ساخت بزرگترین آرایه تلسکوپی جهان در چین



 بزرگترین آرایه تلسکوپی,اخبار علمی ,خبرهای علمی
چین در حال ساخت بزرگترین آرایه تلسکوپی جهان است که برای مطالعه خورشید اختصاص یافته‌اند. هدف از ساخت این مجموعه، بهبود درک خروج جرم از تاج خورشیدی است که می‌تواند باعث ایجاد آشفتگی در زمین و جو بالایی آن شود. 

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپ رادیویی خورشیدی دائوچنگ(Daocheng) به اختصار انگلیسی "DSRT" در فلاتی در استان سیچوان(Sichuan)، جنوب غربی چین در حال ساخت است. این رصدخانه پس از تکمیل، دارای ۳۱۳ دیش خواهد بود که هر کدام با قطر ۱۹.۷ فوت(شش متر)، دایره‌ای با محیط ۱.۹۵ مایل(۳.۱۴ کیلومتر) را تشکیل می‌دهند.

 

این آرایه تلسکوپی، خورشید را در امواج رادیویی تصویر می‌کند تا خروج جرم از تاج خورشید(CMEs)که فوران‌های بزرگ ذرات باردار هستند را مطالعه کند.

 

خروج جرم از تاج خورشید هنگام تنظیم مجدد میدان مغناطیسی آن در لکه‌های خورشیدی رخ می‌دهد. هنگامی که این فوران‌ها به سمت زمین می‌آیند، می‌توانند شبکه‌های برق، ارتباطات از راه دور و  ماهواره‌های در حال گردش را ویران کنند و حتی امنیت فضانوردان را به خطر بیندازند. از سوی دیگر، خروج جرم از تاج خورشید باعث ایجاد شفق‌های قطبی رنگارنگی می‌شود.

 

سرویس خبری چین با انتشار تصاویری از ساخت تلسکوپ "DSRT" در ماه ژوئن گزارش داد که این آرایه طبق برنامه در پایان سال جاری تکمیل می‌شود.

 

این توسعه بخشی از یک شبکه نظارت بر فضا به نام پروژه نصف النهار چینی(Chinese Meridian Project) است.

 

این پروژه همچنین رادیوهلیوگراف طیفی چین را شامل می‌شود که برای نظارت بر فعالیت‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکنون ساخت آن در مغولستان جریان دارد.

 

رادیوهلیوگراف از ۱۰۰ دیش که به شکل مارپیچی سه بازویی آرایش یافته‌اند تشکیل شده و خورشید را در فرکانس‌های وسیع‌تری نسبت به "DSRT" مطالعه می‌کنند تا تحقیقات بیشتری در مورد خورشید، فیزیک خورشید و آب و هوای فضا انجام شود.

 

هدف کلی این پروژه به کار گیری نزدیک به ۳۰۰ ابزار در ۳۱ ایستگاه مستقر در سراسر چین در طول و عرض‌های جغرافیایی مخصوص است. این مراکز توسط مرکز ملی علوم فضایی(NSSC) در آکادمی علوم چین هدایت می‌شوند و بیش از ۱۰ موسسه و دانشگاه در چین را درگیر می‌کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------