کارکرد محافظتی مولکول ضدپیری



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,مولکول ضدپیری
محققان آمریکایی دریافتند پروتئین کلوتو که به عنوان یکی از عوامل ضدپیری شناخته می شود، از مغز در برابر سیستم ایمنی بدن محافظت می کند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، کلوتو نوعی پروتئین است که بر اساس تحقیقات پیشین موجب افزایش طول عمر شده و با اختلالات ناشی از پیری مقابله می کند. افزایش میزان این ماده موجب بهبود سلامت و طول عمر می شود و کمبود آن موجب تسریع پیری و بروز بیماری های مرتبط با کهولت سن می شود.

 

یکی از بخش های مغز که مقادیر زیادی از کلوتو در آن یافت می شود، شبکه کوروئید است. این بخش از مغز وظیفه تولید مایع نخاعی را بر عهده دارد و سدی را بین سیستم عصبی مرکزی و جریان خون ایجاد می کند.

 

محققان با آزمایش روی موش ها دریافتند با افزایش سن میزان پروتئین کلوتو در شبکه کوروئید مغز کاهش می یابد. در این بررسی ها مشخص شد کاهش این پروتئین موجب افزایش التهاب در مغز می شود.

 

به عبارت دیگر با کاهش کلوتو، سد موجود بین مغز و سیستم ایمنی بدن شکسته می شود و مولکول های ملتهب کننده و البته سلول های سیستم ایمنی به سادگی به درون مغز راه می یابند.

 

این واکنش سیستم ایمنی موجب تولید فاکتورهای خاصی می شود که عملکرد مغز را مختل می کنند و بسیار مضر هستند.

 

بر اساس این تحقیقات کاهش کلوتو در شبکه کوروئید موجب اختلال در قابلیت های شناختی افراد مسن می شود.مرحله بعدی این تحقیقات بررسی اثر افزایش پروتئین کلوتو در شبکه کوروئید مغز بر بهبود اختلالات شناختی ناشی از پیری است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------