این عروس دریایی از اشتباهاتش درس می‌گیرد



عروس دریایی،اخبار علمی،خبرهای علمی
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک عروس دریایی سمی قدرت یادگیری بسیار بالاتری نسبت به تصور قبلی دانشمندان دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از اس‌اف، به طور سنتی، عروس‌های دریایی‌ به دلیل سیستم عصبی ساده خود جزو اولین حیوانات زنده(cnidarians) به شمار می‌آیند که بیش از ۵۰۰ میلیون سال پیش رشد کرده‌اند.

 

آن‌ها به عنوان موجوداتی با توانایی‌های یادگیری اولیه در نظر گرفته شدند. براساس این باور متعارف سیستم‌های عصبی پیشرفته با پتانسیل یادگیری پیشرفته در حیوانات مرتبط است.

 

عروس دریایی که به عنوان یکی از سمی‌ترین موجودات زمین نیز شناخته می‌شود، در باتلاق‌های حرا(Mangrove forest) کارائیب زندگی می‌کند و از سیستم بصری پیچیده خود برای شکار پاروپایان در میان ریشه‌ها استفاده می‌کند.

 

پروفسور آندرس گارم(Anders Garm)، عصب زیست‌شناس دانشگاه کپنهاگ، در یک بیانیه رسانه‌ای می‌گوید: ما پیش از این معتقد بودیم که عروس دریایی تنها می‌تواند ابتدایی‌ترین اشکال یادگیری، مانند عادت کردن را مدیریت کند.

 

 با این حال، یافته‌های جدید ما نشان می‌دهد که عروس دریایی توانایی یادگیری بسیار ظریف‌تری از خود نشان می‌دهد، و این توانایی آنها را قادر می‌سازد از اشتباهات خود درس بگیرند و رفتار خود را بر این اساس تنظیم کنند.

 

این مطالعه جدید توانایی عروس دریایی برای تغییر رفتار بر اساس تجربه را نشان می‌دهد که یکی از ویژگی‌های پیشرفته سیستم عصبی محسوب می‌شود.

 

مهارت عروس دریایی جعبه‌ای در ارزیابی مسافت‌ها و تطبیق استراتژی‌های شکار روزانه‌اش، به رغم سلول‌های عصبی محدودش، توانایی یادگیری براساس روابط را که با حیوانات پیشرفته مانند مگس میوه و موش قابل مقایسه است، نشان می‌دهد.

 

اگر می‌خواهید ساختارهای پیچیده را درک کنید، باید تا آنجا که می‌توانید از موارد ساده شروع کنید. پروفسور گارم تاکید می‌کند که با نگاهی به این سیستم‌های عصبی نسبتا ساده در عروس دریایی، شانس بسیار بیشتری برای درک همه جزئیات و نحوه ترکیب آنها برای انجام رفتارها داریم.

 

این کشف دری به سوی مطالعه تغییرات خاص رخ داده در سلول عصبی در طول یادگیری پیشرفته باز می‌کند. محققان امیدوارند با شناسایی دقیق سلول‌های دخیل در یادگیری و حافظه، تغییرات ساختاری و فیزیولوژیکی را که در طول یادگیری در سلول‌ها رخ می‌دهد، مشاهده کنند.

 

پروفسور گرم توضیح می‌دهد: میزان یادگیری سریع این حیوانات شگفت‌آور است. سرعت آن تقریبا همان سرعتی است که حیوانات پیشرفته دارند. به نظر می‌رسد که حتی ساده‌ترین سیستم‌های عصبی نیز قادر به یادگیری پیشرفته باشند و این ممکن است یک مکانیسم سلولی بسیار بنیادی باشد که در آغاز تکامل سیستم عصبی ایجاد شده است.

 

این کشف نه تنها دامنه آنچه سیستم‌های عصبی ساده می‌توانند به دست آورند را گسترش می‌دهد، بلکه نویدبخش درک ساختارها و شرایط عصبی پیچیده‌تر است و به طور بالقوه اسرار حافظه و یادگیری را در هزارتوی پیچیده مغز آشکار می‌کند.

 

این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------