گروهی از دانشمندان: شاید بیگانگان در قلب راه شیری کمین کرده باشند



 کهکشان راه شیری,اخبار علمی ,خبرهای علمی
گروهی از دانشمندان جستجوگر حیات فرازمینی معتقدند که بیگانگان ممکن است در قلب کهکشان راه شیری کمین کرده باشند و پالس‌های رادیویی را منتشر کنند. 

به گزارش  ویونیوز، دانشمندان در جدیدترین جستجوی خود برای یافتن حیات فرازمینی تلاش می‌کنند با دقت به پالس‌های رادیویی گوش بدهند که از مرکز کهکشان ما بیرون می‌آیند. این راهبرد جدید در بررسی حیات فرازمینی، با این فرضیه در پیش گرفته شده است که شاید بیگانگان هوشمند در قلب کهکشان راه شیری در کمین باشند.

 

کشف حیات بیگانه در میان سیگنال‌های رادیویی

ستاره‌هایی که به عنوان «تپ‌اختر»(Pulsar) شناخته می‌شوند، به طور طبیعی پالس‌هایی را از خود ساطع می‌کنند. انسان‌ها نیز چنین پالس‌هایی را در فناوری‌هایی مانند رادار به کار می‌برند.

 

از آنجا که این پالس‌ها می‌توانند در برابر نویز رادیویی پس‌زمینه فضا مقاومت کنند، احتمالا یک راه مؤثر برای برقراری ارتباط در چنین فواصل طولانی هستند. از این رو، دانشمندان آنها را به عنوان گزینه خوبی برای شکار تمدن‌های بیگانه در نظر گرفته‌اند.

 

دانشمندان در یک پژوهش جدید، راهبرد شکار بیگانگان را به تفصیل توضیح دادند. این گروه پژوهشی به سرپرستی «آکشای سورش»(Akshay Suresh)، فارغ‌التحصیل «دانشگاه کرنل»(Cornell University)، یک نرم‌افزار را برای شناسایی الگوهای فرکانس تکراری ابداع کردند و آن را روی تپ‌اخترهای شناخته‌شده آزمایش کردند تا فرکانس‌ها را به طور کامل بررسی کنند.

 

این محدوده‌های فرکانس بسیار کوچک هستند و عرض آنها حدود یک دهم فرکانس‌هایی است که عموما توسط یک ایستگاه رادیویی FM استفاده می‌شود. دانشمندان در مرحله بعد، داده‌های «تلسکوپ گرین بانک»(Green Bank Telescope) در ویرجینیای غربی را با استفاده از این روش بررسی کردند.

 

«ویشال گجار»(Vishal Gajjar)، پژوهشگر «مؤسسه ستی»(SETI Institute) گفت: پژوهش ما، بازدهی قابل توجه انرژی قطاری از پالس‌ها را به عنوان وسیله‌ای برای ارتباط میان‌ستاره‌ای در فواصل گسترده نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که این پژوهش، اولین تلاش جامع برای جستجوی عمیق این سیگنال‌ها به شمار می‌رود.

 

 

سیگنال‌هایی که از مرکز کهکشان راه شیری بیرون می‌آیند، به دلیل متراکم بودن با ستاره‌ها و سیارات فراخورشیدی قابل سکونت، مورد توجه دانشمندان قرار گرفته‌اند. همچنین، اگر بیگانگان هوشمند در هسته کهکشان راه شیری حضور داشته باشند و بخواهند به کهکشان‌های دیگر دست یابند، ممکن است سیگنال‌هایی را به طیف گسترده‌ای از سیارات بفرستند.

 

«استیو کرافت»(Steve Croft)، از پژوهشگران پروژه «Breakthrough Listen» گفت: پروژه Breakthrough Listen، حجم بزرگی از داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و روش آکشی نیز راهبرد جدیدی را برای جستجوی سوزن‌ در انبار کاه به ما ارائه می‌دهد که می‌تواند شواهد وسوسه‌انگیزی را از حیات فرازمینی پیشرفته به دست بیاورد.

 

این پژوهش، در «The Astronomical Journal» به چاپ رسید.

 

ایسنا

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------