کشف مولکولی غیرمعمول در جو قمر زحل



اخبار,اخبار علمی
دانشمندان موفق شدند مولکولی غیرمعمول را در جو بزرگترین قمر زحل پیدا کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سی ان ان، دانشمندان به تازگی موفق شدند مولکولی غیرمعمول را در اتمسفر «تیتان» که قمر سیاره زحل است، پیدا کنند.

 

طبق گزارش سی ان ان، «تیتان» - بزرگترین قمر زحل- تنها قمر در منظومه شمسی ماست که اتمسفری غلیظ دارد. جو این قمر چهار برابر چگالتر از زمین بوده و اکنون دانشمندان مولکولی را در آن کشف کرده اند که هرگز در اتمسفر دیگری یافت نشده بود.

 

این ذره «سیکلوپروپنیلیدن» یا «C۳H۲» نامیده می‌شود و از کربن و هیدروژن ساخته شده است. این مولکول کربنی ساده، می‌تواند پیش ماده‌ای باشد که در واکنش‌های شیمیایی که ترکیبات پیچیده‌ای را ایجاد می‌کنند، شرکت داشته باشد. این ترکیبات می‌توانند پایه و اساس حیات احتمالی در قمر تیتان باشند.

 

محققان C۳H۲ را بوسیله رصدخانه رادیو تلسکوپی در شمال شیلی که «آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما» نام دارد، پیدا کردند. آن‌ها هنگام غربالگری در طیفی از نور‌های منحصر به فرد که توسط تلسکوپ جمع آوری شده بود، به وجود این مولکول پی بردند.

 

«کانر نیکسون» (Conor Nixon) اخترشناس در «مرکز پرواز فضایی گادرد» متعلق به ناسا (NASA Goddard Space Flight Center (واقع در مریلند آمریکا که تحقیقات آلما (آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما) را رهبری می‌کند، گفت: زمانی که متوجه شدم من دارم به سیکلوپروپنیلیدین نگاه می‌کنم، اولین فکری که کردم این بود که خب، این واقعا غیر منتظره است.

 

یافته‌های این تیم در تاریخ ۱۵ اکتبر در مجله نجوم منتشر شد.

 

گفتنی است اگرچه دانشمندان مولکول C۳H۲ را در بخش‌هایی از کهکشان کشف کرده بودند، اما یافتن آن در جو امری تعجب آور بود؛ چرا که سیکلوپروپنیلیدن می‌تواند به راحتی با سایر مولکول‌هایی که در تماس است، واکنش نشان داده و گونه‌های مختلفی را تشکیل دهد. ستاره شناسان تاکنون C۳H۲ را فقط در ابر‌های گاز و غباری پیدا کرده اند که بین سیستم‌های ستاره‌ای شناور است.

 

گفتنی است سیاره زحل ۸۲ قمر یا همان ماه به دور خود دارد که تیتان، بزرگترین ماه این سیاره محسوب می‌شود. تیتان از سیاره عطارد هم بزرگتر است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------