پرتاب مغز فضایی توسط آژانس فضایی اروپا



پرتاب مغز فضایی،اخبار علمی،خبرهای علمی
آژانس فضایی اروپا برای اولین بار ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کرده که دارای یک مغز استاندارد شده است که از آن می‌توان در تمامی مأموریت‌های آتی این آژانس استفاده کرد.

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، ماهواره OPS-SAT که در تاریخ ۲۶ ژوئن به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت از طریق رایانه‌ای هدایت می‌شود که بر روی آن نصب شده است.

 

این رایانه دارای نرم افزاری موسوم به هسته مشترک یا EGS-CC است که قرار است از سال ۲۰۲۵ در تمامی مأموریت‌های فضایی آژانس مذکور به کار گرفته شود.

 

از دهه ۶۰ به این سو باید امکانات نرم افزاری و رایانه‌ای و ناوبری تک تک مأموریت‌های فضایی به طور مجزا طراحی می‌شد و این امر موجب صرف وقت و هزینه فراوان می‌شد. همچنین این شیوه موجب می‌شد تا هر فضاپیما تنها توسط یک ایستگاه کنترل زمینی قابل مدیریت باشد.

 

اما در دهه‌های اخیر تلاش برای تولید مؤلفه‌ها، نرم افزارها و سخت افزارهای استاندارد با قابلیت استفاده مکرر افزایش یافته است.

 

بدین شیوه می‌توان طراحی فضاپیماها و ماهواره‌ها را به شکلی منعطف‌تر، ماژولار و با هزینه پایین‌تر انجام داد. نرم افزار EGS-CC بر روی ماهواره‌ای در ابعاد یک قرص نان نصب شده و توانسته فرامین مختلف را دریافت کرده و داده‌ها را به مرکز کنترل در آلمان ارسال کند.

 

از این نرم افزار می‌توان برای کنترل محیط زیست زمین، برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری زباله‌های فضایی و غیره استفاده کرد. تجهیز این نرم افزار به هوش مصنوعی برای افزایش کارآیی نیز امکان پذیر خواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------