وقوع ۲ بارش شهابی همزمان با حضور ماه کامل در مردادماه



 بارش شهابی,اخبار علمی ,خبرهای علمی
کارشناس نجوم با بیان اینکه دو بارش شهابی دلتادلوی و برساووشی در مردادماه به وقوع می پیوندند، گفت: این رویداد را به دلیل وقوع در طول روز و همزمانی با حضور ماه کامل نمی‌توان به خوبی رصد کرد. 

مرصاد جعفری کارشناس نجوم در گفتگو با مهر با بیان اینکه در تقویم نجومی مرداد ماه امسال بارش شهابی دلتا دلوی و برساووشی مهم ترین رویدادهای نجومی به شمار می روند، گفت: اوج بارش شهابی دلتا دلوی، امروز ششم مرداد ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه است.

 

این کارشناس نجوم با بیان اینکه با توجه به اینکه زمان اوج این بارش شهابی در روز است نمی توان به خوبی آن را رصد کرد و قابل رویت نیست، عنوان کرد: اما بعد از زمان اوج این بارش شهابی، حدودا بعد از غروب خورشید با نرخ ساعتی سرسویی امکان رصد وجود دارد؛ بر اساس برآوردها، تعداد ۲۰ شهاب در ساعت را می توان رویت کرد.

 

جعفری با تاکید بر اینکه کانون این بارش ستاره «دلتا دلو» در صورت فلکی دلو (آب ریز) است، گفت: منشا این بارش شهابی دنباله دار« ۹۶ p/Machholz » است که به واسطه نزدیک شدن به خورشید بخشی از مواد حاصل از آب شدن هسته خود را در مدار زمین به جای می گذارد.

 

کارشناس نجوم تاکید کرد: همه ساله اوج بارش شهابی دلتا دلوی اوایل مرداد ماه است که جز بارش های با تعداد شهاب های بالا به شمار نمی رود.

 

کارشناس نجوم افزود: این بارش شهابی جز دنباله دارهای کوتاه دوره است که در ژانویه ۲۰۲۳ بار دیگر به نزدیکترین فاصله اش نسبت به خورشید می رسد.

 

وی همچنین درخصوص بارش شهابی برساووشی که هرساله ۲۱-۲۲ مردادماه به اوج میرسد گفت: امسال بارش‌ شهابی برساووشی همزمان با حضور ماه کامل در آسمان، رخ خواهد داد و با این شرایط شهاب‌های کمتری قابل رؤیت خواهد بود. از این رو نمی‌توان این بارش شهابی را مانند سال‌های گذشته به خوبی رصد کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------