تاکید فضانورد رکورددار زندگی در فضا بر دوستی فضانوردان آمریکایی و روسی



فضانورد رکورددار زندگی در فضا،اخبار علمی،خبرهای علمی
فضانورد ناسا که اکنون یک آمریکایی رکورددار گذراندن بیشترین زمان در فضا است، در یک کنفرانس مطبوعاتی، بر رابطه مساعد میان فضانوردان آمریکایی و روسی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از فرانس۲۴، "مارک وانده هی" (Mark Vande Hei)، فضانورد ناسا پس از حدود یک هفته از بازگشت به زمین، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که رابطه بین فضانوردان آمریکایی و فضانوردان روسی هنگام حضور در "ایستگاه فضایی بین‌المللی" (ISS)، به ‌رغم خصومت کشورهایشان بر سر حمله به اوکراین، همچنان مثبت است.

 

وانده هی چهارشنبه گذشته با یک کپسول روسی به همراه دو فضانورد دیگر، "آنتون شکاپلروف" (Anton Shkaplerov) و "پیوتر دوبروف" (Pyotr Dubrov) در قزاقستان فرود آمد.

 

وانده هی طی این کنفرانس مطبوعاتی که اخیرا در تگزاس برگزار شد، گفت: در مورد رابطه من با خدمه روسی باید بگویم که آنها دوستان بسیار عزیز من بودند، هستند و خواهند بود. ما در همه شرایط از یکدیگر حمایت کردیم و من هرگز هیچ نگرانی در مورد توانایی خود برای ادامه کار با آنها نداشتم.

 

وی افزود: حمله روسیه به اوکراین در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد بحث قرار گرفت اما تا اندازه زیادی به احساس خدمه روسی در مورد برخی موضوعات مربوط بود و من ترجیح می‌دهم آنها این موضوعات را مستقیما به اشتراک بگذارند.

 

مسکو و واشنگتن به طور مشترک، ایستگاه فضایی بین‌المللی را مدیریت می‌کنند و ناسا اعلام کرده که همکاری برای برنامه‌های فضایی دو کشور تاکنون تحت تأثیر روابط دولت‌های آنها قرار نگرفته است. در هر حال، "دمیتری روگوزین" (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه ،هفته‌ها در توییتر به لفاظی‌های تند پرداخت.

 

روگوزین در ماه فوریه با اشاره به این که ایستگاه فضایی بین‌المللی بر فراز بسیاری از نواحی روسیه پرواز نمی‌کند، در توییتی نوشت: اگر همکاری با ما را متوقف کنید، چه کسی ایستگاه فضایی بین‌المللی را از خروج کنترل‌نشده از مدار و سقوط در قلمرو آمریکا یا اروپا نجات می دهد؟

 

وانده هی گفت که از رسانه‌های اجتماعی دوری کرده اما از همسرش درباره برخی از توییت‌ها شنیده است. وی افزود: من تا به امروز به همکاری‌هایمان خیلی اعتماد داشتم و آن توییت‌ها را چیزی در نظر گرفتم که برای مخاطبی متفاوت از خودم نوشته شده‌اند.

 

این مرد ۵۵ ساله اکنون با گذراندن ۳۵۵ روز در فضا، یک آمریکایی رکورددار به شمار می‌رود که بیشترین روزهای متوالی را در فضا سپری کرده است.

 

وانده هی گفت که پاهایش در هشت ساعت نخست پس از بازگشت به زمین، کمی می‌لرزیدند اما او به سرعت در حال تطبیق یافتن با زندگی روی زمین است. وی ادامه داد: من از داشتن احساس عادی بودن، کمی ناامید هستم. می‌خواهم که بازگشت، عجیب‌تر به نظر برسد. من هنوز احساس ناراحتی می کنم اما انسان‌ها بسیار تطبیق‌پذیر هستند.

 

هدف این ماموریت طولانی، مشاهده اثرات قرار گرفتن طولانی‌مدت در یک محیط فضایی روی انسان با هدف آماده‌سازی برای ماموریت‌های آینده مانند رفتن به مریخ بود.

 

وانده هی گفت: بدن من، بخشی از آزمایش است و امیدوارم که به زودی رکورد من در فضا شکسته شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------