استفاده ناسا از بلاک‌چین برای ذخیره داده‌ها در کره ماه



کره ماه،اخبار علمی،خبرهای علمی
ناسا قصد دارد از فناوری بلاک‌چین برای ذخیره اطلاعات در کره ماه استفاده کند تا این راه حل بتواند اسرار زمین را امن نگه دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، آژانس فضایی ایالات متحده (ناسا)، یک استارت‌آپ موسوم به لون‌استار (Lonestar) و شرکت Isle of Man در حال همکاری برای توسعه یک راه‌حل جدید به منظور ذخیره‌سازی داده‌ها با استفاده از فناوری بلاک‌چین برای ذخیره ایمن داده‌ها در ماه هستند.

 

در نگاه اول می‌توان حدس زد که با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع بلاک‌چین، یک سابقه امن و غیرقابل تغییر از ماموریت‌های ماه، از جمله اطلاعات در مورد فضاپیما، محموله و اهداف ماموریت در ماه نگه داشته شود. این روش می‌تواند دقت و شفافیت داده‌ها را برای سازمان‌ها و آژانس‌های فضایی درگیر در اکتشاف ماه بهبود بخشد.

 

در صورتی که سیاره ما غیرقابل زندگی شود

این همکاری جدید قصد دارد اسرار زمین را نجات دهد، به این امید که در صورت غیر قابل زندگی شدن سیاره ما، از آنها محافظت کند.

 

کورت روزن، رئیس بخش نوآوری در شرکت Isle of Man می‌گوید: ما در تاریخ، شاهد شرایط متعددی بوده‌ایم که بدنه‌های دانش از بین رفته یا فرهنگ‌ها ناپدید شده‌اند.

 

دانشمندان با آزمایش ظرفیت ذخیره سازی با مکعب مخصوص شرکت Isle of Man شروع خواهند کرد. در فوریه ۲۰۲۴، یک مکعب داده قمری به ماه پرتاب خواهد شد. این مکعب مخصوص، یک مستطیل سیاه خواهد بود که یک ترابایت داده را روی خود حمل و از انرژی خورشیدی تغذیه می‌کند.

 

روزن توضیح داد: این مکعب می‌تواند برای همیشه آنجا بماند. این باعث می‌شود که پایدارتر از راه حل‌های ذخیره‌سازی موجود در اینجا روی زمین باشد.

 

با این حال، همه با روزن موافق نیستند.

 

پروفسور پیتر بنتلی، دانشمند کامپیوتر در کالج دانشگاهی لندن می‌گوید که این پروژه بسیار گران است و راه حل‌های بهتری برای ذخیره سازی ایمن می‌توان در اینجا روی زمین یافت. این مانند پرتاب یک بطری حاوی یک نامه به دریا است. بنتلی می‌گوید با این روش داده‌ها هک نمی‌شوند، اما چند مشکل دیگر وجود دارد.

 

روزن استدلال می‌کند که این راه حل جدید، بی‌نظیر است، زیرا داده‌ها را نمی‌توان در ماه هک کرد، چرا که به حضور فیزیکی هکر در سطح ماه نیاز دارد.

 

ربطی به نزدیکی ندارد

بنتلی می‌گوید، نقض داده‌ها و هک کردن هیچ ارتباطی با نزدیکی ندارد. اگر بتوانید به آن متصل شوید و بتوانید از رمزگذاری و امنیت عبور کنید، می‌توانید داده‌ها را دریافت کنید.

 

روزن انکار نمی‌کند که این ماموریت چالش‌هایی دارد، اما از آنها استقبال می‌کند. وی می‌گوید: این یک چالش واقعا جالب است، نه فقط برای ما، بلکه برای ناسا. مردم اغلب به ناسا می‌گویند در مورد ماموریت‌های ماه دروغ می‌گویی و اثبات اینکه آنها واقعاً آنجا هستند، به طرز شگفت‌آوری دشوار است.

 

همینطور که این سه سازمان برنامه‌های خود را پیش می‌برند، بسیار مهم است که به یاد داشته باشیم که استفاده از فناوری بلاک‌چین در فضا یا در ماه، موانع فنی و لجستیکی دشواری را به همراه خواهد داشت. ایجاد و حفظ زیرساخت شبکه، پرداختن به تأخیر انتقال داده‌ها و اطمینان از امنیت و دوام سیستم‌های بلاک‌چین در محیط خشن فضا از جمله‌ی این مشکلات است.

 

علاوه بر این، هر کاربرد بلاک‌چین در فعالیت‌های فضایی احتمالاً به هماهنگی بین‌المللی، چارچوب‌های نظارتی و توافق‌های بین کشورها و سازمان‌های فضایی نیاز دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------