بزها هم توانایی چهره خوانی دارند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
یک گروه بین المللی از محققان دریافتند که علاوه بر اسب ها، بزها هم توانایی خواندن چهره انسان را دارند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان مجموعه ای از تصاویر صورت انسان را به بزها نشان دادند و دریافتند که این گونه جانوری چهره های شاد را به چهره های عصبانی ترجیح می دهد. این توانایی از این جهت اهمیت دارد که بزها معمولا برای گوشت و شیر پرورش داده می شوند و برخلاف اسب، سگ و گربه، ارتباط بسیار نزدیکی با انسان ندارند.

 

در جریان این تحقیقات، محققان بزها را به گونه ای آموزش دادند که از دست آنها غذا بخورند. سپس از چهره افرادی که تاکنون با این بزها ارتباطی نداشتند دو تصویر گرفتند که یکی عصبانی و دیگری شاد بود. در مرحله بعد این تصاویر را در ابعاد واقعی روی کاغذ چاپ کردند و در برابر بزها قرار دادند. در این آزمایش هر بار بزها به سراغ تصاویر چهره شاد رفتند.

 

در آزمایش مشابهی که روی اسب ها انجام شده است، فشار خون و سطح استرس اسب ها در واکنش به تصاویر عصبانی افزایش یافت. با وجود این که بزها به اندازه اسب ها در جوامع انسانی زندگی نکرده اند و همواره در حاشیه فرهنگ انسانی قرار داشته اند، توانایی قابل توجهی در درک احساسات انسان از روی حالات چهره دارند.

 

به اعتقاد محققان، تلاش برای اهلی کردن جانوران تاثیراتی بیش از آنچه قبلا تصور می شد، بر قابلیت های حیوانات اهلی گذاشته است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Royal Society Open Science منتشر شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------