ماه گرفت اما ما ندیدیم



ماه گرفتگی،اخبار علمی،خبرهای علمی
رئیس رصدخانه مهر بوشهر گفت: ماه گرفتگی امروز در حالی رخ داده است که خورشید بالای سر ما قرار دارد به همین علت ما آن را ندیدیم.

حسن باغبانی رئیس رصدخانه مهر بوشهر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: امروز ۲۸ آبان همزمان با ۱۹ نوامبر، زمین بین ماه و خورشید قرار گرفت و سایه‌اش بر روی ماه افتاد، یعنی پدیده ماه‌گرفتگی یا خسوف رخ داد.

 

او افزود: این ماه‌گرفتگی ساعت ۴ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۱:۳۰ تهران) به اوج خود می‌رسد در این لحظه زمین ۹۷ درصد از ماه را پنهان خواهد کرد و ماه ظاهری سرخ رنگ پیدا می‌کند.

 

رئیس رصدخانه مهر بوشهر عنوان کرد: طبق اعلام ناسا، این ماه‌گرفتگی ناقص به مدت ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه و ۲۳ ثانیه به طول می‌انجامد که از همه ماه‌گرفتگی‌های سال ۲۰۰۱ تا ۲۱۰۰ طولانی‌تر خواهد بود.

 

باغبانی بیان کرد: بسیاری از ماه‌گرفتگی‌ها مثل ماه‌گرفتگی امروز، چون در روز رخ می‌دهد مردم متوجه آن‌ها نمی‌شوند. امروز هم ماه‌گرفتگی زمانی اتفاق افتاد که خورشید بالای سرمان و ماه زیر پایمان است و به همین علت متوجه آن نشدیم.

 

او گفت: بهترین شرایط را برای دیدن این پدیده ساکنان آمریکا دارند، زیرا آنجا شب‌‎ است، برای ژاپن ماه‌گرفتگی در اول غروب رخ داده و در برزیل نیم ساعت اول ماه گرفتگی دیده شده است، اما پس از آن، چون همزمان با برآمدن آفتاب است قابل دیدن نیست.

 

رئیس رصدخانه مهر بوشهر افزود: با توجه به اینکه این پدیده برای ما قابل دیدن نبود برنامه‌ای برای بررسی این پدیده در رصدخانه برگزار نکردیم.

 

باغبانی به این نکته نیز اشاره کرد که ماه گرفتگی در شب ۱۴ ماه زمانی‌که ماه کامل است رخ می‌دهد یعنی در حالتی که ماه روی دایره البروج باشد و اختلاف ارتفاع نسبت به زمین نداشته باشد.

 

او همچنین از آغاز دوره‌های آموزشی حضوری رصدخانه مهر خبر داد و گفت: اولین دوره ۲ روز گذشته برگزار شد ودیشب با سخنرانی یکی از دانشمندان بنام آموزش ستاره شناسی جهان به صورت ارتباط تصویری به پایان رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------