شبیه سازی شکل‌گیری ماه با ابررایانه



اخبار,اخبار علمی,شبیه سازی شکل‌گیری ماه با ابررایانه
محققان دانشگاه دورهام برای پی بردن به رازهای شکل‌گیری کره ماه از یک ابررایانه استفاده کرده‌اند و فرایند مذکور را شبیه سازی کرده‌اند.

به گزارش مهر به نقل از نکست وب، اکثر ستاره شناسان معتقدند شکل‌گیری کره ماه در میلیاردها سال قبل حاصل برخورد کره زمین جوان و در حال سرد شدن با سیاره دیگری به نام Theia بوده که ابعادی به اندازه مریخ داشته است.

 

بررسی‌های قبلی نشان می‌دهد این برخورد ۴.۵ میلیارد سال قبل رخ داده و حاصل آن شکل‌گیری ماه فعلی در فضا بوده است. در ابتدا کره ماه به زمین نزدیک تر بوده، اما به تدریج تأثیر نیروی جاذبه زمین بر ماه متعادل‌تر شده و لذا فاصله دو سیاره از یکدیگر تنظیم شده و به میزان فعلی رسیده است.

 

پژوهشگران هنوز نمی‌دانند برخورد زمین و Theia با چه سرعت و با چه زاویه‌ای صورت گرفته و این دو سیاره در زمان برخورد با چه سرعتی در حال گردش به دور خود بوده اند. برای یافتن پاسخ این سوالات نحوه وقوع این برخورد به شیوه‌های مختلفی شبیه سازی شده تا پاسخ دقیق پرسش یادشده به دست آید.

 

بررسی‌های محققان نشان داد اگر Theia یک سیارک یا شهاب سنگ غول پیکر ساکن و غیر چرخنده بود، برخورد آن با زمین موجب می‌شد تا کره ماه شکل گرفته جرمی به اندازه ۸۰ درصد کره ماه فعلی داشته باشد و لذا Theia حتماً در زمان برخورد در حال گردش به دور خود بوده است. از سوی دیگر اگر سرعت چرخش این سیاره به دور خود پایین بود به جای یک ماه دو ماه حول کره زمین شکل می‌گرفت.

 

از سوی دیگر در برخی حالت‌های بررسی شده امکان داشت برخورد زمین و Theia به یکدیگر موجب ادغام آنها در یکدیگر شود. لذا پژوهشگران در حال شبیه سازی های بیشتری هستند تا به نتیجه قطعی این پرسش دست یابند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------