باکتری­‌های بی­‌هوازی خاک باعث تشدید تغییرات اقلیمی می­‌شوند



  اخبار علمی ,خبرهای  علمی ,باکتری خاک

محققان با بررسی باکتری‌های بی­‌هوازی خاک دریافتند که اگر این باکتری­‌ها در معرض هوا قرار گیرند، میزان تولید دی­‌اکسید کربن آن­ها افزایش می­‌یابد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، یک گزارش فدرال که اخیرا در آمریکا منتشر شده، تغییر اقلیم را به فعالیت­‌های بشر نسبت می­‌دهد اما یک موضوع نگران­ کننده تر انتشار سوخت­‌های فسیلی وجود دارد. همان طور که می­‌دانیم تقریبا یک سوم از دی­ اکسیدکربنی که سالانه وارد جو می­‌شود، از طریق باکتری­‌های موجود در خاک تولید می­‌شود. اما بخش زیادی از این باکتری­‌ها نادیده گرفته می­‌شوند.

 

مطالعه جدیدی نشان داد که به‌رغم تصورات گذشته، باکتری­‌هایی که برای تولید دی­‌اکسید کربن به اکسیژن نیاز ندارند در بیشتر قسمت­‌های خاک وجود دارند.

 

میزان تولید دی­ اکسید کربن توسط این باکتری­‌ها بسیار پایین­‌تر از فرایند­های طبیعی(هوازی) است، اما اگر خاک اطراف آن در معرض هوا قرار گیرد یا دمای هوای جهانی بالا برود، این میزان افزایش می­‌یابد.

 

در این مطالعه محققان دانشگاه استنفورد باکتری­‌ها را درشرایط بی‌­هوازی قرار دادند. در این شرایط این باکتری‌ها دی‌اکسید کربن بسیار کمتری تولید می­‌کنند. در این حالت باکتری­‌ها به مولکول­‌های موم و لیپید غنی از کربن تجزیه می­‌شوند. در نتیجه تولید دی­‌اکسید کربن با عامل 10 کاهش می­‌یابد.

 

البته این مدل را می­‌توان به روش دیگری اجرا کرد. اگر باکتری بی­‌هوازی در معرض هوا قرار گیرد، میزان دی‌اکسید کربنی که وارد اتمسفر می­‌کند تا 10 برابر افزایش می‌­یابد.

 

به طور مشابه، گرم شدن آب و هوا یا تغییر الگوهای مختلف آبیاری به عنوان تلاش انسان برای تغییر آب و هوا می­‌تواند تولید دی­‌اکسید کربن باکتری­‌های خاک را تسریع کند.

 

نتایج این بررسی در مجله Nature Communications منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------