که یک داروی ضد ویروسی برای درمان کووید-۱۹ است، استفاده می‌شود.

 

واردا همچنین قراردادی جداگانه با نیروی هوایی ایالات متحده برای انجام آزمایش‌های مافوق صوت امضا کرده است، چرا که فضاپیمای آزمایشی این شرکت در حین ورود مجدد به جو زمین با سرعت ۲۵ ماخ حرکت خواهد کرد.

 

این شرکت در ماه مارس اعلام کرد که قراردادی ۶۰ میلیون دلاری با نیروی هوایی ایالات متحده برای استفاده از فضاپیمای خود به عنوان یک بستر آزمایشی مافوق صوت منعقد کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------