از بین بردن اعتیاد به الکل با تاباندن نور لیزر به مغز



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, اعتیاد به الکل
ترک اعتیاد به الکل کار ساده ای نیست اما محققان موسسه پژوهشی اسکریپس روشی را روی موش ها با موفقیت آزمایش کرده اند که با استفاده از تاباندن پرتو لیزر به نقاطی از مغز می توان انگیزه نوشیدن الکل را به سادگی از بین برد. 

به گزارش انتخاب، ترک اعتیاد به الکل کار سادهای نیست اما محققان موسسه پژوهشی اسکریپس روشی را روی موشها با موفقیت آزمایش کردهاند که با استفاده از تاباندن پرتو لیزر به نقاطی از مغز میتوان انگیزه نوشیدن الکل را به سادگی از بین برد.

 

در این پژوهش تعدادی از عصبها در بخش عمیقی از مغز شناسایی شد که در زمان ترک الکل فعال میشود و تمایل به نوشیدن الکل در جوندگان معتاد به آن را تحت تأثیر قرار میدهد. محققان در این آزمایش موفق شده اند در موجودات به شدت وابسته با الکل، انگیزه نوشیدن را مشابه با خاموش کردن یک کلید، به شدت کاهش دهند.

 

به این منظور فیبرهای نوری ویژهای به اعماق مغز موشها وارد شدند. سپس نور لیزر به این بخشها تابانده شد تا نورونهای ویژهای مهار شوند. به این ترتیب میزان نیاز به نوشیدن الکل به شدت کاهش پیدا کرد. علاوه بر این عوارض ناشی از ترک الکل هم کمتر شد.

 

این پژوهش امید بخش میتواند به توسعه روشهای درمان جدید اعتیاد با تمرکز بر ارتباطات مغزی منجر شود. همچنین احتمالاً در نهایت به توسعه روش ایمپلنت مغز برای درمان اعتیاد منتهی خواهد شد.

 

به نوشته دیجیاتو: البته باید گفت که برای اجرای این درمان روی انسانها هنوز زود است و احتمالاً برای آزمایش آن روی انسانها باید دههها منتظر بمانیم. روشی که محققان موسسه اسکریپس به کار بردهاند از فناوریهای بسیار پیشرفتهای بهره میبرد که هنوز اجازه استفاده از آنها روی انسانها تأیید نشده است. «الیور جورج» از محققان این پژوهش معتقد است تا زمانی که ترک الکل به این روش برای انسانها عملی شود بین 15 تا 30 سال زمان داریم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------