شناسایی کدهای ژنتیکی مربوط به زیست تابی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, کدهای ژنتیکی
محققان برای نخستین بار درجهان مسیرهای بیولوژیکی را که موجب درخشش قارچ ها در شب می شود، شناسایی کردند و توانستند به اسرار درخشش قارچ ها در شب دست یابند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی،‌ محققان در این تحقیقات از قارچی موسوم به «Neonothopanus nimbi» استفاده کردند که یکی از 100 نوع قارچ زیست تاب محسوب می شود.

 

قابلیت درخشش گیاهان در شب با عنوان زیست تابی شناخته می شود و حاصل اکسید شدن ماده ای موسوم به «لوسیفرین» است که توسط آنزیم «لوسیفراز» اکسید شده و به نور تبدیل می شود. تاکنون محققان قادر به شناسایی ژن های عامل تولید لوسیفرین نبوده اند. اما با تجزیه و تحلیل Neonothopanus nimbi محققان توانستند این ژن ها را شناسایی کنند. همچنین مشخص شد لوسیفرین شباهت زیادی به «کافئیک اسید» دارد که یکی از اجزای شرکت کننده در سوخت و ساز سلولی قارچ است.

 

با مقایسه ژن های مربوط به لوسیفرین و کافئیک اسید مشخص شد قابلیت زیست تابی در قارچ ها بیش از 100 میلیون سال قبل ایجاد شده است. با وجود این هنوز علت تکامل این قابلیت در قارچ ها مشخص نیست.

 

در حال حاضر محققان با تزریق پروتئین های زیست تاب به سلول ها، بافت ها یا سایر ارگانیسم ها قابلیت درخشش در شب را ایجاد می کنند. اما با استفاده از نتایج این تحقیقات امکان دست ورزی ژن های جانداران به منظور فعال سازی قابلیت زیست تابی در آن ها فراهم می شود.

 

محققان با استفاده از کدهای ژنتیکی کشف شده در این تحقیقات توانستند در آزمایشگاه، جاندارانی را که یاخته های آن ها دارای هسته واقعی بوده و فاقد قابلیت زیست تابی هستند را به صورت ژنتیکی دست ورزی کنند تا در تاریکی بدرخشند. محققان در این آزمایشات توانستند کافئیک اسید موجود در مخمر را به لوسیفرین تبدیل کنند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PNAS منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------