محقق دانشگاه کالیفرنیا: اگر ۲ درصد از زمین را سفید کنیم، گرمایش جهانی کاهش می‌یابد



سفید کردن زمین،اخبار علمی،خبرهای علمی
محققان دانشگاه پردو در سال 2021 رنگ سفیدی را طراحی کردند که می‌تواند بیش از 98 درصد نور را بازتاب دهد. حالا گفته می‌شود که اگر با این رنگ حدود 1 تا 2 درصد از سطح زمین را بپوشانیم، احتمالاً می‌توانیم تا حدی به حل مشکل گرمایش جهانی و تغییر اقلیم کمک کنیم.

به گزارش دیجیاتو به نقل از وب‌سایت ساینس‌الرت، «جرمی ماندی»، پروفسور مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا، دیویس که درزمینه فناوری‌های پاک تحقیق می‌کند، می‌گوید با استفاده از رنگ سفید دانشگاه پردو در 1 تا 2 درصد سطح زمین می‌توان بازتاب نور به فضا را افزایش و درنتیجه مقدار جذب نور را کاهش داد تا دمای کره زمین پایدار شود.

 

ماندی می‌گوید مقدار نوری که به فضا برگردانده می‌شود، آسیب چندانی به کیهان وارد نمی‌کند، چون بازگشت این نور به فضا شبیه به ریختن یک فنجان آب درون اقیانوس است. ولی 1 تا 2 درصد از سطح زمین دقیقاً چقدر خواهد بود؟

 

1 تا 2 درصد از سطح زمین چقدر می‌شود؟

مساحت کل سطح سیاره ما (که اکثر بخش‌های آن را اقیانوس‌ها فرا گرفته‌اند) حدود 510 میلیون کیلومتر مربع است. بنابراین 1 تا 2 درصد آن معادل حدود 5 تا 10 میلیون کیلومتر مربع خواهد بود.

 

جهت مقایسه باید گفت که مساحت خشکی‌های ایالات‌متحده تنها حدود 9 میلیون کیلومتر مربع است. بنابراین باید فضایی به اندازه کشور آمریکا را به رنگ سفید درآوریم. اگر رنگ تولیدشده در دانشگاه پردو مثل رنگ‌های تجاری باشد – که هدف محققان آن‌ها همین بوده است – هر گالن آن می‌تواند 37 متر مربع را پوشش دهد. بنابراین به 139 میلیارد گالن (معادل 526 میلیارد لیتر) رنگ سفید نیاز داریم تا فقط 1 درصد از سطح زمین را پوشش دهیم.

 

اگر قرار باشد این مقدار را به 2 درصد برسانیم، رنگ موردنیاز هم باید دو‌برابر شود. تازه این قضیه با صرف‌نظرکردن از دشواری‌های رنگ‌آمیزی صحراها، کوه‌ها و جنگل‌هاست. درنتیجه خود ماندی هم اذعان دارد که این راهکار چندان نمی‌تواند عملی باشد و مطمئناً در بلندمدت به کمک مشکل تغییرات اقلیمی نمی‌آید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------