سیاره جدید با یک چهارم حجم زمین کشف شد



کشف سیاره جدید،اخبار علمی،خبرهای علمی
ستاره شناسان شواهدی از یک سیاره جدید کشف کرده اند که دور «پروکسیما قنطورس» مدار می زند. حجم این سیاره تنها یک چهارم زمین است و در فاصله ای بسیار نزدیک دور ستاره مدار می زند.

به گزارش مهر به نقل از گاردین، فاصله این سیاره تا ستاره‌اش معادل یک دهم فاصله بین خورشید وعطارد (نزدیک ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید) است. پروکسیما قنطورس نزدیک ترین ستاره به خورشید است.

 

محققان سیاره جدید را پس از مطالعه ارتعاشات کوچکی در حرکت پروکسیما قنطورس رصد کردند. این ارتعاشات در نتیجه نیروی گرانشی به وجود می‌آید که سیاره هنگام حرکت دور ستاره به وجود می‌آورد.

 

مشاهدات مذکور در رصد خانه VLT جنوب اروپا واقع در شیلی انجام شده و نشان می‌دهد هر مدار کامل سیاره دور ستاره‌اش ۵ روز طول می‌کشد.

 

ستاره شناسان تخمین می‌زنند این سیاره در فاصله ۴ کیلومتری ستاره پروکسیما قنطورس قرار دارد. این بدان معنا است دمای سیاره بیشتر از آن است که آب روی سطح آن وجود داشته باشد. سیاره مذکور که «پروکسیماd» نام دارد، سومین و البته سبک ترین سیاره‌ای است که دور پروکسیما قنطورس قرار دارد.

 

این اکتشاف فضایی نشان می‌دهد نزدیکترین همسایه منظومه شمسی مملو از سیارات جالب توجه است. تحقیق مذکور در ژورنال آسترونومی و آستروفیزیکس منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------