ساخت دقیق ترین نقشه سه بعدی از کهکشان راه شیری



اخبار,اخبار علمی,کهکشان راه شیری
آژانس فضایی اروپا قصد تصویربرداری دقیق از کهکشان راه شیری و ساخت دقیق ترین نقشه سه بعدی از این کهکشان را دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ‌نمی‌توان با راندن خودرو گوگل مپ در اطراف کهکشان راه شیری آن را به تصویرکشید. خوشبختانه، اطلاعات جدید جمع آوری شده توسط رصدخانه فضایی گایا، متعلق به آژانس فضایی اروپا دقیق‌ترین نقشه این کهکشان تاکنون را ارائه می‌کند. نقشه این پروژه اکنون شامل تقریباً ۲ میلیارد ستاره می‌شود و به این آژانس کمک می‌کند تا به تاریخچه کهکشان راه شیری پی ببرد. دانشمند و معاون پروژه ماهواره گایا وابسته به آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای گفت: «داده‌های جدید گایا برای ستاره شناسان مانند یک گنج کشف شده خواهد بود».

 

این اطلاعات جدید نه تنها تعداد کل ستارگان که طی هفت سال نگاشته شدند را نزدیک ۲ میلیارد نشان می‌دهد، بلکه شامل «یک آمار دقیق از بیش از ۳۰۰ هزار ستاره در همسایگی کیهانی ما» یعنی ستارگانی با فاصله ۳۲۶ سال نوری از خورشید، هم می‌شود. دانشمندان معتقدند عدد ۳۰۰ هزار ۹۲ درصد از ستارگان آن ناحیه را در بر می‌گیرد. این آمار از داده‌های قدیمی که به سال ۱۹۹۱ برمی‌گردد، ۱۰۰ برابر بیشتر است.

 

از اطلاعات قدیمی در دسترس گذاشته است. در حقیقت، این داده‌ها آنقدر دقیق هستند که معلوم شده است مسیر خورشید یک خط صاف نیست، بلکه کمی انحنا دارد.

 

نقشه سه بعدی کهکشان راه شیری امکان پیش بینی دقیق حرکت ستاره‌ها را دارد

رئیس علوم فضایی در آژانس فضایی بریتانیا گفت: «گایا در هفت سال گذشته به آسمان‌ها چشم دوخته بود، و از محل قرارگیری و شتاب ستارگان نقشه برداری می‌کرده است». «به کمک تلسکوپ‌های آن، اکنون دقیق‌ترین اطلس سه بعدی از میلیارد‌ها ستاره را در اختیار داریم که تاکنون سابقه نداشته است».

 

به گزارش آژانس فضایی، این نقشه جدید به منجمان کمک می‌کند حرکت ۴۰ هزار ستاره را تا ۱.۶ میلیون سال آینده پیش بینی و تجسم کنند. عرضه این هفته اولین بخش از دو قسمت است، که انتظار می‌رود از دومین قسمت در سال ۲۰۲۲ رونمایی شود. شروع جمع آوری آمار ستاره‌ای گایا در سال ۲۰۱۳ بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------