نام‌گذاری یک درخت تازه کشف شده به نام لئوناردو دی کاپریو



لئوناردو دی کاپریو،اخبار علمی،خبرهای علمی
یک درخت استوایی تازه کشف شده به پاس تلاش‌های "لئوناردو دی کاپریو" بازیگر شهیر هالیوود در محافظت از محیط زیست و پس از اینکه وی تلاش کرد درختان یک جنگل بارانی را از قطع شدن نجات دهد، به نام وی نام‌گذاری شد.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، یک درخت استوایی تازه کشف شده که برای دنیای علم، جدید است، به افتخار "لئوناردو دی کاپریو" و به پاس کمپین او برای نجات یک جنگل بارانی که این درخت در آن کشف شده، نام‌گذاری شده است.

 

دانشمندان باغ گیاه‌شناسی سلطنتی "کیو" گفتند که می‌خواهند با این حرکت از این بازیگر هالیوود به خاطر کمکش در عریضه و دادخواستی که سال گذشته برای جلوگیری از قطع درختان در کامرون داده بود، تجلیل کنند.

 

اکنون نام علمی این درخت ۴ متری، "اوواریوپسیس دی‌کاپریو" است که اولین گونه گیاهی است که در سال ۲۰۲۲ به طور رسمی نام‌گذاری شده است.

 

این گیاه از خانواده "یلانگ یلانگ"(ylang-ylang) و دارای گل‌های بزرگ زرد رنگ مایل به سبز در تنه خود است و در جنگل "ایبو"(Ebo) در کامرون کشف شده است.

 

دی کاپریو پس از آن که در فوریه ۲۰۲۰ در رسانه‌های اجتماعی تلاش کرد در کنار سازمان حفاظت از محیط زیست مانع از قطع درختان در جنگل "ایبو" Ebo شود و موفق نیز شد، اکنون به نام این بازیگر و فعال محیط زیست برنده اسکار نام‌گذاری شده است.

 

دکتر "مارتین چیک" محقق ارشد باغ گیاه‌شناسی "کیو" گفت: ما از حمایت "لئو" در کمپین حفاظت از "ایبو" در سال گذشته بسیار قدردان هستیم، بنابراین مناسب به نظر می‌رسد که لطف او را به این طریق گرامی بداریم و گونه‌ای منحصر به فرد در این جنگل را به نام او نام‌گذاری کنیم.

 

این بازیگر ۴۷ ساله یک فعال مشتاق در حوزه مقابله با تغییرات اقلیمی است، اما در عین حال در گذشته به دلیل عادتش به سفر به سراسر جهان با جت‌ شخصی که آلوده کننده محیط زیست است، با انتقادهایی روبرو شده است. با وجود این، "دی کاپریو" پس از اینکه یک شرکت مستقر در لندن هزاران درخت را به نام او در کشور مکزیک کاشت تا کربن تولیدی توسط او را جبران کند، ادعا می‌کند که یک شهروند عاری از تولید کربن است.

 

همچنین منابع نزدیک به این بازیگر ادعا کرده‌اند که "لئو" شروع به استفاده از پروازهای تجاری بیشتری کرده است که نسبت به پروازهای خصوصی انتشار کربن کمتری به ازای هر مسافر تولید می‌کنند.

 

جنگل "ایبو" یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های بارانی دست‌نخورده کامرون، خانه اجدادی مردم "بانن"، گوریل‌های در معرض تهدید و شامپانزه‌ها است. همچنین زیستگاهی برای فیل‌های جنگلی و ۷۵ گونه گیاهی در معرض خطر است.

 

جنگل‌های بارانی جنگل‌هایی هستند که به واسطه مقدار زیاد بارش متمایز می‌شوند. طبق تعریف میزان کمینه بارش سالانه در یک جنگل بارانی بین ۱۷۵۰ نا ۲۰۰۰ میلی‌متر است. جنگل‌های بارانی دو نوع هستند: جنگل‌های بارانی استوایی و جنگل‌های بارانی معتدله. مناطقی که دارای باران‌های موسمی هستند که به مناطق همگرای میان‌استوایی نیز معروف هستند، نقش مهمی در ایجاد شرایطی اقلیمی دارند که لازمه جنگل‌های بارانی کره زمین است. حدود ۴۰ تا ۷۵ درصد از کل گونه‌های زنده، بوم‌زاد جنگل‌های بارانی هستند. برآورد می‌شود که شاید چندین میلیون گونه از گیاهان و حشرات و ریزاندامگان در جنگل‌های بارانی وجود داشته باشند که هنوز شناخته نشده‌اند. جنگل‌های بارانی «جواهرات زمین» و «بزرگترین داروخانه زمین» نامیده شده‌اند.

 

در سال ۲۰۰۹ شرکت "نایکی" و "تیمبرلند" خرید چرم از بخش‌های جنگل‌زدایی شده جنگل‌های آمازون را متوقف کردند. این عمل تنها چند هفته پس از گزارش سازمان صلح سبز صورت گرفت که نشان می‌داد گله‌های دامداری‌های منطقه آمازون باعث تخریب جنگل‌های آمازون می‌شوند. طبق تحقیق "آرنولد نیومن" هر همبرگری که می‌خریم باعث از بین رفتن ۶٫۲۵ متر مربع از جنگل‌های بارانی می‌شود.

 

دررابطه با جنگل بارانی "ایبو" نیز کارشناسان از سراسر جهان نامه‌ای به دولت کامرون نوشتند تا گونه‌های جانوری و گیاهی گرانبهای در معرض خطر انقراض را مورد توجه قرار دهد.

 

این موضوع سپس توسط "لئوناردو دی کاپریو" مورد توجه قرار گرفت که منجر به اشتراک مطالبی در رسانه‌های اجتماعی برای میلیون‌ها دنبال‌کننده‌اش در توییتر و اینستاگرام در این باره شد و او با این کار به این کمپین شتاب بخشید.

 

"لئو" در یکی از آنها نوشت: جنگل "ایبو" در کامرون و همه حیوانات باورنکردنی که در آنجا زندگی می‌کنند، به دردسر افتاده‌اند که این شامل فیل‌های جنگلی، گوریل‌ها، شامپانزه‌ها و بسیاری دیگر از حیوانات می‌شود. بیایید به نجات جنگل "ایبو" کمک کنیم.

 

در نهایت، لغو قطع درختان این جنگل با دستور مستقیم رئیس جمهور کامرون در ماه اوت ۲۰۲۰ این امید را ایجاد کرد که حیات وحش موجود در آنجا بتواند از انقراض فرار کند.

 

دکتر "چیک" می‌گوید: اگر امتیاز قطع درختان این جنگل لغو نمی‌شد، احتمالاً این گونه درخت تازه کشف شده را به دلیل استخراج الوار بریده بودند و آن را برای همیشه از دست می‌دادیم.

 

با این حال، "اوواریوپسیس دی‌کاپریو" در حال حاضر در مطالعه‌ای که در مجله PeerJ منتشر شده و  این گونه را توصیف می‌کند، به عنوان گونه در معرض خطر انقراض ارزیابی شده است، چرا که جنگل "ایبو" محافظت نشده است و تهدید قطع درختان، استخراج معادن و تبدیل زمین‌های آن به مزارع کشاورزی ادامه دارد.

 

باغ گیاه‌شناسی "کیو" هشدار داد که بسیاری از گونه‌های جدید علم که در سال ۲۰۲۱ نام‌گذاری شده‌اند، در حال حاضر منقرض شده‌اند و بسیاری از آنها به دلیل جنگل‌زدایی، تغییر در استفاده از زمین و تغییرات آب و هوایی در معرض تهدید انقراض هستند.

 

دانشمندان باغ گیاه‌شناسی "کیو" و شرکای آنها در سراسر جهان که گونه‌های ناشناخته را مطالعه می‌کنند، داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند تا شواهدی را ارائه کنند که در دنیای علم، جدید هستند، سپس برای نام‌گذاری آنها تصمیم می‌گیرند و آنها را در مجلات علمی منتشر می‌کنند. به عنوان مثال نام ۲۰۵ گیاه و قارچ از آفریقا، آسیا و آمریکا و حتی بریتانیا در سال ۲۰۲۱ ثبت شده است.

 

دکتر "چیک" گفت بسیاری از گونه‌ها به ویژه در مناطق استوایی بدون نام علمی باقی می‌مانند که همین موضوع، ارزیابی خطر انقراض آنها را تقریبا غیرممکن و حفاظت از آنها را بسیار دشوار می‌کند.

 

متأسفانه چندین گونه در فهرست سال ۲۰۲۱ در حال حاضر در معرض خطر انقراض ناشی از تهدیدات فزاینده برای زیستگاه طبیعی خود در نظر گرفته شده‌اند و سه گونه در حال حاضر در طبیعت منقرض شده‌اند.

 

دکتر "چیک" افزود: این فهرست یک یادآوری دیگر است که آخرین فرصت ما برای یافتن گونه‌های ناشناخته، نام‌گذاری آنها و حفاظت از آنها قبل از انقراض جهانی را برجسته می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------