ساخت ربات پرنده‌ به اندازه سکه



اخبار,اخبار علمی,رباتی به اندازه سکه
محققان ربات پرنده‌ای طراحی و ساخته‌اند که به اندازه یک سکه یک سِنتی است و می‌تواند راه برود، پرواز کند و بر سطح آب شناور شود. از این ربات می‌توان در ماموریت‌های امداد و نجات و یا گرده‌افشانی استفاده کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه دیلی میل، این ربات پرنده که RoboFly نام دارد با الهام از حشرات ساخته شده است و می‌تواند کارهای مختلفی انجام دهد. این ربات در بدنه خود که از فیبر کربن ساخته شده، دارای لولاهای نازک پلاستیکی است که در واقع کار مفاصل را انجام می‌دهند؛ این مفاصل حرکات چرخشی بال‌ها را تنظیم می‌کنند به طوری‌که هر بال به طور جداگانه فورا کنترل می‌شود. 

 

محققان معتقدند که این ربات بسیار موثرتر از مدل‌های فعلی است زیرا Robofly با کمک حالت‌های مختلف حرکت خود، به موانع برخورد نمی‌کند. این ربات پرنده که ۷۴ میلی‌گرم وزن دارد می‌تواند در هوا، بر روی زمین و بر سطح آب حرکت کند؛ این ربات در واقع اقتباسی از ربات RoboBee است که تنها ۲۵۹ میلی‌گرم وزن دارد و بال‌هایش را با سرعت ۱۷۰ بار در ثانیه به هم می‌زند. 

محققان معتقدند که روش طراحی RoboBee ساخت آن را بسیار دشوار کرده است. اکنون بیشتر ربات‌هایی که به اندازه حشرات هستند زیر میکروسکوپ ساخته شده و با دقت با دست مونتاژ می‌شوند. این ربات‌ها دارای قسمت‌های میکروسکوپی زیادی هستند که اگر یک قسمت آن که به اندازه یک دانه کنجد است به طور تصادفی در یک آزمایشگاه شلوغ بیافتد هرگز پیدا نخواهد شد.

 

اما محققان تلاش کردند تا طرح Robofly را ساده کنند؛ آنها برای این منظور شاسی ربات را با یک صفحه لامینیت تا شده طراحی کردند تا دیگر به قسمت‌های میکروسکوپی نیازی نداشته باشد. از آنجا که این شاسی پایین‌تر و به زمین نزدیک‌تر است می‌تواند سه نوع حرکت انجام دهد. RoboFly از دو بال خود که توسط محرک‌های پیزوالکتریک حرکت می‌کنند برای پرواز کردن و شناور شدن در هوا استفاده می‌کنند.

 

این ربات همچنین می‌تواند با استفاده از همان مجموعه بال‌ها بر روی زمین حرکت کند و به دلیل خاصیت سبک وزن بودن می‌تواند با استفاده از سه ابزار پا مانند بر سطح آب فرود آید.

 

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------